Τα «LNG Carriers» απέκτησαν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου ανακηρύχθηκε πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που έγιναν νωρίτερα σήμερα.
Σύμφωνα με το www.moneyreview.gr, προσέφερε τελικά 37,3 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το τμήμα που πουλούσε η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), υπερθεματίζοντας την Pyletech, συμφερόντων τον Θεόφιλου Πριόβολου. Προσέφερε επίσης, 25,2 εκατ. στον παράλληλο διαγωνισμό του Ειδικού Διαχειριστή (ΕΝΑΕ) για το άλλο μισό του Ναυπηγείου. Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό η Pyletech προσέφερε 22,1 εκατ. ευρώ.
Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί τους αμέσως επόμενους μήνες για την ΕΤΑΔ, ενώ για την ειδική διαχείριση, από τα μέσα του φθινοπώρου και μετά, λόγω των διαδικασιών που πρέπει να τηρηθούν. Το συνολικό τίμημα θεωρείται λίαν ικανοποιητικό για το Δημόσιο και εκ του αποτελέσματος δικαιώνει την απόφαση του ειδικού διαχειριστή, που έχει τοποθετήσει το Ελληνικό Δημόσιο, να κηρύξει άγονο τον πρώτο διαγωνισμό στον οποίο υπήρχε μόνο μία προσφορά με 15,1 εκατομμύρια.
Στο όφελος για τα δημόσια ταμεία πρέπει να συνυπολογιστεί πέραν του τιμήματος των 62,5 εκατομμυρίων και το ποσό των 9 εκατομμυρίων περίπου που θα καταβάλει ο νέος ιδιοκτήτης των ναυπηγείων, η κυπριακή εταιρία Forest group συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου, για την τακτοποίηση αυθαιρέτων ακινήτων που βρίσκονται στο συγκρότημα.
Σε δήλωσή του, ο κ. Προκοπίου επιβεβαιώνει το αποτέλεσμα των δύο διαγωνισμών, κάνοντας λόγο για μια «πολύ θετική εξέλιξη», σημειώνοντας ότι η άμεση αδειοδότηση των σχεδιαζόμενων χρήσεων είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία του project. «Πράγματι οι εταιρείες που εκπροσωπούμε είναι οι πλειοδότες των διεξαχθέντων διαγωνισμών. Η ταχεία αδειοδότηση των σχεδιαζομένων χρήσεων θα είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος. Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη και χρειάζεται πολλή δουλειά απ’ όλους», συμπληρώνει ο κ. Προκοπίου.
Τα ναυπηγεία αποκτούν το έργο για την ανάπτυξη τους
Το μέλλον του Σκαραμαγκά συνδέθηκε άμεσα με την ναυπήγηση των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού αλλά ήταν σε όλους γνωστό πως αυτό το κατασκευαστικό έργο δεν θα μπορούσε ποτέ να δώσει στα ναυπηγεία προοπτική στην επιβίωση αλλά και την ανάπτυξη τους. Η λειτουργία των ναυπηγείων στην Ελλάδα, Σύρος-Ελευσίνα-Σκαραμαγκάς, θα έπρεπε να προσφέρουν ένα συνδυαστικό έργο το οποίο πρωτίστως θα εξυπηρετούσε τις ενεργειακές και γεωπολιτικέ εξελίξεις.
«Οι ΗΠΑ ξέρουν ότι για να κυριαρχήσουν στην Ανατολική Μεσόγειο και την Μαύρη Θάλασσα χρειάζονται στόλο, και ο στόλος χρειάζεται υποστήριξη, λιμάνια και ναυπηγεία». Αυτό σημείωνε το «V» σε άρθρο τον Δεκέμβριο του 2018 και κατέληγε, «τα ναυπηγεία δεν θα συνεχίσουν απλά να λειτουργούν και να κατασκευάζουν πλοία του Ελληνικού πολεμικού Ναυτικού, αλλά θα γίνουν αυτές οι επενδύσεις με τις οποίες θα μπορούν να υποστηριχθούν οι μεγάλες μονάδες του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και του ΝΑΤΟ που επιχειρούν στην Μεσόγειο και τον Περσικό Κόλπο»
Ενώ το καλοκαίρι του 2020 σε άλλο άρθρο σημειωνόταν, «οι Αμερικανοί είναι αποφασισμένοι για να περάσουν τα ναυπηγεία σε Αμερικανικά συμφέροντα ώστε να ολοκληρώσουν το σχέδιο τους για τον Αιγαίο και την Μεσόγειο. Τα ναυπηγεία Σύρου, Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, θα δημιουργήσουν το μεγαλύτερο Hub κατασκευής και συντήρησης πλοίων στην Μεσόγειο. Τα ναυπηγεία Σύρου πρόσφατα πήραν την πιστοποίηση για συντήρηση σκαφών του 6ου στόλου, κάτι που θα γίνει και σε Ελευσίνα- Σκαραμαγκά, ενώ ο τεράστιος στόλος LNG Ships των Ελλήνων εφοπλιστών που θα μεταφέρει το Αμερικανικό και Αραβικό ΥΦΑ προς τους σταθμούς υγροποίησης της Μεσογείου, θα συντηρούνται στα τρία ναυπηγεία. Μια τέτοια εξέλιξη θα φέρει και την κατασκευή πολεμικών πλοίων, είτε για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, όπως φρεγάτες, είτε για τρίτες χώρες για τον ίδιο τύπο πλοίου.»
Η απόκτηση του Σκαραμαγκά από τον Γιώργο Προκοπίου θα «επαναπατρίσει» πολλούς εφοπλιστές και κυρίως τους ιδιοκτήτες των LNG Carriers. Μπορεί η κατασκευή των νέων «Liberty» να συνεχίσει να γίνεται στα ναυπηγεία της Κίνας και Νοτίου Κορέας, αλλά η συντήρηση τους θα γίνεται στην Ελλάδα.
(με πληροφορίες από ρεπορτάζ Ηλίας Μπέλος moneyreviw -photo/Katerina Nomikou/maritime)