Θράκη: Σιωπή των Ταγών

Εκπομπή ήταν και πέρασε αλλά αυτό που δημιουργεί εντυπώσεις είναι η σιωπή που κάλυψε την επόμενη ημέρα της προβολής του “θρακικού οδοιπορικού” της ΕΡΤ στα μέρη μας. Με εξαίρεση μία γεγονοτογραφικού χαρακτήρα δημοσιογραφική αναφορά, η κοινή γνώμη δεν έγινε δέκτης απόψεων, σχολίων, θέσεων και αντιδράσεων αναφορικά με τα δρώμενα των “ειδικών αποστολών” στην Θράκη.

Για να (ξανα)πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά θα πρέπει να τονίσουμε κάποια από τα σημεία της εκπομπής που χρήζουν κριτικής:

  • 1. Από την αρχή μέχρι το τέλος της εκπομπής ο ήχος και η εικόνα παρέπεμπαν σε μία “βαλκανοποιημένη” εικόνα της Κομοτηνής (κατ’αρχήν) με τα στιγμιότυπα από την πόλη, τα πρόσωπα και τον ήχο να παραπέμπουν σε βαλκανική παραγκούπολη. Καλά τα τενεκετζίδικα αλλά η Πόλη έχει και την σύγχρονη πλευρά της πέρα από αυτήν μιας οικονομίας που είναι ημιαγροτική,κατασκευαστική, τεχνική… Ένα πλάνο από το ΔΠΘ ή ακόμη και από τις 13 σύγχρονες βιομηχανικές μονάδες της περιοχής δεν θα έβλαπτε…Άλλωστε μιλάμε για την Θράκη των Αγωγών, της Ενεργειακής Ασφάλειας, των συνδυαστικών μεταφορών, του ΔΠΘ, του εναλλακτικού τουρισμού…..
  • 2. Το κυρίαρχο ζήτημα στην Θράκη δεν είναι επ’ουδενί η συνείδηση της μειονότητας και στο βαθμό που αυτό απασχολεί τους επαγγελματίες θρακολόγους και μειονοτικολόγους ένθεν κακείθεν δεν αποτελεί σημείο ενδοκοινοτικής τριβής όπως υπονοεί ο κειμενογράφος της εκπομπής.
  • 3. Διακρίνεται μία επιμονή κι εμμονή ως προς το να προσδιορισθεί η σχέση μειονότητας-Τουρκίας με κάποια πρόσωπα-γέφυρες που ας επισημανθεί ότι δεν εκπροσωπούν παρά μόνον τον περιορισμένο κύκλο στον οποίο κινούνται. Το ότι αυτό συμβαίνει παραμονή των διερευνητικών συζητήσεων στην Αθήνα , ε αυτό έχει τη δική του σημειολογία.
  • 4. Προβληματίζει η φράση “η Κομοτηνή απέχει 730 χλμ από την Αθήνα και μόλις 250 χλμ από την Κωνσταντινούπολη” παραπέμποντας σε κάποιες άλλες άστοχες δηλώσεις που μπερδεύουν τα Πάτρια Εδάφη με το GPS.
  • 5. Στο ίδιο πλαίσιο και η αναφορά στην αριθμητική πληθυσμιακή υπεροχή των μουσουλμάνων έναντι των Χριστιανών στην Ροδόπη ή στον Ίασμο πάνω στο οποίο χτίσθηκε βιαστικά το αφήγημα της πολυπολιτισμικότητας αφήνοντας εκτός των Δήμο Αρριανών λ.χ. Αφήνουμε κατά μέρος το λάθος (;) της αλλοίωσης των δημογραφικών στοιχείων της Ροδόπης. (κάπου αναφέρεται ότι στην Ροδόπη ζουν 120.000 μουσουλμάνοι)
  • 6. Η “καραμέλα” της συνύπαρξης από τη μια (με τον Σελή Ισά να μιλάει για φαγοπότια και την επισήμανση ότι βακουφικά ακίνητα ενοικιάζονται σε Χριστιανούς) και τον πλειοδοτούμενο χαμογελαστό τουρκισμό της ευειδούς Πρόεδρου του ΚΙΕΦ η οποία ανατριχιάζει ακόμη και στην σκέψη να αναφέρει τον Ελληνικό Στρατό στον οποίο ως Έλληνες Πολίτες οφείλουν να υπηρετήσουν ο σύζυγος και ο γιος της , δημιουργεί μία εικόνα για την σύγχυση που είχε το concept της εκπομπής καθώς
  • 7. Αντί να βρεί εκπροσώπους Πομάκων και Ρομά να μιλήσουν για την δική τους ταυτότητα , έβαλε αντί αυτών τρεις δικηγόρους-νομικούς επιστήμονες (οι δύο από την Ξάνθη και ο καθ. Άγγελος Συρίγος) και έναν ιδιώτη-λογιστή με έντονη κοινωνική δράση να υπερασπισθούν την ταυτότητα συγκεκριμένων εθνοτικών ομάδων.
