Στην τελική ευθεία το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης
Στην υλοποίηση ενός πολύ σημαντικού έργου, που θα ενισχύσει τη δυνατότητα του λιμενικού σώματος στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, στην πάταξη της κάθε μορφής εγκληματικότητας αλλά και στον εντοπισμό πλοιαρίων με πρόσφυγες και μετανάστες, προτού καν αναχωρήσουν από τα τουρκικά παράλια, προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Πρόκειται για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), που θα αποτελέσει κυριολεκτικά το άγρυπνο ηλεκτρονικό μάτι των θαλάσσιων χωρικών μας υδάτων, με τεράστιες δυνατότητες σε επίπεδο να μεταφέρει εικόνα και ήχο σε πραγματικό χρόνο από τα θαλάσσια πεδία των περιοχών του ανατολικού Αιγαίου, της Κρήτης και του Ιονίου.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, σε σημερινή τηλεσυνέντευξή του είπε ότι πρόκειται για «ένα κορυφαίο έργο όχι μόνο για το Λιμενικό Σώμα αλλά και την πατρίδα, καθώς θα ενισχύσει σημαντικά την προστασία των θαλασσίων συνόρων», ενώ μίλησε για «ανευθυνότητα» και «αναποτελεσματικότητα» από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην υλοποίησή του, αφού όπως είπε κατάφερε να μην το προχωρήσει παρά το γεγονός ότι παρέλαβε εγκεκριμένη μελέτη και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Τόνισε ότι η αναγκαιότητα του συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ τον Οκτώβριο του 2013, με βάση επιτελική μελέτη που εκπονήθηκε από μεικτή επιτροπή του λιμενικού σώματος και του ΓΕΕΘΑ και όταν το 2015 ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο με εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ το επόμενο βήμα ήταν η σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών ώστε να κατατεθεί το τεύχος προκήρυξη τους διαγωνισμού.
Πρόσθεσε ότι η εξέλιξη του έργου καθυστέρησε σημαντικά και χρειάστηκαν να περάσουν 21 μήνες, προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να συγκροτήσει την επιτροπή των τεχνικών προδιαγραφών.
Στις 05/11 του 2018 δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε τη συρρίκνωση του έργου προκειμένου να συγκληθεί το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του με αποτέλεσμα να μείνουν σημαντικές περιοχές εκτός συστήματος που περιελάμβανε ο αρχικός σχεδιασμός.
Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε ότι η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη έρχεται να διορθώσει ένα τεράστιο λάθος και σήμερα ξεκινάει η διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΟΘΕ, ενώ η επιλογή του αναδόχου του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2021 και σε λίγους μήνες τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας θα προστατεύονται από ένα σύγχρονο σύστημα θαλάσσια επιτήρησης.
Τόνισε ότι τo έργο που ήδη δημοπρατείται επειδή έχει μπει στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ., ενώ έχει ήδη προσυμφωνηθεί με την ΕΕ να χρηματοδοτηθεί από την επόμενη προγραμματική περίοδο.
«Αρα δεν χάνουμε ούτε ένα ευρώ από κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και εμπροσθοβαρώς υλοποιούμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρησιακή δυνατότητα του λιμενικού σώματος καθώς για πρώτη φορά μαζί με το ΕΣΟΘΕ εντάσσεται ιματισμός στο λιμενικό, συγκεκριμένος εξοπλισμός και μεταφορικά μέσα» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι μιλάμε για το «λιμενικό του μέλλοντος».
Είπε επίσης ότι το ΕΣΟΘΕ θα ενταχθεί στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης θα είναι συνδεδεμένο και με τα αντίστοιχα συστήματα του πολεμικού ναυτικού ώστε και αυτό να έχει τη δυνατότητα χρήσης του συστήματος, κάτι που βοηθάει πάρα πολύ στο συντονισμό των στρατιωτικών δυνάμεων στο Αιγαίο.
