Θεσσαλονίκη: Στον Ιβάν Σαββίδη το λιμάνι με το βλέμμα στην Κριμαία

Ο Ιβάν Σαββίδης απέκτησε με κάθε επισημότητα το λιμάνι Θεσσαλονίκης, καθώς η εταιρία Belterra Investments Ltd που απέκτησε το 100% της εταιρείας Melbery πήρε το 66,67% των μετοχών. Το γεγονός έκανε γνωστό ο ΟΛΘ  μέσω ανακοίνωσης που εξέδωσε.

Αναλυτικά τα όσα αναφέρει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης:

Η «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (ΟΛΘ Α.Ε.), σε εφαρμογή των διατάξεων του Ν.3556/2007 και σε συνέχεια των από 2/2/2021 και 23/3/2021 ενημερώσεων, γνωστοποιεί ενημέρωση που έλαβε την 4/6/2021 από το μέτοχό της «SOUTH EUROPE GATEWAY THESSALONIKI-SEGT Ltd.» (SEGT), σύμφωνα με την οποία η εταιρεία «Belterra Investments Ltd.» (Belterra), με έδρα την Κύπρο, βάσει του από 4/6/2021 Συμφωνητικού Μεταβίβασης Μετοχών (SΤA), και κατόπιν της εγκρίσεως της Επιτροπής Ανταγωνισμού δυνάμει της υπ’ αριθμ. 727/2021 αποφάσεώς της, προχώρησε στην απόκτηση από την εταιρία «Helanor Holdings Ltd.» (Helanor), του εναπομείναντος 70% των μετοχών της εταιρίας «Melbery Investments Ltd.» (Melbery) με έδρα την Κύπρο, σε εκτέλεση του από 1/2/2021 Συμφωνητικού Αγοραπωλησίας Μετοχών (SPA) μεταξύ της Belterra και της Helanor.

Προ του ανωτέρω Συμφωνητικού, η Αγοράστρια Belterra κατείχε αμετάβλητα από την 23/3/2018, ημερομηνία της ιδιωτικοποίησης της ΟΛΘ Α.Ε., έως σήμερα, το 30% των μετοχών της Melbery, η οποία κατέχει αμετάβλητα από την 23/3/2018, το 66,67% της SEGT, η οποία κατέχει αμετάβλητα από την 23/3/2018, το 67% των μετοχών της εισηγμένης ΟΛΘ Α.Ε.

Στην SEGT συμμετέχει επίσης με το εναπομείναν 33,33%, αμετάβλητα από την 23/3/2018 έως σήμερα, η «Terminal Link Grèce SAS» (η οποία ανήκει κατά 100% στην «Terminal Link SAS»).

Κατόπιν της ανωτέρω μεταβίβασης των μετοχών, η αγοράστρια Belterra κατέστη ο μοναδικός μέτοχος της Melbery και ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος και ελέγχων μέτοχος της SEGT με άμεσο ποσοστό 66,67%. Συνεπεία των ανωτέρω, η Belterra απέκτησε έμμεσα ποσοστό 67% επί του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου της ΟΛΘ Α.Ε. και ως εκ τούτου κατέστη υπόχρεη για την υποβολή Δημόσιας Πρότασης, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.1 του Ν. 3461/2006, καθώς υπερέβη το κρίσιμο όριο του ενός τρίτου (1/3) του συνόλου των δικαιωμάτων ψήφου αυτής.

Αναφέρεται εκ νέου πως, η Αγοράστρια Belterra, η Πωλήτρια Helanor και η Melbery δεν κατέχουν, ούτε κατείχαν άμεσα μετοχές της ΟΛΘ Α.Ε. καθώς και ότι η Belterra έχει ελέγχοντα τελικό δικαιούχο (Ultimate Βeneficial Owner) τον κ. Νίκο Σαββίδη.

Η Δημόσια Πρόταση θα ανακοινωθεί προσεχώς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τα οριζόμενα στον Ν. 3461/2006, ενώ η Αγοράστρια Belterra, με βάση ενημέρωση στην οποία προέβη προς την Διοίκηση της εισηγμένης ΟΛΘ Α.Ε., αναφέρει πως δεν έχει πρόθεση εξόδου της εισηγμένης από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Ποια είναι η πραγματική ιδιοκτησία του Λιμανιού;

Όπως είχε αναφέρει τον Οκτώβριο του 2020 σε άρθρο το «V» «Οι Κινέζοι προσπαθούν να χτυπήσουν την Ελληνοαμερικανική Συμμαχία στην Βόρεια Ελλάδα», «ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπως έγινε γνωστό στις 17 Οκτωβρίου όταν κατέθεσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Ο ΟΛΘ Α.Ε ανήκει κατά πλειοψηφία και ελέγχεται από μια εταιρεία με έδρα την Κύπρο, την South Europe Gateway Thessaloniki Limited (SEGT). Η κρατική εταιρεία China Merchants Port Holdings (CMPH) διατηρεί ένα έμμεσο ποσοστό 33% στη SEGT μέσω μιας άλλης εταιρείας χαρτοφυλακίου με έδρα την Κύπρο, την Terminal Link SA – μια κοινοπραξία που κατέχει η CMPH (China Merchants Port Holdings Co. Ltd 49%) και η CMA CGM της Γαλλίας (51%). Ένα άλλο 20% της SEGT ανήκει στην Belterra Investments, μια εταιρεία που ελέγχεται από τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη ο οποίος εκφράζει τα συμφέροντα της Ρωσίας.