  • 8.Το κλισέ ότι πιστεύουμε σε έναν Θεό από την Μουσουλμάνα Θεολόγο, συνομιλήτρια και της ΠτΔ , συμπληρώνει την φολκλορική εικόνα της συνύπαρξης αποκρύπτοντας τον ρόλο του επιθετικού νεοθωμανικού πολιτικού (ερντογανικού)ισλάμ για τον ρόλο του οποίου μίλησε μόνον ο κ. Στέργιος Γιαλάογλου αναφερόμενος στην Diyanet και την βαλκανική πολιτική της Τουρκίας.
  • 9.Θα είχε ενδιαφέρον να προσδιορισθεί από τον Δήμαρχο Ιάσμου η φράση ότι “ζούμε στην καρδιά της πολυπολιτισμικότητας” που αποτελεί και πρότυπο σε παγκόσμιο επίπεδο
  • 10. Δημιουργεί ερωτηματικά επίσης η εμμονή στο ν’ανατραπεί η θέση (εκπορευθείσα από την Συνθήκη της Λωζάννης) για τον θρησκευτικό χαρακτήρα της μειονότητας τονίζοντας ιδιαίτερα τα κατά τον δημοσιογράφο “εθνικά συνεκτικά χαρακτηριστικά” αυτής. Για ποιό λόγο άραγε ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ δεν επεδίωξε να συνομιλήσει με τον Σοφολογιώτατο Μουφτή Κομοτηνής;
  • 11.Ωραίο το αφήγημα του Έλληνα Πολίτη με τουρκική καταγωγή όπως το προσδιόρισε ο κ. Χουσεΐν Μπαλτατζή που καταπιέζεται σύμφωνα με την αφήγηση της κ. Τσ. Ασάφογλου και καθυβρίζεται ως “πρόβατο”. Μία τέτοια καταγγελία που παραμένει αναπάντητη αλλά υπερπροβάλλεται από την ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΡΤ εγείρει ερωτηματικά για το αν στο ραδιομέγαρο της ΕΡΤ γνωρίζουν τί πραγματικά συμβαίνει στη Θράκη.
  • 12.Επιπροσθέτως και για να μην μείνουν δυσαρεστημένοι κάποιοι,, έγινε και ο συσχετισμός ΤΕΞ-“ταυτοτικού ζητήματος” με την σωστή παρέμβαση του καθ’υλη αρμοδίου κ.Στέργιου Γιαλάογλου που αναφερθηκε στις διατάξεις του καταστατικού που “αντιστρατεύονται τη δημοσια ταξη και ασφαλεια ενώ δημιουργούν και ζητήματα παρεμβατικότητας στη δική μας έννομη τάξη”αφού η Τουρκία μπορεί ανά πάσα στιγμή να επικαλεσθεί “τον ρόλο της εγγυήτριας και προστάτιδας δύναμης” όπως έκανε στην Κύπρο και όπως φροντίζει κατά καιρούς να κάνει αφού θεωρεί την (θρησκευτική) μειονότητα στην Θράκη ως “στρατηγική μειονότητα” όπως επισημαίνει και ο Άγγελος Συρίγος.
  • 13.Το αφήγημα για το παντοδύναμο τουρκικό προξενείο που από τη μια ποδηγετεί κι εργαλειοποιεί την μειονότητα ενώ από την άλλη εμείς συζητούμε με τους προστατευομενούς του τους οποίους και προβάλλουμε από την κρατική ραδιοτηλεόραση οι οποίοι ευθαρσώς δηλώνουν Τούρκοι και κατ’ανάγκη Έλληνες Πολίτες παράγει πολλά και αντιφατικά μηνύματα για τον πληθυσμό της Θράκης.
  • 14.Παραμένει μετέωρη η μομφή για την  εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων χωρίς να ερωτηθούν για να δώσουν απαντήσεις οι αρμόδιοι: Ο Μουφτής Κομοτηνής ως διευθυντής Ιεροσπουδαστηρίου αλλά και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ΑΜΘ.
  • 15.Τέλος, δεν μπορούν οι φορείς του τουρκικού εθνικισμού και οι εκπρόσωποι του τοπικού πολιτικού ισλάμ να αποτελέσουν γέφυρα λαών και πολιτισμών και δεν πρέπει να επιφυλάσσεται αυτός ο ρόλος ειδικά σε όσους αρνούνται την ταυτοτική διάκριση των υπολοίπων.

