Σε «Γραμμή Άγκυρας» ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης για τις Μουφτείες: Είναι η προσπάθεια της Κυβέρνησης να παρέμβει αυταρχικά σε ζητήματα θρησκευτικών ελευθεριών
Σε «Γραμμή Άγκυρας» ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης για τις Μουφτείες, με ομιλία του στην Ελληνική Βουλή. Ο Χουσεϊν Ζε¨ϊμπ΄εκ ο οποίος δεν κρύβει πλέον πως λειτουργεί ως η «φωνή» της Αγκυρας στην Ελλάδα, με ομιλία του στην βουλή σχετικά με τον νομοσχέδιο για τις Μουφτείες, ανέπτυξε όλη την ρητορική και επιχειρηματολογία της Άγκυρας.
Αναλυτικά η ομιλία του:
Κύριε Πρόεδρε,κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ για τις διατάξεις που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας και τα άρθρα 142 έως 167 του πολυνομοσχεδίου, καθώς οι συνάδελφοι που προηγήθηκαν νομίζω κάλυψαν πλήρως τις λοιπές περιβαλλοντικές διατάξεις.
Καταρχάς να τονίσω ότι είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι φέρνετε ένα πολυνομοσχέδιο, το οποίο άπτεται πολλών και διαφορετικών θεμάτων και ιδίως αντιπεριβαλλοντικών ζητημάτων σε μια εποχή που οι πυρκαγιές έχουν σχεδόν κατακάψει όλη τη χώρα.
Μέσα σε αυτές τις ετερόκλιτες διατάξεις συναντούμε και την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την αναδιοργάνωση των Μουφτειών. Αρχικά, να τονίσω ότι πρόκειται ουσιαστικά για ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο, για ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα, το οποίο στοιβάζεται μέσα σε άσχετες διατάξεις. Και επίσης, θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις
Δεν είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης
Είναι η προσπάθεια της Κυβέρνησης να παρέμβει αυταρχικά σε ζητήματα θρησκευτικών ελευθεριών, χωρίς να ενδιαφέρεται για την άποψη των άμεσα ενδιαφερομένων, δηλαδή της μειονότητας.
Θέλω εδώ να τονίσω ότι η στάση της Κυβέρνησης αποδεικνύει ένα και μόνο πράγμα, ότι δεν θέλει να επιλύσει το συγκεκριμένο ζήτημα και σε καμία περίπτωση δεν αποσκοπεί στον σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών.
Ξεκινώντας ήδη από τα πρώτα άρθρα τονίζεται εμφατικά ότι οι Μουφτείες αποτελούν αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες υπάγονται απευθείας στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με αυτόν τον τρόπο μετατρέπονται οι Μουφτείες σε αμιγείς δημόσιες υπηρεσίες χάνοντας το κυριότερο χαρακτηριστικό τους, δηλαδή τον θρησκευτικό τους χαρακτήρα. Όπως έχω τονίσει κι άλλη φορά αυτό αποτελεί μια οπισθοδρόμηση και αν ο σκοπός που εξυπηρετείται με αυτήν την επιλογή είναι η τήρηση της αρχής της νομιμότητας και του δικαιοδοτικού χαρακτήρα του Μουφτή, η προσωπική μου άποψη είναι ότι θα πρέπει να καταργηθούν οι δικαιοδοτικές αρμοδιότητες που αφορούν το κληρονομικό και το οικογενειακό δίκαιο.
Άλλωστε, με βάση την αρχή του κράτους δικαίου το κόμμα μας ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία για αυτόν τον λόγο έκανε προαιρετική την προσφυγή στη Σαρία, ως ένα πρώτο βήμα μέχρι την οριστική κατάργηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων.
Συνεχίζοντας, ήδη από τα πρώτα άρθρα παρατηρούμε ότι προβλέπονται αυξημένες θέσεις για την στελέχωση των Μουφτειών. Σε μια εποχή που το δημόσιο σύστημα υγείας, και θα μιλήσω συγκεκριμένα το Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης για παράδειγμα έχει σοβαρές ελλείψεις σε όλες τις ειδικότητες. Το ίδιο και η Παιδεία. Πιστεύω ότι οι προβλεπόμενες θέσεις για τις Μουφτείες είναι υπερβολικές και συντελούν στην δημιουργία ενός γραφειοκρατικού τρόπου λειτουργίας των Μουφτειών.