Η Κίνα, μέσω της κρατικής COSCO Shipping, ελέγχει επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά, μετά την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου το 2016. Ο Πειραιάς είναι ένας κρίσιμος κόμβος για τον Belt and Road Initiative (BRI) του Πεκίνου. Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης δίνουν αυξανόμενο ρόλο της Κίνας στα ευρωπαϊκά εμπορικά δίκτυα και στις υποδομές μεταφορών. Τα λιμάνια διευκολύνουν την πρόσβαση στα σιδηροδρομικά συστήματα της Σερβίας, Ουγγαρίας, και της Τουρκίας, τα οποία έχουν λάβει τεχνική και οικονομική υποστήριξη από κινεζικές εταιρείες. Τον Ιούλιο του 2020, ο ΟΛΘ Α.Ε υπέγραψε δύο συμφωνίες στρατηγικής συνεργασίας με την CMPH και τη θυγατρική China Merchants Holdings International Information Technology (CMHIT). Και οι δύο συμφωνίες αφορούσαν την ενοποίηση του λειτουργικού συστήματος τερματικών εμπορευματοκιβωτίων της CMPH από τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι που εγκατέστησε το λειτουργικό λογισμικό της CMPH.»

Έλληνας Διπλωμάτης στον Εuobserver: Ο Ιβάν Σαββίδης είναι μια αμφιλεγόμενη μορφή

Στην ιστοσελίδα ευρωπαϊκής ενημέρωσης euobserver.com και σε άρθρο για τον Ιβάν Σαββίδη και τις δραστηριότητες στην Κριμαία και το Ντομπάς σημειώθηκε, «Ένας Έλληνας δισεκατομμυριούχος, ο Ιβάν Σαββίδης, κοροϊδεύει τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία, αλλά κανείς στην Αθήνα ή τις Βρυξέλλες δεν φαίνεται να νοιάζεται»

Στο άρθρο γίνεται εκτενής αναφορά για τις δραστηριότητες του ομογενή επιχειρηματία τόσο στην Ουκρανία όσο και στην Ελλάδα αναφέροντας, «είναι γνωστός στις Ελληνικές αρχές, κυρίως επειδή κάποτε εισέβαλε στο γήπεδο οπλισμένο με πιστόλι κατά τη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα από τον ΠΑΟΚ FC, ένα ποδοσφαιρικό κλαμπ Θεσσαλονίκης που κατέχει. Αλλά επίσης επειδή οργάνωσε διαδηλώσεις με σκοπό να σταματήσει η ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, σύμφωνα με τους New York Times και άλλα κορυφαία μέσα ενημέρωσης. Και επειδή είναι συνιδιοκτήτης της Λιμενικής Αρχής Θεσσαλονίκης, ενός στρατηγικού περιουσιακού στοιχείου, μαζί με μια ασαφή γερμανική εταιρεία που ονομάζεται Deutsche Invest Equity Partners.»

Στο ίδιο άρθρο γίνεται αναφορά στην στάση της Ελλάδας έναντι του Ιβάν Σαββίδη και των κυρώσεων στην Κριμαία που συμπεριλαμβάνει και επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. «Η Ελλάδα δεν έχει συζητήσει ποτέ τόσο τον «αμφιλεγόμενο» όσο και τον «μυστηριώδη» επιχειρηματικό της βαρόνο με τους συναδέλφους της στο Συμβούλιο της ΕΕ», σύμφωνα με τρεις διπλωμάτες της ΕΕ οι οποίοι μίλησαν στην Εuobserver.com

«Η Ελλάδα δεσμεύεται σταθερά στη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες. Το Υπουργείο Εξωτερικών ενημέρωσε δεόντως όλες τις αρμόδιες ελληνικές αρχές για διεθνείς αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιοριστικών μέτρων που αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με την Κριμαία», ανέφερε το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, αλλά όπως αναφέρει ο συντάκτης του άρθρου, Άντριου Ρίτμαν, το Ελληνικό υπουργείο και η πρεσβεία της Ελλάδας στην ΕΕ αρνήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τους συνδέσμους της Κριμαίας και του Ιβάν Σαββίδη, ενώ απέρριψαν την προσφορά του EUobserver να τους δείξει τα έγγραφα για τις δραστηριότητες στην Κριμαία

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.