«Είναι η πρώτη φορά που σε πραγματικό χρόνο επιχειρούν μαζί το Λιμενικό Σώμα, Πολεμικό Ναυτικό και Frontex με πολύ θετικά αποτελέσματα» τόνισε.
Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε εξάλλου ότι σήμερα θα υπογραφεί το τεύχος διακήρυξης του έργου και θα σταλεί ως διεθνής διαγωνισμός στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το ΕΣΟΘΕ παρουσίασε ο αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός
Ο επικεφαλής του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός, είπε ότι το συγκεκριμένο έργο θα καλύψει μία περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου η υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Πρόσθεσε ότι το σύστημα θα αποτελείται από 35 σταθμούς προκειμένου να υπάρχει πλήρη επίγνωση του θαλάσσιου πεδίου, των καιρικών συνθηκών που επικρατούν(ύψος κύματος)ενώ θα υπάρχουν ενσωματωμένα ραντάρ, σταθμοί βάσης και μετεωρολογικός σταθμός.
Πρόσθεσε ότι σε 26 από αυτούς τους σταθμούς θα είναι εγκαταστημένοι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες με θερμικές κάμερες και κάμερες νυχτός, ενώ θα υπάρχει και απευθείας εικόνα από το θαλάσσιο πεδίο προκειμένου να γνωρίζουμε για οποιοδήποτε συμβάν.
Τόνισε επίσης ότι πέραν το σταθμών του συστήματος θα υπάρχουν και δύο αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων πάνω σε οχήματα προκειμένου να μπορούν να καλύψουν επιχειρησιακά κενά.
Ο κ. Χριστιανός τόνισε ότι είναι ιδιαίτερο σημαντικό ότι για το λιμενικό σώμα ότι θα υπάρχει για πρώτη φορά επίγνωση του χώρου για να μπορεί να συνδράμει σε οποιοδήποτε περιστατικό σε κάποια θαλάσσια περιοχή κάτω υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Πρόσθεσε επίσης ότι τα επιδιωκόμενα οφέλη από την εφαρμογή του ΕΣΟΘΕ θα είναι η πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας στο θαλάσσιο πεδίο, η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα και στοχευμένα για πρώτη φορά στο λιμενικό να παρέχει συνδρομή χωρίς να απαιτείται χρόνος για να εντοπιστεί το σκάφος που κινδυνεύει.
Θα υπάρχει άμεσα εικόνα που βρίσκεται και τι γίνεται στο συγκεκριμένο σημείο τόνισε.
Ο ανώτερος αξιωματικός του λιμενικού σώματος είπε ότι «μπαίνουμε σε μία νέα διαδικασία ορθολογισμού και διαχείριση των μέσων του λιμενικού σώματος που θα έχει ως αποτέλεσμα των εξοικονόμηση πόρων καθώς δεν θα έχουμε 24ώρες το 24ωρο σκάφη και επιχειρησιακά μέσα στα θαλάσσια πεδία μη τυχόν εντοπίσουν κάποια από αυτά τα περιστατικά που μπορούν να συμβούν.
Τόνισε επίσης ότι για το ΕΣΟΘΕ έχει προβλεφθεί να υπάρχει γι αυτό ένα Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου που θα έχει έδρα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος όπου όλη η εικόνα και ο ήχος θα μεταφέρεται στη διοίκηση ενώ εξειδικευμένα στελέχη θα λαμβάνουν τις πληροφορίες και θα τη διοχετεύουν στη συνέχεια σε τοπικό επίπεδο στις λιμενικές αρχές και στα σκάφη για τη διαχείριση του οποιαδήποτε περιστατικού.
Συμπλήρωσε επίσης ότι έχει προβλεφθεί να υπάρξει ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών υποδομών στους σταθμούς που θα περιλαμβάνουν τόσο ραδιοζεύξεις και βεβαίως λογισμικό τελευταία τεχνολογίας που θα ολοκληρώνει το σύστημα όλων των αισθητήρων στο ανατολικό Αιγαίο και την περιοχή της Κρήτης.
(πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ)