Το Μαυροβούνιο ζητά βοήθεια για να ξεφύγει από την Κίνα και την «Διπλωματία Χρέους»
«Το όραμα της Κίνας για τον Belt and Road Initiative (BRI) περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός τεράστιου δικτύου σιδηροδρόμων, αγωγών ενέργειας, αυτοκινητοδρόμων, τόσο προς τα δυτικά μέσω των ορεινών πρώην σοβιετικών δημοκρατιών όσο και προς το νότο, το Πακιστάν, την Ινδία και την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ασία. Ένα τέτοιο δίκτυο θα διευρύνει τη διεθνή χρήση του κινεζικού νομίσματος, το γουάν, η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης εκτιμά ότι η περιοχή αντιμετωπίζει ετήσια έλλειψη χρηματοδότησης υποδομών ύψους σχεδόν 800 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εκτός από τη φυσική υποδομή, η Κίνα σχεδιάζει να κατασκευάσει πενήντα ειδικές οικονομικές ζώνες, σύμφωνα με το πρότυπο της Ειδικής Οικονομικής Ζώνης Shenzhen.»
Το παραπάνω ανέφερε άρθρο του «V» τον Απρίλιο του 2019 στο άρθρο «Διπλωματία του Χρέους» – Ο «Δρόμος του Μεταξιού» φέρνει αυξήσεις χρεών στα κράτη, και συνέχιζε, «αν και αρκετές αναπτυσσόμενες χώρες που χρειάζονται νέους δρόμους, σιδηρόδρομους, λιμάνια και άλλες υποδομές χαιρέτισαν τις επενδύσεις του Belt and Road Initiative (BRI), για ορισμένες χώρες είναι θηλιά στο λαιμό αφού πρέπει να χρεωθούν με τεράστια ποσά (από κινεζικές τράπεζες) ώστε να χρηματοδοτήσουν τις απαραίτητες υποδομές. Προβλήματα αντιμετωπίζουν ήδη χώρες όπως η Σρι Λάνκα η οποία όταν προσπάθησε να επαναδιαπραγματευτεί χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής έργων, οι Κινέζοι απαίτησαν την μακροχρόνια μίσθωση σε σημαντικό λιμάνι. Το ίδιο συνέβη και στη Μαλαισία καθώς επίσης και στις Μαλδίβες, ενώ η κατάσταση στο Πακιστάν είναι χειρότερη με το Ισλαμαμπάντ να ζητάει δάνεια από τη Σαουδική Αραβία, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ακόμα και την Κίνα. Η κρίση αυτή έχει φτάσει ήδη και στην Αφρικανική ήπειρο με το Τζιμπουτί να αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση χρέους. Στην περίπτωση του μικρού Μαυροβουνίου, όπου το δημόσιο χρέος εκτινάχθηκε στο 70% του ΑΕΠ, η χώρα εξασφάλισε δάνειο ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ από κινεζική τράπεζα για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου μέσα στα βουνά.»
Το Μαυροβούνιο ζητά βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Το δάνειο των 800 εκατομμυρίων ευρώ αυξήθηκε σήμερα στο 1 δις και το Μαυροβούνιο ζητά πλέον την βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να την εξόφληση του δανείου, το οποίο αφήνει ημιτελές το έργο και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τα οικονομικά της χώρας. «Το Μαυροβούνιο είναι αρκετά μικρό ώστε να είναι μια εύκολη απόφαση» για την ΕΕ να βοηθήσει στην αναχρηματοδότηση του δανείου, δήλωσε ο Μίλοικο Σπάτιτς, υπουργός Οικονομικών του Μαυροβουνίου, στους Financial Times σε συνέντευξή του.
Ο Στέφαν Βλαντισάβλιτς, αναλυτής σε δεξαμενή σκέψης, δήλωσε, «είναι η πρώτη φορά που το Μαυροβούνιο ή οποιαδήποτε άλλη χώρα από τα δυτικά Βαλκάνια έκανε αυτόν τον τύπο προσέγγισης προς τις Βρυξέλλες για να καταπολεμήσει την αυξανόμενη κινεζική επιρροή»
«Για τις υποδομές στηριζόμαστε επί του παρόντος στην Κίνα. . . η κατάσταση είναι δραματική από γεωπολιτική άποψη »ανέφερε στην ίδια συνέντευξη ο υπουργός οικονομικών της χώρας. «Πρέπει να συνδεθούμε πιο κοντά με τους συμμάχους μας στην ΕΕ. Χρειαζόμαστε ευθυγράμμιση με την οικονομία », τόνισε
Το Μαυροβούνιο, το οποίο έγινε ανεξάρτητη χώρα όταν χωρίστηκε από τη Σερβία το 2006, προσχώρησε στο ΝΑΤΟ το 2017, παρά τις έντονες αντιρρήσεις της Μόσχας. Η Ρωσία παραδοσιακά υπήρξε μεγάλος επενδυτής στο Μαυροβούνιο, το οποίο ελπίζει να αποκτήσει πράσινο φως για ένταξη στην ΕΕ έως το 2024.
Ο Σπάιτς δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα ζητήσει οικονομική βοήθεια από μια σειρά δυτικών οργανισμών, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. Η ΕΕ έχει δηλώσει ότι είναι πρόθυμη να βοηθήσει, αλλά ένας αξιωματούχος της επιτροπής είπε ότι θα ήταν δύσκολο να βρεθούν τα κατάλληλα χρηματοοικονομικά μέσα
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 26 Μαρτίου 2021
«Πολιτικά θέλουμε να βοηθήσουμε, αλλά το μέγεθος του δανείου είναι δυσανάλογο με το μέγεθος της οικονομίας, οπότε οι μηχανισμοί δεν είναι ακόμη προφανείς », δήλωσε Ευρωπαίος αξιωματούχος. Το Μαυροβούνιο θα πρέπει επίσης να δεσμευτεί για δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις, πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι το έργο αυτοκινητόδρομου δεν ταιριάζει με τα πρότυπα της ΕΕ.
Το Πεκίνο σημείωσε σταθερή πορεία προς τα Βαλκάνια μέσω έργων υποδομής και ενέργειας, και πιο πρόσφατα με την «διπλωματία εμβολίων» μετά την πανδημία Covid-19. Η Κίνα έδωσε 30.000 δόσεις του εμβολίου Sinopharm στο Μαυροβούνιο και πούλησε αρκετά εκατομμύρια στη Σερβία.
Η Κίνα διατηρεί το ένα τέταρτο του χρέους του Μαυροβουνίου, και παρά τις τεράστιες καθυστερήσεις στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου, η πρώτη αποπληρωμή αναμένεται τον Ιούλιο. Εάν το Μαυροβούνιο δεν προχωρήσει στην αποπληρωμή, οι όροι της σύμβασης δίνουν στην Κίνα το δικαίωμα πρόσβασης στη γη του Μαυροβουνίου ως εγγύηση.
(με πληροφορίες από Financial Times)