Το «ψαγμένο διαδίκτυο» θα κρίνει την αναμέτρηση Σαμαρά – ΣΥΡΙΖΑ ;
Των Νίκου Αρβανίτη/Γιώργου Ξ. Πρωτόπαπα
Πώς βλέπουν οι χρήστες του ελληνικού διαδικτύου τους δυο βασικούς μονομάχους των εκλογών, τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ; Τι απήχηση έχουν οι αρχηγοί τους Αντώνης Σαμαράς και Αλέξης Τσίπρας αντίστοιχα; Ποιο είναι το «πεδίο αναμέτρησης» των υποστηρικτών τους;
Σε αυτά τα ερωτήματα προσπαθούμε να απαντήσουμε με το δεύτερο μέρος της ανάλυσής μας, πάντα με την βοήθεια του Palo Professional, αναλύοντας τα διαδικτυακά δημοσιεύματα της περιόδου 11-20/1/2015.
Τα στοιχεία του Palo Pro για τις αναφορές στο διαδίκτυο για τη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν ότι η αξιωματική αντιπολίτευση συγκεντρώνει περισσότερες αναφορές συγκριτικά με τη ΝΔ. Πιο συγκεκριμένα ο ΣΥΡΙΖΑ καταγράφει συνολικά 113.816 αναφορές (Sites 4.190 , Blogs 8.360, Opinions 262, Facebook 7.918, Twitter 92.393, Youtube 668, Forums 25), σχεδόν διπλάσιες από τη ΝΔ η οποία συγκεντρώνει 55.353 αναφορές για την ίδια περίοδο (Sites 2636, Blogs 5.965, Opinions 121, Facebook 3.876, Twitter 42.499, Youtube 250, Forums 6).
Αντιστρόφως ανάλογα είναι τα μεγέθη που αφορούν στους πολιτικούς αρχηγούς των δύο κομμάτων. Ο Αντώνης Σαμαράς κυριαρχεί συντριπτικά έναντι του Αλέξη Τσίπρα με 61.040 αναφορές (Sites 1.805, Blogs 4.393, Opinions 91, Facebook 3.142, Twitter 51.413, Youtube 183 Forums 13) ενώ αντίθετα ο Αλέξης Τσίπρας καταγράφει πολύ χαμηλό αριθμών αναφορών 12.533(Sites 1.342, Blogs 2.155,Opinions 60, Facebook 1294, Twitter 7.587, Youtube 94, Forums 1).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή των συναισθημάτων στο ελληνικό διαδίκτυο για τους δυο αρχηγούς των κομμάτων σύμφωνα με τα στοιχεία του Palo Pro. Ο Αντώνης Σαμαράς καταγράφει 16.889 αρνητικά και 8.459 θετικά συναισθήματα. Ο Αλέξης Τσίπρας με συγκριτικά πιο χαμηλό αριθμό αναφορών εμφανίζει 2.338 αρνητικά και 2.022 θετικά συναισθήματα.
Με τη βοήθεια του εργαλείου Top 10 Topics του Palo Pro εντοπίσαμε τις πιο δημοφιλείς αναφορές στο ελληνικό διαδίκτυο για Ν.Δ., Αντώνη Σαμαρά, ΣΥΡΙΖΑ και Αλέξη Τσίπρα. Πιο συγκεκριμένα:
Η φράση «Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας είναι το ατύχημα που δεν θα συμβεί ποτέ στην Ελλάδα» (αναφέρεται σχετικά στις δηλώσεις του κ. Τσίπρα στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 για τους φορολογικούς συντελεστές) είναι αυτή που κυριάρχησε στα μηνύματα του twitter στις 20/1/2015 επί του 52% του συνολικού ποσοστού των αναφορών με 30% αρνητικά και 12% θετικά συναισθήματα.
Εξίσου μεγάλα ποσοστά (42% επί των συνολικών αναφορών με 30% αρνητικά συναισθήματα) συγκεντρώνουν τα σχόλια που σχετίζονται με την διάδοση των δηλώσεων του υποψήφιου βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Χιωτίδη, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρήσει σε παύση πληρωμών και έξοδο από το ευρώ.
Οι αναφορές στον ΣΥΡΙΖΑ αυξάνονται μετά –κυρίως- από δηλώσεις στελεχών του οι οποίες αναπαράγονται ή επαναπροωθούνται στο διαδίκτυο καθώς προκαλούν το φαινόμενο δράση-αντίδραση. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση με τις δηλώσεις της κ. Ραχήλ Μακρή καθώς και τις δηλώσεις άλλων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ( Δραγασάκης, Βαρουφάκης, Μηλιός, Χιωτίδης) που συγκεντρώνουν ανά περίπτωση ποσοστά μέχρι και 56% με έντονο το αρνητικό συναίσθημα στο σύνολο των περιπτώσεων.
Από τις 18/1 πληθαίνουν τα «θετικού περιεχομένου» μηνύματα για τον ΣΥΡΙΖΑ (υψηλά ποσοστά δημοσκοπήσεων, μέτρα ΣΥΡΙΖΑ που ανακουφίζουν από την οικονομική ανασφάλεια και κρίση, σχέσεις ΣΥΡΙΖΑ με κόμματα της Ευρώπης και στελέχη τηε ΕΕ).
Όσον αφορά στον αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξη Τσίπρα μεγάλα ποσοστά αναφορών άνω του 38% συγκεντρώνουν οι αναφορές στα δημοσιεύματα της Deutsche Welle ( “Σε θέση ισχύος Τσίπρας και ΣΙΑ”), των New York Times, της Wall Street Journal (Ο Τσίπρας θα χρειαστεί να “πουλήσει” τον συμβιβασμό στους ριζοσπάστες του ΣΥΡΙΖΑ) και σε άρθρο του κ. Τσίπρα στην εφημερίδα Financial Times, υπό τον τίτλο «Τελειώστε με τη λιτότητα πριν ο φόβος σκοτώσει την Ελληνική Δημοκρατία» (End austerity before fear kills Greek Democracy).
Αντιθέτως και σύμφωνα με το Palo Pro η πολυδιαφημιζόμενη συνέντευξη στο Twitter που έδωσε ο Αλέξης Τσίπρας δεν συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των χρηστών του διαδικτύου και καταγράφεται στις χαμηλές θέσεις της θεματικής κατάταξης (37η θέση).
Το κύριο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τον κύριο λόγο έχουν πλέον οι «έξυπνοι» και «ψαγμένοι»χρήστες του διαδικτύου που επιλέγουν τι θα διαβάσουν, τι θα προτείνουν και τι θα σχολιάσουν.