Σε όλα τα παραπάνω η σιωπή των Ταγών της περιοχής, θεσμικών ή μη παραμένει χαρακτηριστική, και το όλο εγχείρημα του αναλυτή εξελίσσεται σε μυστήριο του Ηρακλή Πουαρώ!.. Γιατί άραγε δεν αντιδρούν:

  • 1. Η Πρόεδρος της Διακομματικής και ένας εκ των εμπνευστών αυτής όπως είναι ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης; Κατ’αρχήν ερωτήθηκαν από τους υπευθύνους εκπομπής, τους ζητήθηκε να συμμετάσχουν; Δεν έχουν την ανάγκη να διορθώσουν κάτι από όσα ακούσθηκαν ή θ’αφήσουν τις εντυπώσεις να αιωρούνται; Οι Ιλχάν Αχμέτ και Τάκης Χαρίτου που έχουν τον δικό τους θεσμικό ρόλο στην περιοχή και την Διακομματική αγνοήθηκαν επίσης. Ποιος ο ρόλος του γραφείου της ΥΠΥ στην Ξάνθη;
  • 2. Η Θρησκευτική Ηγεσία της περιοχής δεν αισθάνθηκε άραγε θορυβημένη από την επιμονή του δημοσιογράφου να προβάλλεται η εικόνα των Τζαμιών ενώ σε κανένα πλάνο (στην Ροδόπη ειδικά) δεν υπήρχε πουθενά ούτε ένα πλάνο από Εκκλησία; Ειδικά ο Σεβασμιώτατος Παντελεήμων οφείλει να τραβήξει πλέον πιο έντονα κάποιες κόκκινες γραμμές καθώς η Θράκη βάλλεται πανταχόθεν και συντονισμένα. Τα ίδία ερωτήματα ισχύουν και για τους Τοποτηρητές Μουφτήδες Ξάνθης και Κομοτηνής τους οποίους αγνόησε επιδεικτικά η αθηνοκεντρική εκπομπή της κρατικής ραδιοτηλεόρασης προβάλλοντας εκείνους ουσιαστικά που υποσκάπτουν το έργο τους;
  • 3. Ο Δήμαρχος Κομοτηνής αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο με τις συνιστώσες του μήπως πρέπει με αφορμή τα περιγραφέντα να εκφράσουν την αντίθεσή τους και να φροντίσουν να αναβαθμίσουν την προς τα έξω εικόνα της περιοχής και της Πόλης αλλά και ν’αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη των δημοτών στο έργο και το πρόσωπό τους;
  • 4.Τα αντίστοιχα ερωτήματα απευθύνονται και στον ΠΑΜΘ κ. Χρήστο Μέτιο αλλά και τον κ. Νίκο Τσαλικίδη
  • 5.Μήπως και οι υπεύθυνοι των Οικονομικών Επιμελητηρίων θα έπρεπε να έχουν κάποιο λόγο εφόσον το μόνο αντίδοτο στον επερχόμενο Αρμαγεδώνα όπως τον παρουσίασε ο εξ Αθηνών δημοσιογράφος θεωρείται η οικονομία και η ανάπτυξη;Το ίδιο ισχύει και για τους Προέδρους Επιστημονικών Φορέων της Θράκης.