Σοβαρό θέμα τίθεται και με το άρθρο 158, στο οποίο ορίζεται η σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής, η οποία θα προσφέρει απλή αιτιολογημένη γνώμη για τον κατάλογο των υποψηφίων για την θέση του Μουφτή.
Τρία βασικά θέματα που εγείρουν την διαφωνία μου με το συγκεκριμένο άρθρο είναι:
1) Πρώτον, ότι το σώμα δεν είναι αντιπροσωπευτικό των πιστών, καθώς η επιτροπή θα αποτελείται από μόλις 33 μέλη, εκ των οποίων μόλις τα 10 από αυτά θα είναι Ιμάμηδες εγγεγραμμένοι στην κατάσταση των θρησκευτικών λειτουργών των Μουφτειών. Και πραγματικά απορώ αν ο αριθμός των εγγεγραμμένων και ενεργών Ιμάμηδων στην Ξάνθη, ξεπερνά τους δέκα.
2) Δεύτερον, ότι τα 33 αυτά μέλη θα προκύπτουν μετά από κλήρωση
3) Και τρίτον, η πρότασή τους είναι απλή γνώμη, η οποία δεν δεσμεύει τον αρμόδιο Υπουργό.
Πιο συγκεκριμένα, νομίζω ότι η Συμβουλευτική Επιτροπή είναι εξαιρετικά μικρή, ενώ υποεκπροσωπούνται οι Ιμάμηδες ως οι άμεσα αρμόδιοι θρησκευτικοί λειτουργοί. Ενώ συμπεριλαμβάνονται μόνο οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα αρρένων της Μουφτείας. Έτσι θα έπρεπε να συμπεριληφθούν όλοι οι ενεργοί Ιμάμηδες των Τεμένων.
Επίσης, να τονίσω ότι η κλήρωση δεν αποτελεί σοβαρή μέθοδο για την ανάδειξη ενός θρησκευτικού ηγέτη
και η όλη διαδικασία δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν να είναι μία λοτταρία.
Τέλος, αν η γνώμη της Επιτροπής δεν δεσμεύει τον Υπουργό, ουσιαστικά αναιρείται ο λόγος ύπαρξής της. Δηλαδή, για ποιο λόγο συστήνεται αυτό το σώμα;
Για να αξιολογήσει έναν έναν τους υποψηφίους και στο τέλος η άποψή του να πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων; Άρα, είναι εικονική η συγκρότηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής, γιατί ο Μουφτής διορίζεται από τον Υπουργό Παιδείας.
Νομίζω είναι ξεκάθαρο ότι σε καμία περίπτωση το συγκεκριμένο σώμα με τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες δεν μπορεί να εκπροσωπήσει ολόκληρη την μειονότητα και άρα
Υπό αυτήν την έννοια είναι σαν να κάνετε μια τρύπα στο νερό, αποδεικνύετε ότι δεν θέλετε να επιλύσετε το ζήτημα των Μουφτειών
και βεβαίως η οποιαδήποτε επιλογή σας δεν προέκυψε μέσα από διαβούλευση με την μειονότητα, άρα απαξιώνεται η ίδια η μειονότητα.
Έτσι, το πιο πιθανό είναι αυτές οι διατάξεις να μην τύχουν και της αποδοχής που υποτίθεται ότι επιδιώκετε.
Νομίζω η θέση του κόμματός μου είναι ξεκάθαρη σε αυτό το θέμα, για αυτόν τον λόγο διαφωνούμε με αυτές τις διατάξεις. Εμείς στηρίζουμε την διαβούλευση με την μειονότητα για κάθε απόφαση που την αφορά.
Επίσης, θεωρώ ότι πολύ μεγάλο ατόπημα είναι στο άρθρο 153 του νομοσχεδίου το γεγονός ότι μπορεί να γίνει Μουφτής, απόφοιτος των Ιεροσπουδαστηρίων με δεκαετή εμπειρία ως Ιμάμης, εγγεγραμμένος στα μητρώα της Μουφτείας.
Αυτό το προσόν είναι μηδαμινό και υποβαθμίζει τον ίδιο τον ρόλο του Μουφτή.
