TAP – Η Κοινοπραξία στην Ελλάδα εξακολουθεί να κοροϊδεύει τις τοπικές κοινωνίες
Δεν υπάρχει πλέον καμιά αμφιβολία πως ο Νότιος Διάδρομος, ο οποίος αποτελείται απο τον TANAP(το τμήμα που διασχίζει την Γεωργία – Τουρκία) και τον TAP(το τμήμα που διασχίζει την Ελλάδα-Αλβανία), είναι ένα Στρατηγικό έργο. Η αξία και χρησιμότητα του για την Ευρώπη, γίνεται αντιλιπτή σήμερα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και του εκβιασμού της Μόσχας με το φυσικό αέριο.
Ο Νότιος Διάδρομος ο οποίος μεταφέρει Αζέρικο αέριο από την Κασπία με προοπτική να μεταφέρει και από το Τουρκμενιστάν, αποτελεί μια σημαντική διαφοροποίηση για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, κάτι που έχει αναδειχθεί, με γεωπολιτικές προεκτάσεις, ουκ ολίγες φορές από το «V» και πιο συγκεκριμένα από προσωπικά μου άρθρα.
Όμως δεν υπήρξαν λίγες φορές, και πάλι με προσωπικά μου άρθρα, που το «V» ανέδειξε μια άλλη παράμετρο του TAP, αυτή της συμπεριφοράς της Κοινοπραξίας (εταιρεία που έχει στον έλεγχο το Ελληνικό τμήμα του αγωγού) προς της τοπικές κοινωνίες.
Η Ελλάδα, με το Νόμο 2978/2001 (ΦΕΚ 297 Α/31-12-2001), έχει αποδεχτεί τη «Συμφωνία – Πλαίσιο του Κιέβου 1999» για το θεσμικό καθεστώς δημιουργίας διακρατικών συστημάτων μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου στην οποία θίγονται τα περιβαλλοντικά θέματα, τα θέματα Διακρατικών Συμφωνιών.
Τα Τέλη διέλευσης (Royalties), προβλέπονται διεθνώς και κατοχυρώνονται στις «Διακρατικές Συμφωνίες» των Μερών. Έχουν την έννοια της καταβολής «διοδίων» για τη διέλευση των αγωγών, είτε μεταφοράς πετρελαίου είτε φυσικού αερίου, από το έδαφος μιας χώρας. Στη «Διακρατική Συμφωνία», μεταξύ των τριών εμπλεκομένων κρατών, Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας (Ν. 4145/2013), καθώς και στη «Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας», μεταξύ Ελλάδας και Trans Adriatic Pipeline AG (Ν. 4217/2013), δεν υπάρχει καμία αναφορά για «τέλη διέλευσης».
Το 2013 υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση γιατί το έργο δεν θα έδινε «τέλη διέλευσης» στην Ελλάδα,Ο τότε υπουργός Εξωτερικών κ. Αβραμόπουλος για να μετριάσει τις αντιδράσεις, είχε αναφέρει ότι η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ θα δημιουργήσει άμεσα 2.000 θέσεις εργασίας, επενδύσεις άνω του 1,5 δισ. ευρώ και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στην Ελληνική αγορά.
Αυτό δεν ήταν αρκετό με τον ΣΥΡΙΖΑ να σηκώνει ψηλά τον πήχη, ειδικά σε Καβάλα- Καστοριά, και ΄έτσι λήφθηκε η απόφαση να δοθούν στις Περιφέρειες από όπου περνάει ο αγωγός, Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας, 32 εκ. ευρώ σε Ανταποδοτικά.
