Τo Ever Green δίνει περισσότερη ώθηση στην Κίνα και στα τραίνα του Belt and Road
Η προσάραξη πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη Διώρυγα του Σουέζ έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία και ίσως χρειαστούν εβδομάδες, και πιθανόν μήνες, για να αποκατασταθούν πλήρως τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, όπως δήλωσαν σήμερα κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς κοντέινερ.
Κάθε μέρα από τα 193 χιλιόμετρα της Διώρυγα του Σουέζ περνά περίπου το 30% του παγκόσμιου όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με φορτηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων προϊόντων όπως έπιπλα, ηλεκτρονικά, ενδύματα και υποδήματα. Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί επηρεάζουν και άδεια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία τα χρειάζονται εργοστάσια στην Ασία για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.
«Ακόμα και όταν ανοίξει και πάλι η διώρυγα, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια δυναμικότητα και τον εξοπλισμό είναι σημαντικές», ανέφερε σήμερα σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους πελάτες της η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της Maersk ενώ άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, είπε η εταιρία, προσθέτοντας ότι έως τώρα ήδη 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα για να πλεύσουν νοτίως της Αφρικής.
«Αξιολογώντας το αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων», ανέφερε η εταιρία.
Η ελβετική εταιρία MSC ανέφερε το Σάββατο ότι η κατάσταση αυτή «θα οδηγήσει σε μια από τις μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια».
«Δυστυχώς, ακόμα κι όταν ανοίξει η διώρυγα για τον τεράστιο αριθμό πλοίων που έχουν συσσωρευτεί και που περιμένουν αγκυροβολημένα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση στους κατάπλους σε ορισμένα λιμάνια και ίσως αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα συμφόρησης», ανέφερε σε ανακοίνωση η Καρολίν Μπεκάρ, αντιπρόεδρος της MSC. «Προβλέπουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη αναστάτωση απ’ ό,τι κατά τους τρεις πρώτους μήνες, και ίσως να είναι δυσκολότερο απ’ ό,τι ήταν στα τέλη του περασμένου έτους».
Οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πασχίζουν εδώ και μήνες με τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού και την αύξηση στη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα που έχουν δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες σε επίπεδο επιμελητείας σε όλο τον κόσμο.
Τα πλοία που έχουν συσσωρευτεί στο Σουέζ απειλούν να δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρίες στο να διατηρούν προϊόντα σε απόθεμα.
Ο οργανισμός Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασίλειου (UKMTO) ανέφερε ότι η εκτροπή πλοίων για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να σημαίνει ότι περισσότερα σκάφη περνούν από περιοχές υψηλού κινδύνου όπου δραστηριοποιούνται συμμορίες πειρατών.
«Ενώ η απειλή της πειρατείας, με έδρα τη Σομαλία, είναι αυτή τη στιγμή σε καταστολή μέσω ενός συνδυασμού στρατιωτικών επιχειρήσεων, εφαρμογής του BMP 5 (μέτρα προστασίας πλοίων) και της παρουσίας ένοπλων φρουρών, η αύξηση της ναυσιπλοΐας στην περιοχή ίσως προσφέρει ευκαιρίες για να επιτεθούν ομάδες Σομαλών πειρατών», ανέφερε η UKMTO.
Οι Κινέζοι αυξάνουν το κόστος μεταφοράς με πλοία
Πριν την Πανδημία το κόστος ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Ελλάδα ξεκινούσε από τα 600 δολάρια και έφτανε μέχρι τα 1200. Σήμερα οι τιμές αυτές έχουν αυξηθεί 100% και σε μερικές περιπτώσεις οι τιμές φτάνουν έως και 150%. Οι αύξηση των τιμών αυτών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κατάληψη που έχει γίνει στα λιμάνια από υγειονομικό υλικό, αλλά και σε μια τεχνητή αύξηση των Κινέζων προς εταιρείες δυτικών συμφερόντων, και ειδικά των ΗΠΑ και συμμάχων τους.
Με τον τρόπο αυτό οι Κινέζοι επιδιώκουν να κάνουν δελεαστικό τον Belt and Road προσφέροντας καλύτερες τιμές και επιδοτώντας σε ορισμένες περιπτώσεις τις μεταφορές και υποδομές. Οι μεταφορές μέσω του Belt and Road έχουν και το πλεονέκτημα του χρόνου. Πρόσφατα ένα τραίνο από την Τουρκία χρειάστηκε μόλις 12 ημέρες για να φτάσει στον προορισμό του στην Κίνα, ενώ τραίνα από την Κίνα προς την Γερμανία, χρειάζονται 18 ημέρες.
Από τον εμπορευματικό σταθμό, Horgos Port (περιοχή όπου κατοικούν Ουιγούροι) πέρασαν στην Ευρώπη το 2020 περισσότερες από 4,720 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες. Αυτός ο αριθμός είναι αυξημένος κατά 43% σε σχέση με το 2019. Προβλήματα που προκύπτουν στις θαλάσσιες οδούς, όπως η περίπτωση του Ever Given και η πειρατεία, στέλνουν περισσότερη «δουλειά» στα Τραίνα του Belt and Road