Με απλά λόγια δίνει την δυνατότητα σε έναν απόφοιτο εκκλησιαστικού Λυκείου, και συγκεκριμένα Ιεροσπουδαστηρίου, να γίνει θρησκευτικός ηγέτης. Αντίστοιχα παραδείγματα, νομίζω δεν υπάρχουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία, άρα εδώ τίθεται ξανά καθαρά ζήτημα απαξίωσης του Μουφτή.
Ένα τελευταίο και εξαιρετικά σημαντικό θέμα είναι η διασύνδεση των διαχειριστικών επιτροπών της βακουφικής περιουσίας με τις Μουφτείες.
Κατά το παρελθόν, η μόνη σχέση των διαχειριστικών επιτροπών με τον Μουφτή ήταν όταν εκείνος ασκούσε τον ελεγκτικό ρόλο των αποφάσεων των επιτροπών, δηλαδή απλώς τις επέβλεπε. Και στην ουσία ήταν ανεξάρτητες.
Τώρα, με τα συγκεκριμένα άρθρα:
– οι διαχειριστικές επιτροπές καλούνται να διαθέτουν εργαζόμενους στις Μουφτείες, όποτε ο Μουφτής το κρίνει αναγκαίο και τους οποίους εργαζόμενους θα πληρώνουν οι Διαχειριστικές.
– οι έκτακτοι πόροι των Μουφτειών θα προέρχονται από δωρεές και κληρονομιές, οι οποίες βρίσκονταν στην αποκλειστική διαχείριση των Διαχειριστικών Επιτροπών, καθώς επίσης κονδύλια από τις Διαχειριστικές Επιτροπές. Ουσιαστικά, φαίνεται να ανταγωνίζεται τις Διαχειριστικές Επιτροπές.
– η στέγαση των Μουφτειών μπορεί να γίνει σε κτίρια των Διαχειριστικών επιτροπών τα οποία παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα, ενώ οι Διαχειριστικές Επιτροπές απαλλάσσονται κάθε φόρου που έχει να κάνει με την στέγαση των Μουφτειών, μόνο.
Ένα πολύ σοβαρό θέμα που έχω θίξει πάρα πολλές φορές είναι οι εκλογές στις διαχειριστικές επιτροπές, που δεν έχουν γίνει ακόμα, αφού το νομοθετικό πλαίσιο του 2008 είναι ακόμα ατελές.
Ενώ, λοιπόν, δεν έχει επιλυθεί ακόμα το θέμα της εκλογής των διαχειριστικών επιτροπών και σε πολλές περιπτώσεις οι επιτροπές υπάρχουν με συνεχείς παρατάσεις των θητειών τους με διορισμένες επιτροπές
Και μάλιστα τις Μουφτείες που είναι δημόσιες υπηρεσίες.
Και των οποίων ο Μουφτής δίνει τον όρκο του δημόσιου υπαλλήλου, ενώ ασκεί και δικαιοδοτικές αρμοδιότητες και είναι και θρησκευτικός ηγέτης.
Δηλαδή, εδώ βλέπουμε ξεκάθαρη σύγχυση της διάκρισης των λειτουργιών και της θρησκευτικής ελευθερίας.
Κλείνοντας, νομίζω ότι είναι προφανές ότι αυτός είναι ο τελευταίος σας τρόπος να βάλετε χέρι στα μειονοτικά ζητήματα πριν τις εκλογές.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν πρόκειται να επιλύσουν το πρόβλημα των μουφτειών, καθώς δεν θέλετε κάτι τέτοιο, αφού δεν υπάρχει σοβαρή διαφορά με το προηγούμενο καθεστώς διορισμού του Μουφτή.
Τέλος, η Συμβουλευτική Επιτροπή ως σώμα δεν αντιπροσωπεύει την μειονότητα
και δεν έχει αποφασιστική αρμοδιότητα, την οποία έχει ο Υπουργός, που διορίζει.
Γίνεται πλέον ξεκάθαρο ότι είστε απέναντι στην μειονότητα, αφού δεν μεριμνήσατε ούτε να διαβουλευτείτε μαζί της. Ενώ παράλληλα, απαξιώνετε τον ρόλο του θρησκευτικού της ηγέτη.
Προφανώς και καταψηφίζω τις συγκεκριμένες διατάξεις για όλους τους παραπάνω λόγους, τους οποίους ελπίζω να λάβει σοβαρά υπόψη της η κα Υπουργός.
Ευχαριστώ
ΧΟΥΣΕΙΝ ΖΕΙΜΠΕΚ
Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ξάνθης.