Την ίδρυση Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης στην Ελλάδα εξετάζει η αμερικανική εταιρεία Tesla
Το σχέδιο δεν αφορά κάποια παραγωγική μονάδα, αλλά τον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, με την ελληνική κυβέρνηση – και συγκεκριμένα τον αναπληρωτή υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας Κ. Φωτάκη, ο οποίος έχει αναλάβει την πρωτοβουλία να φέρει στην Ελλάδα την εταιρεία του Elon Musk – να επιδιώκει να συνδέσει την Tesla με κάποια από τις ερευνητικές υποδομές της χώρας.
Συγκεκριμένα, η αμερικανική εταιρεία, μια από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες στον κόσμο, με ιδιαίτερη δραστηριότητα στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και στην αποθήκευση ενέργειας και τις ΑΠΕ, βρίσκεται εδώ και κάποιους μήνες σε συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να ιδρύσει μια μονάδα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του energypress από πηγή που πρόσκειται στην Tesla, το αρχικό κεφάλαιο που ενδέχεται να επενδύσει η Tesla δε θα είναι ιδιαίτερα μεγάλο.
Η ίδια πηγή σημειώνει ότι οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμα ληφθεί, καθώς η Tesla επιδιώκει να εξασφαλίσει τους καλύτερους δυνατούς για την ίδια όρους, προτού προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου. Ζητούμενο για την Tesla είναι να διασφαλίσει το μέγιστο όφελος με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση και ρίσκο για την επένδυσή της και, ως εκ τούτου, αυτό που στην παρούσα φάση ζητάει από την κυβέρνηση, είναι συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα διαμορφώσουν το ευνοϊκότερο για την ίδια πλαίσιο.
Πλέον, η μπάλα βρίσκεται στο γήπεδο της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία καλείται να αποφασίσει να θα δώσει στην αμερικανική εταιρεία τις «διευκολύνσεις» που ζητά.
Yψηλόβαθμο στέλεχος της Tesla με το οποίο επικοινώνησε το energypress, δεν ήθελε τη δεδομένη στιγμή να κάνει οποιαδήποτε επίσημη δήλωση για το θέμα.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι σε συνέντευξή του στην “Αυγή της Κυριακής” ο κ. Φωτάκης τόνισε ότι στους άμεσους στόχους της κυβέρνησης βρίσκεται και η προσέλκυση R & D τμημάτων ξένων και δυναμικά εξελισσόμενων επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Η συγκεκριμένη δήλωση φωτογραφίζει, μεταξύ άλλων, τις προσδοκίες της κυβέρνησης για την επίτευξη της συμφωνία με την Tesla.
Εξάλλου, είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση εμφανίζεται ιδιαίτερα δραστήρια στις συνεργασίες με την αμερικανική κυβέρνηση και επιχειρήσεις από τις ΗΠΑ, όπως άλλωστε διαφάνηκε κατά το ταξίδι Τσίπρα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και τη συνάντησή του με τον Ντ. Τραμπ.
Στο σημείο αυτό χρειάζεται να αναφερθεί ότι και ο – ιδιαιτέρως δραστήριος – πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Geoffrey Pyatt έχει αναφερθεί στις προοπτικές της ελληνο-αμερικανικής συνεργασίας και στην έρευνα και την εκπαίδευση.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο κ. Φωτάκης είχε παρευρεθεί, μεταξύ άλλων, στη δεξίωση που διοργάνωσε ο G. Pyatt στην κατοικία του στην Εκάλη, για την επέτειο της 4ης Ιουλίου.
Ο Έλληνας της Tesla
Πάντως, η Tesla έχει ήδη άνθρωπο που μπορεί να της εξηγήσει από πρώτο χέρι πως έχουν τα πράγματα στην Ελλάδα, καθώς ο επικεφαλής Έρευνας και Σχεδιασμού των ηλεκτρικών κινητήρων στην Tesla Motors, στη Silicon Valley της Καλιφόρνια είναι συμπατριώτης μας.
