Στα 13,75 εκατ. δολάρια το κόστος κατασκευής του κάθε τουρκικού άρματος μάχης ALTAY !
Στα 13,75 εκατ. δολάρια ανα μονάδα θα φτάσει το τελικό κόστος του υπό ανάπτυξη τουρκικού άρματος ALTAY σύμφωνα με δημοσίευμα στον τουρκικό τύπο.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα YENI SAFAK το υπό ανάπτυξη άρμα μάχης πρόκειται να αντικαταστήσει τα αμερικανικά Μ-60 και εντός του μήνα πρόκειται να ανακοινωθεί η απόφαση για την μαζική του παραγωγή των 250 μονάδων που θα παραγγείλει σε πρώτη φάση ο τουρκικός Στρατός, η οποία προσδιορίζεται στα τέλη του 2016, αλλά και για την εταιρεία που θα την αναλάβει.
Το ALTAY αναπτύσσεται από την εταιρεία OTOKAR του επιχειρηματικού ομίλου Koc έναντι συνολικού κόστους 550 εκατ. δολαρίων (αντί για 500 εκατ. δολάρια που αρχικά είχε υπολογιστεί) με την βοήθεια της νοτιοκορεατικής εταιρείας Rotem.
Στην ανάπτυξη του άρματος συμμετέχουν οι εταιρείες MKEK, η οποία έχει αναλάβει να κατασκευάσει το πυροβόλο των 120 χλστ κατόπιν άδειας από την Ν. Κορέα, η ASELSAN η οποία κατασκευάζει τα ηλεκτρο-οπτικά και λοιπά ηλεκτρονικά συστήματα του άρματος και τέλος την εταιρεία ROKETSAN η οποία ανέπτυξε την παθητική και ενεργητική προστασία του άρματος.
Η πολιτική αντιπαράθεση του ομίλου Koc με τον Erdogan κατά την διάρκεια της εξέγερσης του Πάρκου Gezi το καλοκαίρι του 2013, οδήγησε την τουρκική κυβέρνηση στην ανατροπή των μέχρι τότε αποφάσεων αναφορικά με το πρόγραμμα του άρματος ALTAY.
Έτσι, ενώ όπως διαφαινόταν την παραγωγή του άρματος θα την αναλάμβανε η εταιρεία OTOKAR, τελικά τα γεγονότα του Πάρκου Gezi οδήγησαν σε μια διαφορετική προσέγγιση με το ενδεχόμενο ο ανάδοχος της μαζικής παραγωγής του ALTAY να είναι διαφορετικός από την OTOKAR που ανέπτυξε το άρμα.
Από την άλλη πλευρά το τελικό κόστος ανα μονάδα του άρματος το οποίο φτάνει τα 13,75 εκατ. δολάρια δεν επιβεβαιώνει τις τουρκικές φιλοδοξίες για την ανάπτυξη και παραγωγή ενός υψηλής τεχνολογίας αλλά χαμηλού κόστους το οποίο θα μπορούσε να πωληθεί εύκολα σε τρίτες χώρες.
Ειδικότερα η τελευταία φιλοδοξία της Τουρκίας σκοντάφτει στο ζήτημα που προκύπτει από την χρήση γερμανικού κινητήρα στην πρώτη τουλάχιστον παρτίδα των ALTAY, αφού ο τουρκικής ανάπτυξης κινητήρας θα αργήσει αρκετά χρόνια με γερμανικό κινητήρα.
Η ύπαρξη του γερμανικού κινητήρα στο τουρκικό άρμα ουσιαστικά δένει τα χέρια της τουρκικής κυβέρνησης αφού για να εξαχθεί το άρμα θα πρέπει πρώτα να έχει την έγκριση του Βερολίνου το οποίο ως γνωστό προωθεί στην διεθνή αγορά το Leopard 2A6/A7.
Το γερμανικό άρμα διαθέτει ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με το τουρκικό, την τιμή απόκτησης του, αφού είναι σαφώς φτηνότερο από ALTAY, ενώ βρίσκεται σε υπηρεσία σε 18 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο και εξελίσσεται τεχνολογικά από δύο εταιρείες την Rheinmetall και την KMW.