Θύμα του φυσικού αερίου και των Αζέρων το πετρέλαιο θέρμανσης
Κάτι το οποίο δεν έχει αναδείξει κανείς και ειδικά οι θιγόμενοι είναι η δημιουργία καταναλωτών δύο ταχυτήτων, αυτοί χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο και αυτοί το πετρέλαιο θέρμανσης. Όσο αφορά την βιομηχανία εκεί τα πράγματα είναι χειρότερα αφού μιλάμε για χρήση πετρελαίου κίνησης.
Όλα τα καύσιμα υγρά και αέρια σήμερα στην Ελλάδα επιβαρύνονται με έναν ΕΦΚ (Ειδικό φόρο κατανάλωσης) εκτός από το φυσικό αέριο που αφορά τις βιομηχανίες και βιοτεχνίες. Φανταστείτε μια βιομηχανία η οποία παραγάγει πλαστικά να χρησιμοποιεί φυσικό αέριο με μια ίδια βιομηχανία που χρησιμοποιεί πετρέλαιο. Αμέσως ο ανταγωνισμός είναι άνισος ήδη από το ξεκίνημα της παραγωγής.
Το ίδιο συμβαίνει και στους καταναλωτές, όσοι είναι στην επαρχία και ειδικά στις ορεινές περιοχές η εκτός δικτύου αναγκάζονται να αγοράζουν ένα καύσιμο πιο ακριβό σε σχέση με αυτό που αγοράζουν καταναλωτές που βρίσκονται σε αστικά κέντρα και με καλύτερες συνθήκες
Και το ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί δημιουργήθηκαν καταναλωτές δύο ταχυτήτων
Για να διασωθεί η συμφωνία πώλησης του ΔΕΣΦΑ, την οποία η σημερινή κυβέρνηση επιχείρησε αρχικά να παγώσει και εν συνεχεία να αλλάξει πυροδοτώντας αντιδράσεις από τους Αζέρους, τους δανειστές αλλά και τις Ηνωμένες Πολιτείες
Η απάντηση βρίσκεται στην οριστική συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης για τη μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ στην εταιρεία SOCAR του Αζερμπαϊτζάν και στον Ιταλό διαχειριστή του δικτύου φυσικού αερίου SNAM SpΑ.
Η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν και η ιταλική SNAM –αμφότερες συμμετέχουν στην κοινοπραξία κατασκευής του αγωγού TAP που θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν- θα αποκτήσουν μερίδιο 46% και 20% αντίστοιχα στον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ο οποίος παύει πλέον να τελεί υπό κρατικό έλεγχο.
Τα ΕΛΠΕ που ελέγχουν το 35% της ΔΕΣΦΑ από την πώληση του 66% (θα εισπράξουν 212 εκατ. ευρώ)
Και κάπου εδώ το πετρέλαιο θέρμανσης θα έπρεπε να πάρει την “ανηφόρα”. Μέσα στις επόμενες ημέρες η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα εκδώσει την απόφασή της για τα νέα τιμολόγια του Διαχειριστή, ωστόσο ήδη με τον κανονισμό τιμολόγησης που εγκρίθηκε προ ημερών προβλέπεται αύξηση 35% στο τιμολόγιο χρήσης του δικτύου για την περίοδο 2017-2018.
Στην ουσία η αύξηση του πετρελαίου θέρμανσης έριξε στα μαλακά τις αυξήσεις στο φυσικό αέριο που ήταν και το ζητούμενο για τους Αζέρους. Η αύξηση στα τιμολόγια είναι σημαντική ακόμα και από τις αρχικές συζητήσεις όπου οι αυξήσεις αυτές θα ήταν 68%. Και πάλι όμως τα νέα τιμολόγια είναι πάνω από τις τιμές που είχε εισηγηθεί η ΔΕΣΦΑ και αγγίζουν το 23%.
Από την πώληση του ποσοστού της ΔΕΣΦΑ δεν θα βγούνε χαμένα τα ΕΛΠΕ αφού για το 66% το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ θα μοιραστεί μεταξύ των ΕΛΠΕ που ελέγχουν το 35% της εταιρείας (θα εισπράξουν 212 εκατ. ευρώ), και του ΤΑΙΠΕΔ (31%) που θα ρίξει στη χοάνη του δημοσίου χρέους 188 εκατ. ευρώ.