Υπουργός Ενέργειας Βουλγαρίας: Χάνουμε κάθε μέρα 750.000 δολάρια λόγω καθυστέρησης του IGB

Η Βουλγαρία συνεχίζει να στερείται εσόδων λόγω των επίμονων καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση της διασύνδεσης φυσικού αερίου με την Ελλάδα, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας Αλεξάντερ Νικόλοφ στο κοινοβούλιο την Πέμπτη (6 Ιανουαρίου).

Μια ελληνική εταιρεία κατασκευάζει τη διασύνδεση IGB (γνωστή και ως Στάρα Ζαγορά-Κομοτηνή ή IGB ).

Εξαιτίας των καθυστερήσεων, η Βουλγαρία χάνει 750.000 ευρώ την ημέρα και συνολικάπάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ σε έναν χρόνο, είπε ο Νικολόφ κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικής ακρόασης.

Για πάνω από μια δεκαετία, επιχειρήσεις και πολιτικοί στη Σόφια και την Αθήνα έχουν κάνει αισιόδοξες δηλώσεις σχετικά με τη διασύνδεση IGB, αλλά η κατασκευή δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί

Η διασύνδεση είναι ζωτικής σημασίας για τη Βουλγαρία, διότι η ολοκλήρωσή της θα έσπασε το μονοπώλιο του ρωσικού φυσικού αερίου στη βουλγαρική αγορά για πρώτη φορά. Ο IGB θα συνδεθεί με τον Trans Adriatic Pipeline (TAP), φέρνοντας αέριο από το Αζερμπαϊτζάν από την Ελλάδα στην Ιταλία.

Μετά από πολλές καθυστερήσεις, η κατασκευή του αγωγού μήκους 182 χιλιομέτρων ξεκίνησε τον Μάιο του 2019 και σύμφωνα με τη σύμβαση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.

Η Βουλγαρία θα συνεχίσει να χάνει ακόμη περισσότερα έσοδα λόγω της ατελείωτης κατασκευής, προειδοποίησε ο Νικόλοφ. Η Βουλγαρία έχει συνάψει σύμβαση με το Αζερμπαϊτζάν για την εισαγωγή ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως (bcm/έτος), που αντιστοιχεί περίπου στο ένα τρίτο της κατανάλωσής της.

Επί του παρόντος, το αέριο του Αζερμπαϊτζάν είναι πολύ φθηνότερο από το φυσικό αέριο που εισάγει η Βουλγαρία από τη Ρωσία, και η αποτυχία να φέρει αζερικό αέριο ισοδυναμεί με χαμένα έσοδα για τη Σόφια.

Στα τέλη του περασμένου έτους, ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev είπε στον Βούλγαρο συνάδελφό του Rumen Radev ότι το Μπακού είναι έτοιμο να εξάγει μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου στη Βουλγαρία από τις συμφωνημένες προμήθειες του 1 bcm/ετησίως βάσει της τρέχουσας σύμβασης.

Ωστόσο, η Βουλγαρία δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτή την ευκαιρία επειδή ο αγωγός δεν έχει ολοκληρωθεί. Μικρές ποσότητες αζερικού αερίου έχουν εισαχθεί μέσω υφιστάμενων συνδέσεων, η χωρητικότητα των οποίων είναι περιορισμένη.

Η κατασκευή της σύνδεσης φυσικού αερίου πραγματοποιείται κυρίως από την ελληνική εταιρεία Άβαξ. Η εταιρεία ζήτησε ακόμη μια παράταση της προθεσμίας για τη θέση σε λειτουργία της γραμμής διασύνδεσης, αλλά οι βουλγαρικές αρχές αρνήθηκαν. Υπάρχει κίνδυνος να μην επιτευχθεί η νέα ημερομηνία-στόχος για την τοποθέτηση της σύνδεσης φυσικού αερίου την 1 Ιουλίου 2022.

Η Βουλγαρία επιμένει ότι αυτή η ημερομηνία στόχος είναι αδιαπραγμάτευτη. «Στόχος είναι η διασύνδεση φυσικού αερίου με την Ελλάδα να τεθεί σε λειτουργία έως την 1η Ιουλίου, ώστε να είναι έτοιμη για την επόμενη περίοδο θέρμανσης και η Βουλγαρία να λάβει όλη την ποσότητα φυσικού αερίου βάσει της συμφωνίας με το Αζερμπαϊτζάν», είπε ο Νικολόφ στους βουλευτές.

Πρότεινε ότι θα μπορούσε να αναζητηθεί νέος κατασκευαστής για την ολοκλήρωση του αγωγού. Σύμφωνα με το κατασκευαστικό συμβόλαιο, η εταιρεία οφείλει 90.000 ευρώ την ημέρα ως πρόστιμα από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Αυτά τα χρήματα δεν έχουν ακόμη καταβληθεί, αλλά έτσι κι αλλιώς δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις απώλειες.

Το αντιπολιτευόμενο εθνικιστικό κόμμα Vazrazhdane, το οποίο εκπροσωπείται στη Βουλή, κατηγόρησε την Ελλάδα ότι εσκεμμένα καθυστερεί την ολοκλήρωση της διασύνδεσης.

Οι εκπρόσωποι των τεσσάρων πολιτικών δυνάμεων στον κυβερνητικό συνασπισμό δεν προχώρησαν τόσο μακριά, αλλά κατηγόρησαν τις τρεις διαδοχικές κυβερνήσεις του Μπόικο Μπορίσοφ για τη σημαντική καθυστέρηση στην κατασκευή. Υπενθυμίστηκε ότι η συνέχιση του «Turkish Stream» μέσω της Βουλγαρίας, που ωφελεί τη Ρωσία, κατασκευάστηκε σε μόλις ένα χρόνο και ότι αυτός ο αγωγός ήταν προτεραιότητα για τον Μπορίσοφ.

Στις 20 Δεκεμβρίου, οι πρωθυπουργοί της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, Kiril Petkov και Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέδωσαν κοινή δήλωση ότι η IBG θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες. Σημείωσαν ότι η διασύνδεση αερίου είναι ζωτικής σημασίας και για τις δύο πλευρές. Μητσοτάκης είπε ότι Αθήνα και Σόφια θα ξεκινήσουν «ένα νέο στάδιο» της συνεργασίας τους με αυτή την ευκαιρία.

Ωστόσο, στις αρχές Δεκεμβρίου, η διασύνδεση κατασκευάστηκε μόνο κατά 70% και η καθυστέρηση από την ελληνική πλευρά φέρεται να ήταν ακόμη πιο σημαντική. Δεν έχουν τοποθετηθεί όλοι οι σωλήνες κατά μήκος της διαδρομής και δεν έχουν πραγματοποιηθεί ούτε δοκιμές ούτε αποκατάσταση.

Σκοπός της κατασκευής της διασύνδεσης είναι η σύνδεση του βουλγαρικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου με το ελληνικό δίκτυο, κάτι που θα επιτρέπει επίσης την εισαγωγή φυσικού αερίου από τους τερματικούς σταθμούς LNG της χώρας. Η διασύνδεση με την Ελλάδα θεωρείται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις Ηνωμένες Πολιτείες ως κρίσιμη για την ενεργειακή ασφάλεια της Βουλγαρίας.

ViaDiplomacy Newsroom