Στο τραπέζι η αναβάθμιση και των Μιράζ

Τη στιγμή που δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για ανταλλακτικά, την ώρα που στρατιωτικοί και απόστρατοι καταθέτουν ομαδικές προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τα αναδρομικά τους και οι περικοπές των συντάξεων και η μείωση του αφορολογήτου βρίσκεται επί θύραις, η κυβέρνηση ονειρεύεται σενάρια για πανάκριβα εξοπλιστικά προγράμματα προς τέρψη των κάθε λογής οπλάδων.
Και με τους μεσάζοντες και τους χρήστες των («αμαρτωλών») αντισταθμιστικών προγραμμάτων να καραδοκούν ενθυμούμενοι τις παλιές καλές εποχές των εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Και το ερώτημα που ανακύπτει είναι από πού θα βρεθούν τόσα χρήματα για τη νέα πανάκριβη κούρσα των εξοπλισμών; Μήπως από τα πλεονάσματα που τόσο υπερήφανα παρουσιάζει η κυβέρνηση για τη λεγόμενη «καθαρή» έξοδο από τα Μνημόνια; Αλλά τι να πρωτοκαλύψουν αυτά; Τις συντάξεις, το αφορολόγητο ή τα εξοπλιστικά; Γιατί μη νομίζετε ότι οι συμβάσεις που ήδη έχουν υπογραφεί (για παράδειγμα για την αναβάθμιση των F-16) ότι πέρασαν χωρίς προβλήματα. Η ΝΔ χαρακτήρισε τη σύμβαση «γκρίζα» και «εμπροσθοβαρή» και θύμισε το αλαλούμ που προηγήθηκε με την αξία της αναβάθμισης, με τα αντισταθμιστικά οφέλη κ.τ.λ.
Ετσι μετά τον εκσυγχρονισμό των F-16 άρχισαν τώρα τα σενάρια για την αναβάθμιση και των Μιράζ, ενώ υπάρχει ακόμα στο τραπέζι (αλλά για το μέλλον ) και η υπόθεση προμήθειας των F-35. Με δυο λόγια, εάν υλοποιηθούν τα σενάρια αυτά, ο ταλαίπωρος από την κρίση και την ανεργία φορολογούμενος θα αναγκαστεί να βάλει και πάλι βαθιά το χέρι στην τσέπη του και στην τσέπη των παιδιών του. Γιατί και τα δύο προγράμματα στοιχίζουν πανάκριβα.

Τα Μιράζ-2000

Οι στρατιωτικοί κρίνουν ότι η αναβάθμιση των Μιράζ-2000 (και η μετατροπή τους σε Μιράζ 2000-5) είναι σημαντική λόγω των όπλων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν. Και τα όπλα αυτά δεν είναι άλλα από τους πυραύλους μεγάλης εμβέλειας Scalp (σαν αυτούς που φέρουν οι φρεγάτες FREMM) και Eξοσέτ. Οι συζητήσεις με τους Γάλλους έχουν αρχίσει εδώ και καιρό, αλλά οι τιμές που προσφέρουν κρίνονται ασύμφορες για την ελληνική οικονομία. Παρά ταύτα οι συνομιλίες συνεχίζονται και στο τραπέζι πέφτουν πολλές προτάσεις ώστε να μειωθεί η τιμή του εκσυγχρονισμού.

Για παράδειγμα, η κυβέρνηση επιδιώκει να υπάρξει μια διακρατική συμφωνία για την αναβάθμιση των Μιράζ-2000. Και στο σενάριο αυτό, που δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί, εμπλέκονται και ελικόπτερα. Να υπάρξει δηλαδή ανταλλαγή ελληνικών ελικοπτέρων νέας γενιάς με έναν αριθμό Μιράζ 2000-9 από το Κατάρ.
Λέγεται μάλιστα ότι το θέμα αυτό συζητήθηκε κατά την επίσκεψη του διοικητή των αεροπορικών δυνάμεων του Κατάρ στην Αθήνα αλλά θα πρέπει να συζητήθηκε και με τις συνεχείς παρουσίες στρατιωτικών στις εκθέσεις εξοπλισμών του Κατάρ. Τα Μιράζ 2000-9 είναι ένα μοντέλο υποδεέστερο του Μιράζ 2000-5, πλην όμως μπορεί να φέρει τους πυραύλους Scalp και Εξοσέτ που υπάρχουν ήδη στο ελληνικό οπλοστάσιο.
Το θέμα όμως είναι ότι όλα αυτά αποτελούν ασκήσεις επί χάρτου τη στιγμή που η χώρα βρίσκεται ακόμα σε πρόγραμμα και μετά τον Αύγουστο σε προληπτική πιστωτική γραμμή (ή «εργαλείο» – πείτε το όπως θέλετε) και οι συντάξεις αναμένεται να μειωθούν στις αρχές κιόλας του 2019.
Σημειώνεται ωστόσο ότι η γαλλική Dassault είχε αρνηθεί στις αρχές του 2011 να καταθέσει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Μιράζ με τη δικαιολογία το κλείσιμο των γραμμών παραγωγής του προγράμματος «-5Μκ2». Τώρα έπειτα από αίτηση της Πολεμικής Αεροπορίας το ξανασυζητάει αφού τα χρήματα για τους Γάλλους είναι πολλά.
Εάν όντως υλοποιηθεί το πρόγραμμα και εξευρεθούν τα χρήματα, τότε, όπως αναφέρουν αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, η χώρα μας θα μπορούσε να δημιουργήσει μια συμπαγή δύναμη μαχητικών προσφέροντας ένα ικανό όπλο στην Πολεμική Αεροπορία.

Επιστρέφουν τα «σαπάκια»

Αλλά η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στην υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων. Για παράδειγμα, ο αντιπρόεδρος της ΕΑΒ Μπάμπης Παπασπύρος με μία ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπερηφανεύεται για το πρώτο αεροσκάφος P-3 Orion (ένα από αυτά που είχαν ονομαστεί «σαπάκια») ότι έχει ανακατασκευαστεί και είναι έτοιμο να πετάξει.

Για την ακρίβεια, το αεροσκάφος ολοκλήρωσε ύστερα από δύο χρόνια τις εργασίες βαφής και χρειάζονται κάποιες εργασίες στα συστήματά του ώστε να δοθεί το πράσινο φως για την πτήση του. Πρόκειται για το πρώτο εξοπλιστικό πρόγραμμα της πρώτης φοράς Αριστεράς.
(πηγή: Τα Νέα)

ViaDiplomacy Newsroom