Το πρώτο πλοίο με ουκρανικό καλαμπόκι απέπλευσε από το λιμάνι της Κωστάντζας – Εξετάζουν την Αλεξανδρούπολη ως εναλλακτική οι Ουκρανοί
Το πρώτο πλοίο που μεταφέρει ουκρανικό καλαμπόκι απέπλευσε σήμερα από το λιμάνι της Κωστάντζας στην Ρουμανία, δίνοντας το σύνθημα για την επανάληψη των εξαγωγών σιτηρών μετά την ρωσική επίθεση κατά της Ουκρανίας, έγινε γνωστό από την εξαγωγική εταιρεία Comvex.
Τα ουκρανικά λιμάνια είναι αποκλεισμένα από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στις 24 Φεβρουαρίου.
«Το πλοίο που μεταφέρει 70.000 τόνους καλαμποκιού σήκωσε άγκυρα στις 04.20», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βιορέλ Πανέ, χωρίς να αποκαλύψει τον προορισμό του φορτίου.
«Είναι μία πολύ σημαντική στιγμή που μαρτυρά την δέσμευση της Ρουμανίας στο πλευρό της Ουκρανίας σε έλεος του πολέμου», πρόσθεσε ικανοποιημένος από τον ρόλο του πρωτεργάτη στην επιχείρηση αυτή.
Το πλοίο, το Unity T, μήκους 229 μέτρων, φέρει σημαία των Νήσων Μάρσαλ, σύμφωνα με λιμενική πηγή.
Το Βουκουρέστι δεσμεύθηκε τις τελευταίες εβδομάδες για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών και σιδηροδρομικών υποδομών για να διευκολύνει τις εξαγωγές προϊόντων από την Ουκρανία, με την οποία μοιράζεται σύνορα μήκους 650 χιλιομέτρων.
Το υπουργείο Μεταφορών ξεκίνησε διαδικασία υποβολής προσφορών για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την πόλη Γκιουργκιουλέστι στην δυτική Μολδαβία με το Γκαλάτσι της ανατολικής Ρουμανίας.
Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή, μήκους 5 χιλιομέτρων, είναι ζωτικής σημασία διότι διατηρεί το φάρδος των σιδηροτροχιών που χρησιμοποιείται στην πρώην Σοβιετική Ενωση και τις χώρες δορυφόρους της και αντιστοιχεί στο σύστημα που εξακολουθεί να λειτουργεί στην Ουκρανία, πράγμα που επιτρέπει την μεταφορά των ουκρανικών προϊόντων χωρίς αλλαγή του συστήματος των τροχών των βαγονιών.
«Το λιμάνι του Γκαλάτσι στον Δούναβη θα εξελιχθεί σε πέρασμα κλειδί στην περιοχή, μαζί με το λιμάνι της Κωστάντζας, για την μεταφορά των προϊόντων και των πρώτων υλών που προέρχονται από την Ουκρανία, μέσω της Μολδαβίας», έγραψε στο Facebook ο αντιπρόεδρος της ρουμανικής κυβέρνησης Σορίν Γκριντεάνου.
«Αρχίζει να διαμορφώνεται ένα μεταφορικό δίκτυο στην Ρουμανία για να βοηθηθεί η Ουκρανία να κάνει εξαγωγές αγροτικών προϊόντων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Comvex, προσθέτοντας ότι αυτό θα επιτρέψει την αποφυγή του κινδύνου του λιμού στον κόσμο.
Πριν από τον πόλεμο, η Ουκρανία εξήγε 4,5 εκατομμύρια τόνους αγροτικών προϊόντων μηνιαίως μέσω των ουκρανικών λιμανιών – το 12% του σίτου, το 15% και το 50% του ηλιελαίου της παγκόσμιας παραγωγής».
Ομως ο ρωσικός αποκλεισμός «σταμάτησε ντε φάκτο τις εξαγωγές μας, είχε δηλώσει στο τέλος του Μαρτίου ο υπουργός Γεωργίας της Ουκρανίας Μίκολα Σόλσκι.
Η Αλεξανδρούπολη ως εναλλακτική
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αναδείχθηκε από την χρήση των Αμερικανικών δυνάμεων, αλλά η το σύνολο της δυναμικής αφορά το εμπορικό κομμάτι.
Η Αλεξανδρούπολη λόγω της σύνδεσης της με ένα ευρωπαϊκό δίκτυο δρόμων, καθώς και με τον σιδηρόδρομο, μπορεί να αποτελέσει την τελική λύση των Ουκρανικών εξαγωγών. Η τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει τα στελέχη του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης , οφείλεται στην συνεργασία με τις Αμερικανικές δυνάμεις και τις διαδικασίες logistics του Αμερικανικού στρατού.
Λανθασμένα το λιμάνι θεωρείται στρατιωτική βάση, και ούτε πρόκειται να γίνει. Οι Αμερικανικές δυνάμεις, αλλά και αυτές του NATO, κάνουν χρήση μέρους του λιμανιού. Τον Δεκέμβριο, κατά την διαδικασία μεταφοράς αμερικανικών οχημάτων προς τα Βαλκάνια, ακριβώς δίπλα γινόταν φόρτωση εμπορικούε πλοίου με σιτηρά.