Το Αιγαίο, η Αλεξανδρούπολη και οι τερματικοί σταθμοί LNG «προσκάλεσαν» την Ελλάδα στην «Πρωτοβουλία Three Seas»
Η Πρωτοβουλία Three Seas είναι μια πολιτική πλατφόρμα που συγκεντρώνει 12 κράτη μέλη της ΕΕ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μεταξύ της Βαλτικής , της Μαύρης και της Αδριατικής Θάλασσας. Στη φετινή σύνοδο κορυφής Three Seas στο Βουκουρέστι, η Ελλάδα θα γίνει το 13ο μέλος της πρωτοβουλίας μαζί με την Αυστρία, τη Βουλγαρία, την Κροατία, την Τσεχία, την Εσθονία, την Ουγγαρία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία και τη Σλοβενία.
Ένας από τους λόγους για την καθιέρωση αυτής της πρωτοβουλίας ήταν η αυξανόμενη απειλή από τη Ρωσία και η εξάρτηση των κρατών μελών από τις ρωσικές εισαγωγές ενέργειας. Επιπλέον, τα μέλη τηςΠρωτοβουλίας ήθελαν να δώσουν μεγαλύτερη βαρύτητα στα πολιτικά τους συμφέροντα εντός της ΕΕ.
Όμως η απεξάρτηση της Ρωσίας θα έπρεπε να είχε και εναλλακτική, και μέχρι την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία η εναλλακτική αυτή για τις χώρες της Πρωτοβουλίας των Three Seas ήταν η Μαύρη Θάλασσα και η Τουρκία.
Διαβάστε επίσης: Γιατί η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική και για την Πολωνία
Το άρθρο δημοσιεύτηκε 21 Οκτωβρίου 2020
Το αέριο από την Κασπία, αλλά και ο Μεσαίος Διάδρομος, ήταν η λύση για ενέργεια -μεταφορές για τις χώρες της Πρωτοβουλίας. Κερδισμένη η Τουρκία η οποία θα μπορούσε να γίνει «πνεύμονας» τόσο για την ενέργεια με αγωγούς από την Κασπία, ειδικά για το αέριο του Τουρκμενιστάν, όσο για τις μεταφορές, αφού όλα τα τραίνα του Μεσαίου Διαδρόμου θα περνούσαν από τις υποδομές της με άμεση σύνδεση στην Βουλγαρία.
Ο πόλεμος κάνει «μη ασφαλή» την μία από τις τρεις Θάλασσες της Πρωτοβουλίας
Η Μαύρη Θάλασσα, μία από τις «Τρεις Θάλασσες» θα ήταν αυτή από την οποία θα περνούσαν όλες οι ενεργειακές και μεταφορικές ανάγκες για τις χώρες που συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία.
Αγωγοί αερίου, ηλεκτρικά καλώδια , αλλά και εμπορευματικά πλοία, θα δημιουργούσαν στην Μαύρη Θάλασσα μια «γραμμή οικονομίας» η οποία θα μπορούσε να παρακάμψει την εξάρτηση από την Ρωσία.
Διαβάστε επίσης: Ο Μέγας Αλέξανδρος και τα τρένα απομακρύνουν τα F-16 από την «Μικρή Κίνα»
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 6 Ιουλίου 2023
Όμως ο πόλεμος που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2021, έκανε αμφίβολη την Ασφάλεια της «γραμμής» αυτής, καθώς και τα λιμάνια της Βουλγαρίας και Ρουμανίας τα οποία είναι εκτεθειμένα σε επιθετικές ενέργειες.
Σε αυτή την εξίσωση να συμπεριλάβουμε και την Γεωργία, στην οποία δεν έχει προχωρήσει η πολιτική απορωσοποίηση, σε αντίθεση με χώρες όπως η Βουλγαρία.
Η Ασφάλεια του Αιγαίου και οι Τερματικοί Σταθμοί LNG
Από τις Τέσσερις (πλέον) Θάλασσες της Πρωτοβουλίας, αυτή του Αιγαίου είναι η πιο ασφαλής. Οι μεταφορές από το Αιγαίο και προς αυτό, περικλείονται (μετά και τις επενδύσεις σε Άμυνα -Τεχνολογία στην Ελλάδα) από ένα σύστημα Ασφάλειας το οποίο στηρίζετε στο ΝΑΤΟ, τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και τέλος την Αίγυπτο.
Η Ελλάδα προσπαθεί να αναπτύξει μεγάλα διεθνή έργα στο φυσικό αέριο και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, που θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της περιοχής, στα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη, ακόμα και στην Ουκρανία.
Διαβάστε επίσης: Μόσχα και Πεκίνο οι χορηγοί της «Γαλάζιας Πατρίδας»
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 6 Ιουνίου 2022
Επίκεντρο σε αυτή την Ασφάλεια είναι οι ενεργειακές εγκαταστάσεις και ενεργειακές μεταφορές. Τα επόμενα χρόνια το LNG θα είναι η βασική πηγή ενεργειακής διαφοροποίησης με την Ελλάδα να είναι ήδη από τους βασικούς πρωταγωνιστές με τους σταθμούς LNG σε Ρεβυθούσα, Αλεξανδρούπολη, και πολύ πιθανόν Θεσσαλονίκη.
Αν σε αυτό προστεθεί Αποθήκη της Καβάλας καθώς επίσης και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, καταλαβαίνουμε γιατί είναι σημαντική για τις χώρες της Πρωτοβουλίας, η Ασφάλεια που παρέχει η Θάλασσα του Αιγαίου.
Αλεξανδρούπολη και Ινδία
Την επόμενη δεκαετία ίσως δούμε την Ευρώπη να προσπαθεί για μια άλλη απεξάρτηση, αυτή από τα εμπορική δραστηριότητα με την Κίνα. Μια κρίση, ακόμα και ένας πόλεμος στην Σινική Θάλασσα, θα φέρει κυρώσεις στο Πεκίνο και φυσικά αδυναμία εισαγωγής προϊόντων.
Εναλλακτική σε αυτή την περίπτωση θα είναι η Ινδία και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Το 2019 από την Αλεξανδρούπολη ο πρώην Γενικός Πρόξενος των ΗΠΑ στην Θεσσαλονίκη, Γκρέγκορι Φλέγκερ, είχε αναφέρει τη σημασία του λιμένα της Αλεξανδρούπολης στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και τις προοπτικές που διανοίγονται τόσο σε θέματα ασφάλειας όσο και οικονομίας, καθώς και τον σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στην υποστήριξη των μετακινήσεων των στρατιωτικών δυνάμεων των ΗΠΑ μέσω των λιμανιών και της προώθησής τους στα Βαλκάνια, στο πλαίσιο των στρατιωτικών ασκήσεων του ΝΑΤΟ.
Από τότε μέχρι σήμερα το λιμάνι έχει αποκτήσει τεράστια τεχνογνωσία, έχει υλοποιήσει δεκάδες σιδηροδρομικές συνδέσεις που φτάνουν μέχρι την Πολωνία, ενώ η σύνδεση με οδικές αρτηρίες όπως η Viacarpatia, θα το μετατρέψει αυτόματα σε έναν τεράστιο εμπορευματικό κόμβο, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί με Ασφάλεια τις χώρες της Πρωτοβουλίας