Σε αδιέξοδο το πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού κινητήρα του τουρκικού άρματος μάχης Altay
Σε αδιέξοδο βρέθηκε για μια ακόμη φορά το πρόγραμμα ανάπτυξης εθνικού κινητήρα για το τουρκικό άρμα μάχης Altay αφού η τουρκική εταιρεία TÜMOSAN Motor ve Traktor Sanayi AS που είχε υπογράψει την σχετική σύμβαση το 2015 δήλωσε επίσημα ότι αδυνατεί να αναπτύξει τον κινητήρα diesel για το Altay.
Πιο αναλυτικά πριν από δύο χρόνια τον Μάρτιο του 2015 το Τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) υπέγραψε με την εταιρεία TÜMOSAN Motor ve Traktor Sanayi AS σύμβαση για την ανάπτυξη και κατασκευή του πρώτου τουρκικής σχεδίασης κινητήρα άρματος μάχης για το πρόγραμμα Altay.
Η σύμβαση ήταν ύψους 190 εκατ. ευρώ και η διάρκεια της 54 μήνες δηλ η τουρκική εταιρεία θα έπρεπε να έχει παρουσιάσει στο SSM τον τουρκικό κινητήρα μέχρι το Φεβρουάριο του 2019. Αρχικά οι Τούρκοι προσπάθησαν να συνεργαστούν με την ιαπωνική εταιρεία Mitsubishi Heavy Industries μετέπειτα με την ιταλική IVECO-FIAT.
Και στις δύο περιπτώσεις το αποτέλεσμα ήταν αρνητικό αφού και η ιαπωνική και η ιταλική εταιρεία αρνήθηκαν να μεταφέρουν την σχετική τεχνολογία στην τουρκική εταιρεία. Το επόμενο βήμα ήταν η προσέγγιση της αυστριακής εταιρείας μηχανολογικών μελετών AVL List GmbH. Όμως και αυτή η προσέγγιση απέτυχε λόγω του πρόσφατου ψηφίσματος της Βουλής της Αυστρίας για επιβολή εμπάργκο πώλησης στρατιωτικού υλικού και τεχνολογίας στην Τουρκία.
Υπο αυτές τις συνθήκες και έχοντας εξαντλήσει τις όποιες επιλογές που υπήρχαν, η TÜMOSAN Motor ve Traktor Sanayi AS αποφάσισε να επιστρέψει στο Τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας την σύμβαση που είχε υπογράψει δύο χρόνια νωρίτερα και να οδηγήσει το πρόγραμμα αυτό σε αποτυχία.
Η επιμονή της Τουρκίας να αναπτύξει εγχώρια τον νέο κινητήρα του Altay σχετίζεται πρώτον με τις φιλοδοξίες της Άγκυρας να αυξήσει την αυτονομία της στους στρατιωτικούς εξοπλισμούς καθώς και να αποδεσμευτεί από πιθανά κωλύματα εξαγωγής του άρματος σε τρίτες χώρες.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του Αζερμπαϊτζάν όπου η γερμανική κυβέρνηση απαγόρευσε την πώληση του αυτοκινούμενου πυροβόλου των 155 χλστ Τ-155Β Firtina λόγω του γερμανικού κινητήρα με τον οποίο είναι εξοπλισμένο το τουρκικό πυροβόλο.
Μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο η Τουρκία ενδέχεται να συμμετάσχει στο συνεργατικό σχήμα που συγκρότησαν η πακιστανική κρατική εταιρεία Heavy Industries Taxila (HIT) με την ουκρανική Ukroboronprom για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων του πακιστανικού άρματος al-Khalid. Το μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψαν οι δύο πλευρές περιλαμβάνει την εγκατάσταση στο πακιστανικό άρμα της νεώτερης έκδοσης του ουκρανικού κινητήρα 6TD η οποία αποδίδει 1.500 ίππους.
Ο νέος ουκρανικός κινητήρας προέρχεται από τους εξακύλινδρους κινητήρες 6TD-1/2 οι οποίοι εξοπλίζουν τα άρματα μάχης T-80UD, BULAT και T-84.
Ο κινητήρας 6TD παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1979 και εξόπλιζε αρχικά τα άρματα μάχης Τ-64ΑΜ/ΒΜ.
Εαν τελικά η Άγκυρα επιλέξει να συμμετάσχει στο ουκρανο-πακιστανικό βιομηχανικό σχήμα τότε θα πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για την απεξάρτησης της τουρκικής βιομηχανίας από την Δύση αφού η Τουρκία θα μπορεί να προωθεί εμπορικά το Altay σε τρίτες χώρες χωρίς πολιτικούς και βιομηχανικούς περιορισμούς.
Φυσικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα έχει η προσπάθεια ολοκλήρωσης του κινητήρα με τον υπόλοιπο σύστημα προώθησης του άρματος μάχης Altay καθότι ένας ανατολικού τύπου κινητήρας θα πρέπει, εφόσον επιλεγεί, να εγκατασταθεί σε ένα άρμα μάχης που η βασική του σχεδίαση είναι δυτική.