Το Καζακστάν παρακάμπτει την Ρωσία – Θα πουλάει μέρος του πετρελαίου μέσω του Αζερμπαϊτζάν

Το Καζακστάν αναμένεται να πουλήσει μέρος του αργού πετρελαίου του μέσω του μεγαλύτερου πετρελαιαγωγού του Αζερμπαϊτζάν από τον Σεπτέμβριο, καθώς αναζητά εναλλακτικές λύσεις από μια διαδρομή που η Ρωσία απείλησε να κλείσει, δήλωσαν τρεις πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Οι εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 1% των παγκόσμιων προμηθειών, ή περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd).

Εδώ και 20 χρόνια, αποστέλλονται μέσω του αγωγού CPC στο λιμάνι Novorossiisk της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας, το οποίο παρέχει πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά.

Τον Ιούλιο, ένα ρωσικό δικαστήριο απείλησε να κλείσει το CPC, ωθώντας την κυβέρνηση του Καζακστάν και τους μεγάλους ξένους παραγωγούς να συνάψουν συμβάσεις νέες συμβάσεις.

Καμία από τις εναλλακτικές λύσεις δεν είναι τόσο πρακτική όσο ο αγωγός CPC, αυξάνοντας τον κίνδυνο περαιτέρω αστάθειας στις αγορές ενέργειας.

Πηγή με άμεση γνώση του θέματος είπε ότι η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Καζακστάν Kazmunaigaz (KMG) βρισκόταν σε προχωρημένες συζητήσεις με τον εμπορικό βραχίονα της κρατικής εταιρείας SOCAR του Αζερμπαϊτζάν για να επιτρέψει την πώληση 1,5 εκατομμυρίου τόνων αργού πετρελαίου μέσω του αζερικού αγωγού που παραδίδει πετρέλαιο στο λιμάνι της Μεσογείου, Τζεϊχάν της Τουρκίας.

Με λίγο πάνω από 30.000 bpd, ο όγκος είναι μια σταγόνα σε σύγκριση με το συνηθισμένο 1,3-1,4 εκατομμύρια bpd που ρέει μέσω του αγωγού CPC.

Η τελική σύμβαση πρόκειται να υπογραφεί στα τέλη Αυγούστου με τις ροές μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν (BTC) να ξεκινούν ένα μήνα αργότερα, είπε η πηγή.

Άλλοι 3,5 εκατομμύρια τόνοι αργού πετρελαίου από το Καζακστάν θα μπορούσαν να αρχίσουν να ρέουν το 2023 μέσω ενός άλλου αζερικού αγωγού προς το λιμάνι Σούψα της Μαύρης Θάλασσας της Γεωργίας, ανέφεραν δύο πηγές.

Σε συνδυασμό με τις ροές BTC, ο όγκος θα ισοδυναμούσε με λίγο περισσότερο από 100.000 bpd, ή το 8% των ροών CPC. Η KMG και η SOCAR αρνήθηκαννα σχολιάσουν τη συγκεκριμένη συμφωνία.

Η στήριξη στο Αζερμπαϊτζάν θα επέτρεπε στο Καζακστάν να παραμερίσει το ρωσικό έδαφος. Τον περασμένο μήνα, η BP Αζερμπαϊτζάν δήλωσε ότι θα ανακατευθύνει τις ροές από τον αγωγό Baku-Supsa στον μεγαλύτερο αγωγό BTC.

Ωστόσο, η νέα διαδρομή BTC σημαίνει ότι το Καζακστάν θα πρέπει να βασιστεί σε ένα στόλο μικρών δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει το πετρέλαιο του μέσω της Κασπίας Θάλασσας στο Μπακού από το λιμάνι του στο Aktau που έχει περιορισμένη πλεονάζουσα χωρητικότητα, ανέφεραν οι πηγές.

Άλλες διαδρομές

Η Tengizchevroil (TCO), μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της μεγάλης πετρελαϊκής Chevron, έχει το δικό της σκέλος και διαπραγματεύεται ξεχωριστά τις δικές της διαδρομές μέσω αγωγού και σιδηροδρόμου, ανέφεραν δύο από τις πηγές.

Ο αγωγός BTC θα μπορούσε επίσης να είναι μια επιλογή για το TCO, αλλά μια πηγή είπε ότι εάν συμφωνηθεί, μπορεί να χρειαστούν έως και έξι μήνες για να ξεκινήσουν οι ροές. Η TCO αρνήθηκε να σχολιάσει.

Η TCO ξεκίνησε ήδη τη μεταφορά ενός μικρού όγκου πετρελαίου σιδηροδρομικώς στο λιμάνι του Μπατούμι της Γεωργίας τον Απρίλιο, όταν ζημιές κατέστησαν άχρηστο μέρος του τερματικού σταθμού CPC.

Δύο από τις πηγές είπαν ότι η TCO έκανε κράτηση για περισσότερους όγκους σιδηροδρομικών μεταφορών και θα μπορούσαν να αυξηθούν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο.

Το Καζακστάν εξάγει χωριστά έως και 1 εκατομμύριο τόνους, ή 250.000 bpd μέσω του συστήματος αγωγών της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και στα λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας.

(πηγή: reuters)

ViaDiplomacy Newsroom