Σιδηροδρομική Εγνατία – Μετά την Ενέργεια οι ΗΠΑ βάζουν την Ελλάδα ρυθμιστή στις μεταφορές
Πριν μια δεκαετία, στην αρχή της κρίσης, κάποια σχέδια για την Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα για την Βόρεια Ελλάδα, θεωρούταν μακρινά έως και γραφικά.
Όταν το 2012 στην Αλεξανδρούπολη κάποιοι έταζαν ότι ο Έβρος θα εξάγει στην Ρωσία όλα τα οπωρολαχανικά που καλλιεργούσε, κάποιοι άλλοι έβλεπαν τις ενεργειακές εξελίξεις και διάβαζαν το μέλλον της περιοχής μέσα στο νέο κόσμο που δημιουργούσε η πολιτική των ΗΠΑ. Για την ιστορία μόνο να αναφερθεί ότι ο Έβρος καλλιεργεί τόσα οπωρολαχανικά που ίσα φτάνουν για την κατανάλωση του νομού
Η συνέχεια ήταν γνωστή, οι Αμερικανοί και ειδικά μετά το 2016 με την έλευση του Τζέφρι Πάιατ, προχώρησαν μεθοδικά στην ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης ως την περιοχή που θα αποτελούσε Στρατηγική επιλογή τους. Τίποτα δεν ήταν δεδομένο, την σημασία του λιμανιού της πόλης δεν την γνώριζαν στην περιοχή, δεν την γνώριζαν στην Αθήνα, δεν την γνώριζαν ούτε καν στην Ουάσινγκτον. Αυτοί που την γνώριζα καλύτερα από όλους, ήταν όσοι σχεδίαζαν την πολιτική των ΗΠΑ στην Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Διαβάστε επίσης: Οι τρεις «πύλες» για οικονομική ηγεμονία και Ειρήνη στα Βαλκάνια
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2018
Η Αλεξανδρούπολη φτάνει στο σημείο να αναφέρεται σε συζητήσεις ηγετών, όπως σε αυτή του Ντόναλντ Τραμπ με τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό, ακόμα και στην Διάσκεψη του Μονάχου όταν ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών, Μάικ Πομπέο, σημείωσε την σημασία της πόλης και του λιμανιού για την Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών. Είχε σημειώσει μάλιστα ότι η Αλεξανδρούπολη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την Αμερικανική πολιτική για τα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές χώρες.
Είναι τέτοια η σημασία της περιοχής, που δίνει αξία και σε άλλα έργα καθιστώντας και αυτά Στρατηγικά. Ένα από τα πλεονεκτήματα είναι η σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό και η σύνδεση αυτή με τις κάθετες οδούς που οδηγούν στα Βαλκάνια, την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες. Όταν θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι επενδύσεις, εμπορεύματα, στρατεύματα ακόμα και ενέργεια, μέσα σε ελάχιστες ώρες θα βρίσκονται στο προορισμό τους. Επίσης, η σύνδεση της Via Carpathia με την Εγνατία οδό, δίνει τεράστια αξία και στα λιμάνια Θεσσαλονίκης – Καβάλας. Το 2019 είχε γίνει και η πρώτη μεταφορά Αμερικανικών δυνάμεων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στην Ρουμανία, μέσω αυτών των οδών με απόλυτη επιτυχία.
Διαβάστε επίσης: Via Carpatia: Η Βόρεια Ελλάδα ενώνει Μεσόγειο και Βαλτική
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2019
Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής είναι ο Σιδηρόδρομος. Η Βόρεια Ελλάδα με τα τρία λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, είναι η πύλη εμπορευμάτων και στρατευμάτων για την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλτικές Χώρες. Η Σιδηροδρομική Εγνατία και η σύνδεση της με τα τρία αυτά λιμάνια, ουσιαστικά μετατρέπει την Ελλάδα σε ένα κόμβο μεταφοράς, τέτοιον που επηρεάζει άμεσα και γεωπολιτικές εξελίξεις.
Η Σιδηροδρομική Εγνατία επηρεάζει πολλές χώρες. Ουκρανία, Γεωργία και Ρουμανία είναι τρεις χώρες που επενδύουν πολιτικά και οικονομικά σε αυτό το έργο. Με την ολοκλήρωση της, το λιμάνι του Μπουργκας στην Βουλγαρία και της Αλεξανδρούπολης, θα μεταμορφωθούν σε δύο τεράστια Logistics και με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η Παράκαμψη Βοσπόρου, ένα διασυνοριακό έργο που χρηματοδοτείται και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και ιδιωτικά κεφάλαια. Στον ελληνικό βραχίονα του σχεδίου έχουν ενταχθεί επίσης και τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Καβάλας.
Διαβάστε επίσης: Γιατί η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο σημαντική για τους Αμερικανούς
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 6 Σεπτεμβρίου 2019
Η χρηματοδότηση αυτή δεν συμπεριλαμβάνει την αναβάθμιση των λιμένων, και για το λόγο αυτό είναι κρίσιμη η ιδιωτικοποίηση τους και τα Αμερικανικά κεφάλαια που πρόκειται να προχωρήσουν στην απόκτηση τους. Σε αυτή την εξίσωση, ερωτηματικό αποτελεί ακόμα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για το μόνο σχέδιο που δεν έχει βγει στους Αμερικανούς οι οποίοι φαίνεται να μην έχουν συμβιβαστεί ακόμα με την μη απόκτηση του λιμανιού από Αμερικανικά συμφέροντα.
Η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι όμως εξίσου σημαντική για τα Δυτικά Βαλκάνια και την ενσωμάτωση τους στην Ευρωπαϊκή κοινότητα, το ΝΑΤΟ και τα Αμερικανικά συμφέροντα. Ήδη προχωρούν τα σχέδια για την σιδηροδρομική σύνδεση της Αλβανίας με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ η ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα ξεκλειδώσει άμεσα κεφάλαια προς την ίδια κατεύθυνση