Στην εταιρεία SAVRONİK η σύμβαση για τα 2 πρώτα αεροσκάφη παρεμβολών της Τουρκικής Αεροπορίας

Στην τουρκική εταιρεία SAVRONİK ανατέθηκε το πρόγραμμα της Τουρκικής Αεροπορίας για την  ολοκλήρωση συστήματος ηλεκτρονικών παρεμβολών συστημάτων ραντάρ και τηλεπικοινωνιών μεγάλης ισχύος σε αεροσκάφος περιφερειακών μεταφορών.

Η τουρκική εταιρεία η οποία αξίζει να σημειωθεί δεν διαθέτει σημαντική εμπειρία στην ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικών παρεμβολών συστημάτων ραντάρ και τηλεπικοινωνιών, αλλά αξιόλογη τεχνογνωσία στην εγκατάσταση και ολοκλήρωση συστημάτων, θα παραδώσει στην Τουρκική Αεροπορία δύο αεροσκάφη Global Express της καναδικής εταιρείας Bombardier εξοπλισμένα με παρεμβολέα μεγάλης ισχύος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις το συνολικό ύψος του προγράμματος θα φτάσει τα 250 εκατ. δολάρια (220 εκατ. ευρώ) και θα πραγματοποιηθεί από την εγχώρια βιομηχανία σε συνεργασία με ξένο κατασκευαστή.

Το πρόγραμμα Golge ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και περιελάμβανε αρχικά την αγορά 4+4 αεροσκαφών και 10 σταθμούς εδάφους, αποστολή των οποίων θα ήταν η παρεμβολή εξ’αποστάσεως των συστημάτων ραντάρ και των τηλεπικοινωνιών του αντιπάλου.

Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 το πρόγραμμα διαχωρίστηκε σε δύο επιμέρους προγράμματα.

Το πρώτο που αφορούσε την απόκτηση δυνατοτήτων παρεμβολών επί εναερίων μέσων και το δεύτερο που αφορούσε την αγορά συστημάτων παρεμβολών τοποθετημένα επί οχημάτων.

Αρχικά το πρώτο πρόγραμμα ανατέθηκε το 2007 στην τουρκική εταιρεία Aselsan, η οποία έπρεπε να αναζητήσει συνεργάτες στο εξωτερικό.

Για την προμήθεια των αεροσκαφών ζητήθηκαν το 2008 προσφορές από τις εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών Antonov, Bombardier, Boeing, Airbus, Cessna, Gulfstream και Embraer.

Το 2009 η τουρκική κυβέρνηση ζήτησε από την Aselsan να κατασκευάσει και να εγκαταστήσει σε ένα επιβατικό αεροσκάφος έναν εγχώριο σύστημα παρεμβολής.

Τρία χρόνια αργότερα, το 2013, η τουρκική εταιρεία ζήτησε από κατασκευαστές αεροσκαφών να καταθέσουν για μια ακόμη φορά προσφορές για τέσσερα αεροσκάφη.

Αυτή τη φορά όμως η τουρκική εταιρεία ζητούσε από τους κατασκευαστές των αεροσκαφών να αναλάβουν με δική τους ευθύνη την εγκατάσταση και ολοκλήρωση του συστήματος παρεμβολών στο αεροσκάφος που θα επιλεγεί.

Τελικά το Τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής βιομηχανίας επέλεξε να υλοποιήσει το πρόγραμμα σε δύο φάσεις προφανώς για να περιορίσει τον τεχνολογικό κίνδυνο που εμπεριέχει ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα στο οποίο η τουρκική βιομηχανία διαθέτει αξιόλογη μεν εμπειρία, αλλά όχι τόσο ικανοποιητικό ώστε να μπορεί να ολοκληρώσει ένα δικό της σύστημα παρεμβολών σε ένα αεροσκάφος περιφερειακών μεταφορών.

Η πρώτη φάση όπως αποδείχτηκε περιλαμβάνει την απόκτηση 2 επιβατικών αεροσκαφών περιφερειακών μεταφορών τύπου Global Express της εταιρείας Bombardier και την ολοκλήρωση σε αυτά αλλοδαπών συστημάτων παρεμβολών ραντάρ από την εταιρεία SAVRONİK λόγω της σημαντικής εμπειρίας που διαθέτει στην ολοκλήρωση συστημάτων.

Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει την αγορά 4 επιπρόσθετων αεροσκαφών στα οποία θα εγκατασταθεί προφανώς πάλι από την SAVRONIK το σύστημα παρεμβολών μεγάλης ισχύος το οποίο θα αναπτύξει η τουρκική εταιρεία Aselsan με βάση την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από την ανάπτυξη του χερσαίου παρεμβολέα Koral, το οποίο είναι το αποτέλεσμα του δεύτερου τμήματος του προγράμματος Golge.

Τα συστήματα θα πρέπει να μπορούν να εμποδίσουν την λειτουργία εχθρικών συστημάτων ραντάρ, τηλεπικοινωνιών και ζεύξης δεδομένων σε απόσταση 400 χλμ.

Όπως αναφέρει η τουρκική εφημερίδα τα συστήματα που θα αποκτηθούν θα προηγούνται των πακέτων κρούσης της τουρκικής Αεροπορίας και θα τυφλώνουν από ασφαλή απόσταση τα εχθρικά ραντάρ, ενώ θα παρεμβάλουν και τις τηλεπικοινωνίες του αντιπάλου, διευκολύνοντας την διείσδυση των τουρκικών βομβαρδιστικών στην εχθρική αεράμυνα.

Η απόφαση του Τουρκικού Υφυπουργείου Αμυντικής βιομηχανίας για την επιλογή της SAVRONİK σε αυτή την φάση του προγράμματος επιβεβαιώνει την πάγια πολιτική της Τουρκίας για τον περιορισμό του τεχνολογικού ρίσκου σε κάθε νέο πρόγραμμα.

Ουσιαστικά, οι Τούρκοι σχεδόν πάντοτε υλοποιούν τα εξοπλιστικά τους προγράμματα σε διαδοχικές φάσεις, ώστε να περιορίζουν τους κινδύνους και να επιτρέπουν στην εγχώρια βιομηχανία τους να αφομοιώνουν σταδιακά την σχετική τεχνολογία μέσω είτε ξένων συνεργασιών, είτε αγοράζοντας την τεχνολογία από ξένους κατασκευαστές αξιοποιώντας τις συμβουλευτικές τους υπηρεσίες για την εξέλιξη του αναπτυξιακού προγράμματος.

Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό που είχε προκηρύξει το Τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής βιομηχανίας κατέθεσαν προτάσεις τρείς τουρκικές εταιρείες και μια αμερικανική και πιο συγκεκριμένα οι εταιρείες

  1. ASELSAN A.Ş.
  2. DUYGU HAVACILIK VE SAVUNMA SAN. TİC. A.Ş.
  3. SAVRONİK
  4. TEMPUS APPLIED SOLUTIONS LLC

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.