  • 6.Η Αρχή του ΔΠΘ που προΐσταται της πνευματικής ηγεσίας της περιοχής μήπως θα πρέπει κάποια στιγμή να αναλάβει τον ρόλο της στην ανάδειξη και θωράκιση της πνευματικής ταυτότητας της Θράκης;
  • 7. Το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών συμφωνεί με το περιεχόμενο της εκπομπής; Η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών έχει καταγράψει την επίδραση που έχει στο φρόνημα των κατοίκων της περιοχής;
  • 8. Οι Πομάκοι, Ρομά και Τουρκογενείς που αντιδρούν στον ολετήρα της μειονοτικής ταυτότητας που συνδέεται με δομές όπως αυτή του τουρκικού προξενείου δεν θα αρθρώσουν αντίδραση και φωνή ή θα αρκεσθούν στη τακτή ενίσχυσή τους από τα μυστικά ή τα φανερά κονδύλια;
  • 9. Οι λαλίστατοι τοπικοί άρχοντες, διανοητές, διανοούμενοι που συντάσσουν ψηφίσματα, επιστολές και κείμενα διαμαρτυρίας που είναι άραγε;
  • 10. Οι Δήμαρχοι Ροδόπης και Ξάνθης συμφωνούν με την εικόνα που δημιουργείται για την περιοχή τους;

Αντί επιλόγου να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες, και όπως ήταν αναμενόμενο,, στις πολιτικές διαβουλεύσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα μεταξύ του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Θεμιστοκλή Δεμίρη και του Τούρκου Υφυπουργού Εξωτερικών Σεντάτ Ονάλ, η τουρκική πλευρά έβαλε στο τραπέζι «ζήτημα» μειονότητας, παρά γεγονός ότι τα μειονοτικά ζητήματα δεν αποτελούν επ’ουδενί διμερή διαφορά εφόσον πρόκειται για Έλληνες Πολίτες, κάτι που οι ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ της ΕΡΤ καταφανώς αμφισβητούν.

Ο κ. Πιέρρος Τζανετάκος με ανάρτησή του στο facebook θεωρεί ότι όλοι εμείς που απλώς διαφωνούμε με το περιεχόμενο της εκπομπής του, το κάνουμε για να δημιουργήσουμε εντυπώσεις..

Ο Κωνσταντίνος Ζούλας και ο Γιάννης Τρουπής συμφωνούν;

Ο Έλληνας Πρωθυπουργός έχει λάβει γνώση των παραπάνω;

Όλα αυτά όταν τιμούμε ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΕΒΡΟΥ,  τα 100 Χρόνια Ελεύθερης Θράκης και 200 Χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση…

Συγγραφέας: Νίκος Αρβανίτης

Νίκος Αρβανίτης

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι, παρακολουθεί τις εξελίξεις στη Ν.Α. Ευρώπη από το 1991. Διαχειριστής του KomotiniPress.

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.