Στην τουρκική εταιρεία TÜMOSAN η ανάπτυξη του κινητήρα του άρματος μάχης Altay

Στην τουρκική εταιρεία κατασκευή κινητήρων αγροτικών οχημάτων TÜMOSAN Motor ve Traktor Sanayi AS ανατέθηκε τελικά, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί τον περασμένο Αύγουστο, η ανάπτυξη του νέου κινητήρα απόδοσης 1.500-1.600 ίππων του τουρκικού άρματος μάχης Altay.

Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης ύψους 190 εκατ. ευρώ και διάρκειας 54 μηνών, έλαβε χώρα στις 17 Μαρτίου 2015, μεταξύ της εταιρείας και του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM), μετά από διαπραγματεύσεις που διήρκησαν 7 μήνες.

Η τουρκική εταιρεία λειτουργεί από το 1976 και κατασκευάζει κατόπιν μεταφοράς τεχνολογίας από την ιταλική εταιρεία FIAT, κινητήρες και αγροτικούς ελκυστήρες για την εγχώρια και διεθνή αγορά.

Από το 1988 που έληξε η συμφωνία με την ιταλική FIAT η TÜMOSAN κατασκευάζει παλαιούς και νέας σχεδίασης κινητήρες οι οποίοι όμως είναι μικρής απόδοσης μεταξύ 250 -500 ίππων.

Αν και οι σχετικές εργασίες για την ανάπτυξη του νέου κινητήρα ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2012 η τεχνολογική πρόκληση της εταιρείας για την σχεδίαση και ανάπτυξη ενός τόσο ισχυρού και οικονομικού κινητήρα είναι μεγάλη και δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά ως προς την ικανότητα της να ολοκληρώσει επιτυχημένα το πρόγραμμα.

Σύμφωνα με αναλυτές η τουρκική εταιρεία πρόκειται να συνεργαστεί με την ιταλική IVECO-FIAT η οποία έχει αναπτύξει τον κινητήρα άρματος μάχης τύπου MTCA (Modular Turbo-Charged Aftercooler) 12V, ο οποίος αποδίδει 1.270 ίππους και χρησιμοποιείται από το ιταλικό άρμα μάχης Ariete, ενώ πριν από μερικά χρόνια παρουσίασε μια βελτιωμένη έκδοση του εν λόγω κινητήρα η οποία αποδίδει 1.600 ίππους.
ALTAY 2

Όπως φαίνεται ο συγκεκριμένος κινητήρας ή μάλλον μια τουρκοποιημένη έκδοση του πρόκειται να εξοπλίσει το άρμα μάχης Altay επιβεβαιώνοντας την πάγια πλέον τακτική των Τούρκων να αγοράζουν έτοιμα και δοκιμασμένα τεχνολογικά προϊόντα τα οποία τα τροποποιούν σύμφωνα με τις δικές τους επιχειρησιακές απαιτήσεις και βιομηχανικές δυνατότητες βαφτίζοντας αυτά μετέπειτα ως τουρκικά προϊόντα.

Βασικός λόγος για τη συγκεκριμένη τουρκική πρακτική δεν είναι μόνο η απόκτηση αυτονομίας στους επιμέρους τομείς της αμυντικής βιομηχανίας αλλά και εμπορικός, αφού η τουρκοποίηση των αμυντικών συστημάτων και υποσυστημάτων επιτρέπει στην αμυντική βιομηχανία της γειτονικής χώρας να εξάγει τα προϊόντα της χωρίς πολιτικούς ή άλλους περιορισμούς που θα μπορούσαν να θέσουν οι κυβερνήσεις των χωρών από τις οποίες αγοράστηκαν αρχικώς τα υποσυστήματα που τοποθετήθηκαν σε τουρκικά οπλικά συστήματα.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του τουρκικού αυτοκινούμενου πυροβόλου των 155/52 χλστ τύπου Τ-155 Firtina, το οποίο διαθέτει τον γερμανικής κατασκευής κινητήρα MTU-881 Ka-500.

Όταν η Τουρκία προσπάθησε να πωλήσει το πυροβόλο στο Αζερμπαϊτζάν, αντιμετώπισε την αντίδραση του Βερολίνου, το οποίο δεν ενέκρινε την πώληση στην Τουρκία των συγκεκριμένων κινητήρων οι οποίοι θα εξόπλιζαν τα Αζερικά πυροβόλα λόγω του εμπάργκο πώλησης όπλων που έχει επιβάλει η Γερμανία στην Αρμενία και στο Αζερμπαϊτζάν.

Η εξέλιξη αυτή ανάγκασε την Τουρκία να αναζητήσει διαφορετικό κινητήρα για το Τ-155 Firtina γεγονός που προϋπόθετε την επανασχεδίαση του οχήματος του πυροβόλου ώστε να μπορεί να δεχτεί τον νέο κινητήρα.

Η απόφαση όμως της Τουρκίας για την εγχώρια ανάπτυξη του νέου κινητήρα έστω και με την βοήθεια ξένου οίκου, ενέχει σοβαρά προβλήματα για την πορεία του προγράμματος βιομηχανικής παραγωγής του άρματος Altay, αφού σύμφωνα με την TÜMOSAN τον πρώτο χρόνο της παραγωγής του νέου κινητήρα, η εταιρεία θα μπορεί να παραδώσει 30 κομμάτια τη στιγμή που οι αρχικές απαιτήσεις του τουρκικού Στρατού περιλαμβάνουν την κατασκευή 250 αρμάτων μάχης Altay.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι έως ότου η τουρκική εταιρεία καταφέρει να παραδώσει τους νέους εγχώρια ανεπτυγμένους κινητήρες τα πιλοτικής και ακολούθως σειριακής παραγωγής Altay, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να χρησιμοποιούν τον γερμανικής κατασκευής κινητήρα MT883 Ka501 V12 της MTU.

Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα η πιλοτική παραγωγή του Altay, υπολογίζεται να ξεκινήσει το 2016 στο εργοστάσιο της εταιρείας OTOKAR στην επαρχεία Σαγγαρίου, ενώ το συνολικό κόστος σχεδίασης, ανάπτυξης κατασκευής των πρωτοτύπων και δοκιμής τους υπολογίζεται μετά και από την νέα σύμβαση να ξεπεράσει τα 1 δισ δολάρια.

Στόχος του τουρκικού Στρατού είναι η κατασκευή συνολικά 1.000 αρμάτων μάχης σε βάθος χρόνου, σε τέσσερις παρτίδες των 250 αρμάτων έκαστη, ενώ το συνολικό κόστος παραγωγής των πρώτων 250 Altay υπολογίζεται να φτάσει τα 2 δισ δολάρια, με επιδίωξη την σταθεροποίηση του κόστους απόκτησης ανα μονάδα τα επόμενα χρόνια στα 6 εκατ. δολάρια και την όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας στην κατασκευή του άρματος.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.