Πρόκειται για τον Κωστή Λάσκαρη, Chief Motor Designer της Tesla Motors, ο οποίος από το 2012 δουλεύει για τον αμερικανικό κολοσσό.
Ο Κ. Λάσκαρης είναι απόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, ενώ εκπόνησε το διδακτορικό του στο Εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος της Σχολής. Μάλιστα, ήταν εκ των πρωτοπόρων στην ομάδα «Προμηθέας» του ΕΜΠ, η οποία συνεχίζει να αναπτύσσει αξιοσημείωτη δραστηριότητα.
Δεν ξέρουμε αν ο κ. Λάσκαρης έχει συμβάλλει ώστε να ανοίξει ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ της κυβέρνησης και της Tesla, πάντως εύλογα μπορεί να υποθέσει κανείς ότι όλο και κάποια επικοινωνία θα έχει υπάρξει ένθεν κακείθεν.
Οι προσδοκίες της κυβέρνησης
Η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα επιτευχθεί τελικά η συμφωνία με την Tesla, καθώς πολύ θα ήθελε να «κλέψει» λίγη από τη «λάμψη» του αμερικανικού κολοσσού ώστε να την αξιοποιήσει επικοινωνιακά, σε ένα τομέα που έχει σημαντική θέση στο αναπτυξιακό της αφήγημα.
Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι τα ερευνητικά κέντρα της χώρας έχουν σχεδόν ερημώσει τα τελευταία χρόνια, καθώς, πέρα από τη χρόνια υποχρηματοδότηση, αλλά και σε συνδυασμό με αυτή, μετά το μεγάλο κύμα των νέων επιστημόνων που έφυγαν στο εξωτερικό, ένα μεγάλο μέρος όσων είχαν απομείνει είδαν τα ερευνητικά προγράμματα – μαζί με τις συμβάσεις τους… – να λήγουν.
Είναι χαρακτηριστικό π.χ. ότι στο Δημόκριτο, όπως και αλλού, έχει μειωθεί ως και κατά το ήμισυ ο συνολικός αριθμός των εργαζόμενων (μόνιμων, συμβασιούχων, υπ. διδακτόρων κ.λπ.) τα τελευταία χρόνια.
Στα ερευνητικά κέντρα της χώρας, η ανασφάλεια, η απληρωσιά και οι μειώσεις (ιδίως για τους συμβασιούχους και τους υποψήφιους διδάκτορες) έχουν γίνει συνήθεια.
Παρά την (μετά από μεγάλες καθυστερήσεις…) προκήρυξη νέων προγραμμάτων ή τη νέα δανειοδοτική πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε συνεργασία με την ΕΤΕπ, η κατάσταση δεν έχει ακόμα αλλάξει και οι προσδοκίες όσων ξέρουν καλά την κατάσταση είναι μικρές αφού, σε τελική ανάλυση, το πλαίσιο που διαμόρφωσε την υπάρχουσα κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει.
Άρα, οι όποιες κυβερνητικές εξαγγελίες, δύσκολα πείθουν ότι θα αναπληρωθούν τις απώλειες και θα καλυφθούν και τα κενά, που ούτως ή άλλως υπήρχαν και προηγουμένως, όπως εξάλλου έχουν πολλάκις αναδείξει και οι εργαζόμενοι στα κέντρα.
Βεβαίως, πρωτοβουλίες όπως αυτή με την Tesla έχουν σίγουρα μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς, μεταξύ άλλων, επιβεβαιώνουν τις ικανότητες του ερευνητικού δυναμικού της χώρας, που συστηματικά απαξιώνονται και υποτιμώνται στην πράξη από την κατάσταση που διέπει το χώρο.
Πηγή https://energypress.gr/news/endehomeno-na-ependysei-stin-ellada-exetazei-i-tesla-zita-sygkekrimenes-dieykolynseis