Πως η Κοινοπραξία κορόιδεψε Δήμους και τοπικές κοινωνίες
Τα Ανταποδοτικά δεν θα δινόταν με μορφή χρημάτων, αλλά με έργα τα οποία θα εκτελούσε η Κοινοπραξία. Οι αποφάσεις για τα έργα που θα αναλάμβανε η Κοινοπραξία, θα γινόταν μετά από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Μάλιστα ο τότε Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Γιώργος Παυλίδης, επιδίωξε οι Περιφέρειες και Δήμοι, να έχουν κοινό μέτωπο απέναντι στην Κοινοπραξία ώστε να αποκομίσουν τα μεγαλύτερα οφέλη για τις κοινωνίες.
Ο Γιώργος Παυλίδης ζητούσε από την Κοινοπραξία, τα Ανταποδοτικά έργα να αφορούν υποδομές αφού η τελευταία είχε όλο τον μηχανισμό, από μηχανικούς μέχρι μηχανήματα. Ένα από αυτά που σχεδιάζε να ζητήσει, ήταν και ο έλεγχος όλων των γεφυρών στην Περιφέρεια του, ένα σημαντικό Ανταποδοτικό αν αναλογιστεί κανείς πως στην Περιφέρεια Ανατολικής – Μακεδονίας Θράκης έχουν καταρρεύσει δύο σημαντικές γέφυρες, κάτι που θα είχε αποφευχθεί αν είχε υλοποποιηθεί το αίτημα του.
Το «μέτωπο» αυτό, της κοινής διεκδίκησης, το «έσπασε» τελικά ο πρώην δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Βαγγέλης Λαμπάκης, ο οποίος διεκδίκησε μόνο για τον Δήμο του 5 εκ ευρώ από τα 32 εκ ευρώ συνολικά.
Η Κοινοπραξία το είδε ως ευκαιρία, κατάλαβε πως το έργο θα είχε λιγότερα προβλήματα αν κατάφερνε να μιλήσει με τον κάθε Δήμο ξεχωριστά δίνοντας την δυνατότητα στους Δημάρχους να «πουλήσουν» παροχές στους δημότες, και όχι ουσιαστικά έργα. Όπως φάνηκε και από ειδικές περιπτώσεις, ήθελαν να έχουν τον κάθε δήμαρχο κοντά τους σε προβλήματα που θα προέκυπταν.
Διαβάστε επίσης: Οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του αγωγού προκαλούν ΤΑΡαχή στις ΗΠΑ
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 11 Δεκεμβρίου 2016 και σημείωνε χαρακτηριστικά: Οι επικεφαλής της Κοινοπραξίας του έργου στην Ελλάδα με ερασιτεχνισμό επιδίδονται σε εθιμοτυπικές επισκέψεις και επαφές με τοπικούς παράγοντες προσπαθώντας να λύσουν τα προβλήματα είτε μέσω των επισήμων διόδων με την ανοχή τοπικών πολιτικών ηγεσιών είτε με μονομερείς ενέργειες που προκαλούν την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών.
Έτσι, αντί να δούμε μια σοβαρή μελέτη ως Ανταποδοτικά για τα Τενάγη Καβάλας όπου κάθε χρόνο πλυμμυρίζουν τα χωράφια, είδαμε να μεταφέρεται τεχνητό χιόνι στο χιονοδρομικό κέντρο του Φαλακρού στην Δράμα, να δημιουργείται βίντεο για την τουριστική προβολή της Περιφέρειας Ανατολικής – Μακεδονίας Θράκης, να κάνει η Κοινοπραξία τον μάνατζερ σε εταιρείες ΚΟΙΝΣΕΠΤ, και να δίνει εκχιονιστικά σε πεδινό δήμο της Ξάνθης ο οποίος η τελευταία φορά που είδε χιόνια θα πρέπει να ήταν την περίοδο των παγετώνων.
Μάλιστα όσο αφορά τα μηχανήματα προς Περιφέρειες και Δήμους, αυτά θα μπορούσαν να τα είχαν αγοράσει από το ΕΣΠΑ και η Κοινοπραξία να δώσει τα δεκάδες εκ. ευρώ σε πραγματικά Ανταποδοτικά, σε έργα υποδομής.
