Συγκλονίζει την Ευρώπη το δυστύχημα του ελληνικού F-16D στο Albacete
Την πιο μαύρη ημέρα της μετά το αεροπορικό δυστύχημα της 5ης Φεβρουαρίου του 1991 όταν ένα C-130H προσέκρουσε στην κορυφή «Τσατάλι» του όρους Όθρυς βίωσε η Πολεμική Αεροπορία το μεσημέρι της 26ης Ιανουαρίου όταν ένα μαχητικό τύπου F-16D Block50 της 341 Μοίρας συνετρίβη στο χώρο στάθμευσης μαχητικών του αεροδρομίου Los Llanos της Ισπανικής Αεροπορίας στο Albacete.
Το ελληνικό μαχητικό με Σειριακό Αριθμό 93-1084 συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση του και ενώ είχε φτάσει σε ύψος 40 ποδών όταν ξαφνικά παρουσίασε απώλεια ισχύος του κινητήρα και πραγματοποίησε στροφή 90 μοιρών από τον άξονα του διαδρόμου με αποτέλεσμα να προσκρούσει πάνω σε γαλλικά και ιταλικά αεροσκάφη τα οποία ετοιμάζονταν να απογειωθούν.
Από το δυστύχημα σκοτώθηκαν επιτόπου οι δύο Έλληνες πιλότοι ο Σμηναγός (Ι) Παναγιώτης Λάσκαρης και ο Σμηναγός (Ι) Αθανάσιος Ζάγκας καθώς και 9 Γάλλοι στρατιωτικοί. Πρόκειται για το πλήρωμα ενός Mirage-2000D ο πιλότος και ο χειριστής οπλικών συστημάτων, οι οποίοι μάλιστα βρίσκονταν μέσα στο πιλοτήριο του αεροσκάφους τους και ετοιμάζονταν για απογείωση και επτά μηχανικοί εδάφους εκ των οποίων μια γυναίκα.
Επιπλέον τραυματίστηκαν 20 άτομα τέσσερα εκ των οποίων είναι σε κρίσιμη κατάσταση λόγω των εγκαυμάτων που υπέστησαν. Από τους 20 τραυματίες οι 9 είναι Γάλλοι και οι 11 Ιταλοί, ενώ ακόμη 8 Αμερικανοί του 492nd Fighter Squadron τραυματίστηκαν.
Από την πρόσκρουση του ελληνικού μαχητικού στο χώρο στάθμευσης των αεροσκαφών καταστράφηκαν ένα γαλλικό βομβαρδιστικό Mirage-2000D, δύο γαλλικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη Alpha Jet, δύο ιταλικά ελαφρά βομβαρδιστικά ΑΜΧ, ενώ ένα αμερικανικό F-15E υπέστη ζημιές. Σύμφωνα με πηγές από το γαλλικό υπουργείο Άμυνας το ελληνικό μαχητικό αντιμετώπισε «ολοφάνερα κάποιο τεχνικό πρόβλημα» κατά την φάση της απογείωσης.
Το ελληνικό F-16D Block50 παραλήφθηκε το Νοέμβριο του 1997 και είχε πραγματοποιήσει μόλις 4.056 ώρες πτήσεως δηλ. κατά μέσο όρο 238 ώρες πτήσεις το χρόνο. Το ελληνικό μαχητικό συμμετείχε στην άσκηση TLP του NATO μαζί με τρία ακόμη μαχητικά του ιδίου τύπου της 341 Μοίρας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη Μοίρα παρουσιάζει ένα εκπληκτικό ρεκόρ ασφαλείας αφού από τότε που παρέλαβε τα αεροσκάφη την περίοδο 1997-1998 έχει απολέσει μόνο ένα μαχητικό πριν από αρκετά χρόνια και αυτό λόγω ανθρώπινου λάθους.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Επιτροπή που θα διερευνήσει τα αίτια του ατυχήματος θα εξετάσει μεταξύ άλλων και το Σύστημα Ελέγχου Πτήσης (FLCS) του μαχητικού αφού η αστοχία του συστήματος αυτού ήταν η αιτία για παρόμοια ατυχήματα στο πρόσφατο παρελθόν. Στην αεροπορική βάση του Los Llanos Λος βρίσκεται ήδη ομάδα εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας με επικεφαλής τον Αρχηγό της Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Έλληνες πιλότοι έχουν αξιολογηθεί από τους ξένους συναδέλφους τους ως οι καλύτεροι στην Ευρώπη σε αρκετές από τις εκπαιδευτικές σειρές της άσκησης TLP.
Η απώλεια των δύο Ελλήνων πιλότων και των Γάλλων πιλότων και μηχανικών συγκλονίζει την Ευρώπη και υπενθυμίζει σε όλους την προσφορά και τις θυσίες των ανθρώπων αυτών για να μπορούν οι πολίτες της Ελλάδας και της Ευρώπης να ζουν και να δημιουργούν με ασφάλεια.
Ας είναι ελαφρύ το χώμα που θα σκεπάσει τους Έλληνες και Γάλλους πιλότους και μηχανικούς και την άξια γαλλίδα αξιωματικό.