Βαλκανική Συνεργασία: Αγωγός Σερβίας – Βουλγαρίας θα συνδέεται με IGB – TAP – FSRU που παίρνουν από την Ελληνική Θράκη

Ακόμη ένα σημαντικό βήμα για την ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου στα Βαλκάνια -και ευρύτερα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης- σηματοδοτεί η ανακοίνωση από τον Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz ότι τον Μάιο ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού Βουλγαρίας-Σερβίας.

Με την ολοκλήρωσή του -εντός του 2022- η Σερβία θα μπορεί να προμηθεύεται αζέρικο αέριο μέσω του αγωγού TAP (που τέθηκε σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του έτους), αλλά και μέσω των υποδομών εισαγωγής LNG της Ελλάδας,  καθώς το έργο «κουμπώνει» με το project του Τερματικού Σταθμού Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) της Αλεξανδρούπολης (όπου η Bulgartransgaz κατέχει μερίδιο 20%). Και τούτο διότι το FSRU θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η παραγωγική δυναμικότητα του νέου αγωγού.

Η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) για το FSRU της Αλεξανδρούπουλης αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα και η θέση του σε εμπορική λειτουργία προγραμματίζεται εντός του 2023.  Το έργο έχει ήδη «κλειδώσει» την αποθήκευση φορτίων 2,6 δισ. κυβικών μέτρων/έτος μέσω του δεσμευτικού market test που διενεργήθηκε την άνοιξη.

Ο αγωγός Βουλγαρίας-Σερβίας (ΙBS)  συνδυάζεται επίσης και με τον σχεδιασμό για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Καβάλας, για την οποία βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνιστικές διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ.  

Σε κάθε περίπτωση, ο IBS αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην αλυσίδα των αγωγών φυσικού αερίου στην περιοχή των Βαλκανίων, που αναπτύσσεται σε συνέργεια με τον ελληνο-βουλγαρικό διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου IGB, που βρίσκεται σε ώριμη φάση κατασκευής. Δεν είναι τυχαίο ότι σε συνάντηση που είχαν την περασμένη Παρασκευή η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenushka Petkova, με τον αντιπρόεδρο της σερβικής κυβέρνησης και υπουργό Ενέργειας Z. Mihajlovic, επισημάνθηκε ότι ο IGB, o IBS και το FSRU Αλεξανδρούπολης «κατασκευάζονται σε αρμονία», καθώς και ότι τα τρία έργα «θα είναι επωφελή για ολόκληρη την περιοχή». 

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, ο IBS θα συνδέσει την βουλγαρική πρωτεύουσα Σόφια με την πόλη Νις στη Σερβία. Θα έχει χωρητικότητα 1,8 δις. κυβικών μέτρων/ετος στην κατεύθυνση Βουλγαρία-Σερβία, με δυνατότητα αντίστροφης ροής ως Εργο Κοινού (Ευρωπαϊκού) Ενδιαφέροντος (PCI), θα συγχρηματοδοτηθεί με κοινοτικά κονδύλια ύψους 29,7 εκατ. ευρώ.. Όπως δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της  Bulgartransgaz Vladimir Malinov, από τις 22 «τρέχει» η προθεσμία υποβολής προσφορών από τους αναδόχους για την κατασκευή του αγωγού, με ανοιχτό το ενδεχόμενο εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ελληνικές εταιρείες.

Υπενθυμίζεται ότι ο IGB κατασκευάζεται από την ABAΞ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης των εργασιών το Δεκέμβριο του 2021. Κατά τη διάρκεια αυτοψίας που πραγματοποίησε πριν λίγες ημέρες σε εργοτάξιο στη βουλγαρική πλευρά ο πρόεδρος της χώρας Boyko Borissov, δεσμεύθηκε για την πλήρη στήριξη της Σόφιας ώστε να ολοκληρωθεί εγκαίρως το  project, παρά τις δυσκολίες που προκαλεί η πανδημία του κορωνοϊού.

(πηγή: MoneyReview)

ViaDiplomacy Newsroom