Διαβάστε επίσης: TAP, Trump και «StrategoHellas»: Πόλεμος αερίων και δηλώσεων
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 12 Νοεμβρίου 2016 και σημείωνε: Σε αυτόν τον σχεδιασμό, η Ελλάδα θα είναι τοποθετημένη για να γίνει ο βασικός αγωγός μεταφοράς στην Ιταλία, στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ, την Ανατολική Μεσόγειο και τα κοιτάσματα αερίου της Κασπίας, ώστε να διαφοροποιηθούν τόσο οι οδοί όσο και οι προμηθευτές ενέργειας στην Ευρώπη.
Η παραπάνω στάση είχε και άλλες προεκτάσεις, όπως οι περιβόητες θέσεις εργασίες με γραφεία σε κάθε πολή. Τελικά ποτέ δεν ανακοινώθηκαν πόσες ήταν πραγματικά αυτές οι θέσεις, ενώ η Κοινοπραξία χρησιμοποίησε περίεργες μεθόδους αντιμετώπισης των προβλημάτων. Μάλιστα στην περίπτωση της Καβάλας και τις αντιδράσεις του Αγροτικού Συλλόγου, η Κοινοπραξία υπό της διοίκηση της Κατερίνας Παπαλεξανδρή, η οποία αντικατέστησε τον Ρίκαρ Σκούφια αλλά δεν ανακοινώθηκε ποτέ ο λόγος και θα είχε ενδιαφέρον, προσέλαβε έναν ντεντέκτιβ για να οργανώσει μια συνέντευξη τύπου.
Εδώ να μην ξεχάσουμε και τις δηλώσεις του Συμβούλου Ασφαλείας του TAP στην Ελλάδα το 2017, αποστρατευθέντος και συνταξιούχου στρατηγού κ. Χρ. Μανωλά , σύμφωνα με τις οποίες η Ελλάδα θα έπρεπε να προετοιμασθεί για πόλεμο με την Τουρκία. Ιδιαίτερη προσοχή, η δήλωση αυτή έχει με την ιδιότητα υπαλλήλου της Κοινοπραξίας και του TAP. Αυτή ήταν η σοβαρότητα με την οποία η Κοινοπραξία και τα στελέχη της αντιμετώπιζαν την Ελλάδα.
Λίγες ημέρες πριν την δ΄ληωση του κ. Μανώλα, ένα άλλο στέλεχος του TAP με ανάρτηση του στο Facebook δηλώνε την δυσαρέσκεια του για την εκλογή του νέου Προέδρου των ΗΠΑ κάνοντας αναφορές για Μεσαίωνα, Σκοταδισμό και μισητούς ηγέτες.
Ένα άλλο ανταποδοτικό που ήταν και είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στους Δημάρχους, είναι οι παιδικές χαρές. Έτσι με ανακοίνωση της η Κοινοπραξία έκανε γνωστό πως, «ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline AG), στο πλαίσιο του προγράμματος Κοινωνικών και Περιβαλλοντικών Επενδύσεων, χρηματοδότησε την κατασκευή 7 νέων παιδικών χαρών στον δήμο Καστοριάς, στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Οι παιδικές χαρές βρίσκονται στις περιοχές: Ιεροπηγή, Μανιάκοι, Οινόη, Μεσοποταμιά, Χιλιόδεντρο, Δισπηλιό και Κορησός και το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης σειράς χρηματοδοτούμενων από τον TAP παιδικών χαρών στη Βόρεια Ελλάδα. Χάρη σε αυτό το έργο συνολικής αξίας 485.000 ευρώ, τα παιδιά των παραπάνω περιοχών με συνολικό πληθυσμό περίπου 10.000 κατοίκων θα μπορούν να παίξουν και να ασκηθούν σε ένα ασφαλές και σύγχρονο περιβάλλον.»