Σε τροχιά υλοποίησης η Σιδηροδρομική Εγνατία μέσω Ελληνο-Βουλγαρικής Κοινοπραξίας
Του Νίκου Καραγιάννη
Πηγή Υποδομές
Σχέδια για την αναβάπτιση της σιδηροδρομικής υποδομής της Βόρειας Ελλάδας και της δημιουργίας της “Σιδηροδρομικής Εγνατίας” έχει το Υπουργείο Υποδομών.
Όπως δήλωσε στον Ραδιοφωνικό Σταθμό “Στο Κόκκινο” ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, την ερχόμενη Τετάρτη θα υπογράψει με τον Βούλγαρο ομόλογος του, την δημιουργία ελληνοβουλγαρικής κοινοπραξίας με στόχο τη λειτουργία της Παράκαμψης Βοσπόρου (Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς) που στο ελληνικό της τμήμα (Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο) είναι το ανατολικό άκρο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Επι της ουσίας το Υπουργείο Υποδομών ξεκινά με το ανατολικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας δηλαδή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη (και μέχρι το Ορμένιο) όπου σχεδιάζεται νέα χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη που θα συντομεύσει τη διαδρομή κατά περίπου 3 ώρες ενώ για το υπάρχων δίκτυο προγραμματίζεται η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης.
Όπως είπε ο κ.Σπίρτζης, η συμφωνία περιλαμβάνει την σιδηροδρομική σύνδεση τριών Βουλγαρικών λιμανιών (λιμάνι Δούναβη, Βάρνα, Μπουργκάς) και τριών Ελληνικών (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Θεσσαλονίκη).
Όπως σημείωσε ο Υπουργός :«Πρόκειται για ένα μεγάλο μέρος της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Στη συνέχεια, ακολουθούν η δεύτερη σύνδεση που έχει προγραμματιστεί με Βουλγαρία, Ρουμανία και τα διευρωπαϊκά δίκτυα, η αναβάθμιση της γραμμής με τη Σερβία και η σύνδεση με την Αλβανία. Σε όλα θα υπάρχει ηλεκτροκίνηση».
Υψηλό κόστος μεγάλη η αξία του έργου
Σύμφωνα με τον κ.Σπίρτζη το κόστος του έργου για το ελληνικό σκέλος είναι 3,5-4 δισ.ευρώ και θα γίνει με τη σύσταση κοινής διακρατικής εταιρείας στο μοντέλο που λειτουργεί η Rail Baltica (η σιδ.γραμμή που ενώνει Πολωνία με Λιθουανία, Λετονία και Εσθονία) με σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων και την ομπρέλα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία αναπτυξιακού πόλου καθώς υπολογίζεται ότι μόλις το 2% της κίνησης των στενών του Βοσπόρου να επιλέξει την σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς αυτόματα γίνεται βιώσιμη, οπότε γίνεται αντιληπτή η γεωπολιτική αξία της επένδυσης η οποία θα ευεργετήσει γενικότερα τα ελληνικά και βουλγαρικά λιμάνια.
Ο Υπουργός Υποδομών δήλωσε ότι το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο είναι σε φάση υλοποίησης ενώ ωριμάζουν οι μελέτες για τη νέα σιδ.γραμμή με νέα χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα.