TAP – Η πρώτη αποτυχία των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Ο “Νότιος Διάδρομος” ήταν η αρχή της ενεργειακής πολιτικής των ΗΠΑ στην Ευρώπη, και η αρχή για ένα σύνολο έργο που θα απομακρύνουν την τελευταία, σε ένα διαπραγματευτικό βαθμό, από το Ρωσικό Φυσικό Αέριο. Ο όρος Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου χρησιμοποιείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να περιγράψει σχεδιαζόμενα έργα υποδομών που σκοπό έχουν να ενισχύσουν την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ μέσω της μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την περιοχή της Κασπίας.

Ο αγωγός TAP ,ένα από τα έργα του “Νότιου Διαδρόμου” , έδωσε το σύνθημα ώστε ένα σύνολο έργων να προχωρήσουν και να ξεκινήσει η Ενεργειακή Διαφοροποίηση της Ευρώπης και των Βαλκανίων. Η διαδρομή του TAP θα έχει μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ., Ιταλία 8 χλμ.)

Το έργο δεν προσφέρει κανένα ουσιαστικό οικονομικό όφελος για την χώρα, όμως της δίνει μια γεωπολιτική αξία τεράστιας σημασίας, και μαζί με τον Σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη, τον IGB, την Ρεβυθούσα, την Φυσική Αποθήκη στην Καβάλα και τον αγωγό East Med, κατατάσσει την χώρα ανάμεσα στους πιο σημαντικούς παίκτες της ενέργειας.

Όμως οι Αμερικανοί γνωρίζουν ότι σε τέτοια εμβληματικά έργα, οι κοινωνίες είναι βασικοί “εταίροι” και θα πρέπει να κερδίζουν ανταποδοτικά αυτό που τους αναλογεί. Το έκαναν με τεράστια επιτυχία με την Energean (Καβάλα Πρίνος) όταν κράτησαν όρθια την εταιρεία και τις θέσεις εργασίας στα “πέτρινα χρόνια” των 50 δολαρίων το βαρέλι, το έκαναν με επιτυχία και με τα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας πρόσφατα, διασφαλίζοντας μέσα σε όλα και πάλι τις θέσεις εργασίας.

Στην περίπτωση του TAP όμως τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως θα περίμεναν. Η Κοινοπραξία που διαχειρίστηκε το έργο κινήθηκε με ένα μείγμα Ελληνικής Κουλτούρας και απολυταρχίας από το Αζερμπαϊτζάν.

Η Κοινοπραξία συμφώνησε με τις τοπικές κοινωνίες να δώσει σε αυτές 32 εκ ευρώ σε ανταποδοτικά έργα, έργα όμως που θα είχαν μια ιδιαίτερη σημασία για τις κοινωνίες και θα θύμιζαν πάντα ότι αυτά έγιναν από τον αγωγό TAP

Έτσι η Κοινοπραξία θα έπρεπε να έρθει σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, και αυτές να υποδείξουν ποια ήταν η ανάγκη τους. Αντί για αυτό όμως, η Κοινοπραξία προχώρησε από μόνη της σε ανταποδοτικά τα οποία ουδέποτε συζήτησε με τις κοινωνίες. Μερικά από αυτά μάλιστα δημιουργούν ερωτηματικά, όπως ότι μετέφερε χιόνι στο χιονοδρομικό κέντρο του Φαλακρού στην Δράμα, έκανε τον μανατζερ σε τοπικές επιχειρήσεις χρηματοδοτώντας την επικοινωνία, χωρίς μάλιστα να γνωρίζει κανείς γιατί άλλες έμειναν εκτός, χρηματοδότησε διαφημιστικά βίντεο για Περιφέρεια, και τέλος, γέμισε τους δήμους με εκχιονιστικά μηχανήματα την ώρα που οι δήμοι θα μπορούσαν να τα προμηθευτούν μέσω ΕΣΠΑ.

Με τους μηχανισμούς που είχε ως Κοινοπραξία, θα μπορούσε να προχωρήσει σε σοβαρά ανταποδοτικά, όπως ο έλεγχος υποδομών (γέφυρες, δρόμοι , κτήρια) και δημιουργία υποδομών σε αδύναμους δήμους.

Όπως ανέφερε δήμαρχος στο Viadiplomacy, ενώ οι δήμοι είχαν συμφωνήσει να διεκδικήσουν όλοι μαζί έργα που θα είχαν συνέχεια από δήμο σε δήμο, η Κοινοπραξία προσπάθησε και κατάφερε να τους διασπάσει ώστε να δώσει αυτό που ήθελε αυτή σε κάθε δήμο ξεχωριστά

Το έργο ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα, όμως στην πορεία θα προκύψουν προβλήματα όπως σε όλα τα έργα αυτού του μεγέθους. Αν κάποιο από αυτά είναι σοβαρά, οι κοινωνίες που δεν είδαν κανέναν ανταποδοτικό, θα αντιδράσουν, και αυτή η αντίδραση θα πέσει στους Αμερικανούς οι οποίοι το υποστηρίζουν αφού είναι πυλώνας στην ενεργειακή πολιτική τους.

 

ViaDiplomacy Newsroom