Προβλήματα στο φιλόδοξο πρόγραμμα της Τουρκίας να κατασκευάσει αεροσκάφη περιφερειακών μεταφορών
Προβλήματα αντιμετωπίζει η φιλόδοξη προσπάθεια της Τουρκίας να αναπτύξει την επόμενη δεκαετία δύο αεροσκάφη περιφερειακών μεταφορών του TRJ328 με μεταφορική ικανότητα 32 επιβατών και του μεγαλύτερου TRJ628 με μεταφορική ικανότητα 70 επιβατών.
Πιο αναλυτικά η αμερικανική εταιρεία τουρκικών συμφερόντων Sierra Nevada Corp. (SNC) η οποία πρόσφατα ανέλαβε την σχεδίαση και ανάπτυξη σε συνεργασίας με τουρκικές εταιρείες δύο μεταφορικών αεροσκαφών ανακοίνωσε ότι το πρόγραμμα αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω της επιμονής της Άγκυρας να κατασκευάζεται στην Τουρκία το 70% του αεροσκάφους TRJ628.
Όπως αναφέρει η εταιρεία το πρόβλημα εντοπίζεται στις απαιτήσεις της Τουρκικής κυβέρνησης για την μεταφορά τεχνογνωσίας στην εγχώρια βιομηχανία, ώστε το μεγαλύτερος μέρος του αεροσκάφους να κατασκευαστεί στην Τουρκία κάτι που η συμφερόντων Sierra Nevada Corp. (SNC) θεωρεί πολύ δύσκολο.
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στο αεροσκάφος TRJ628 το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση το 2023. Τα δύο αεροσκάφη βασίζονται σχεδιαστικά στα αμερικανο-γερμανικά Dornier 328 και Dornier 628 τα σχέδια των οποίων απέκτησε πρόσφατα η τουρκικών συμφερόντων εταιρεία Sierra Nevada Corp. (SNC).
Το τουρκικό πρόγραμμα σχεδίασης ανάπτυξης και κατασκευής 50 αεροσκαφών TRJ328 καθώς και της σχεδίασης του TRJ628 ανέρχεται στο 1,5 δις δολάρια σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία.
Όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Fatih Özmen η Sierra Nevada Corp. (SNC) και το τουρκικό κράτος και την κρατική εταιρεία μηχανολογικών μελετών STM έχουν υπογράψει μέχρι στιγμής ένα Μνημόνιο Συνεργασίας.
Πάντως ο Fatih Özmen εκτιμά ότι το τουρκικό κράτος θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα που προέκυψε ρεαλιστικά και ότι μέχρι το τέλος του 2015 θα έχει υπογραφή η σχετική συμφωνία διαφορετικά η Sierra Nevada Corp. (SNC) θα έχει απλά αποκτήσει το χαρτοφυλάκιο μιας αξιόλογης εταιρείας όπως η Dornier και θα χάσει κάποια χρήματα από τις επενδύσεις που έχει ήδη κάνει για το τουρκικό πρόγραμμα.
Όπως τόνισε η σύζυγος του Fatih Özmen ακόμη και η εταιρεία Boeing αναθέτει σε άλλες εταιρείες εκτός ΗΠΑ την κατασκευή επιμέρους υποσυστημάτων και τμημάτων των αεροσκαφών της επομένως η Τουρκία δεν μπορεί να αποτελέσει την εξαίρεση.
Σύμφωνα με τους Τούρκους ιδιοκτήτες της Sierra Nevada Corp. (SNC) τα αληθινά ζητήματα που πρέπει να επιλύσουν ώστε το πρόγραμμα να προχωρήσει επιτυχώς είναι οι διαδικασίες πιστοποίησης, ο ανταγωνισμός από τις άλλες εταιρείες παγκοσμίως και η αναγνωρισιμότητα του ονόματος του αεροσκάφους.
Τέλος οι ιδιοκτήτες της Sierra Nevada Corp. (SNC) αποκάλυψαν μια ενδιαφέρουσα πληροφορία για το φιλόδοξο τουρκικό πρόγραμμα.
Η αρχική ιδέα για την ανάπτυξη του τουρκικού αεροσκάφους περιφερειακών μεταφορών ανήκει στο σημερινό πρόεδρος της Τουρκίας Recep Tayyip Erdoğan ο οποίος τον Μάιο του 2013 είχε επισκεφτεί την Καλιφόρνια.
Εκεί συνάντησε τους ιδιόκτητες της Sierra Nevada Corp. (SNC) και ζήτησε την βοήθεια τους για την ανάπτυξη του αεροσκάφους. Κατόπιν οι δύο πλευρές ξεκίνησαν μια διετή συνεργασία η οποία έλαβε θεσμικό χαρακτήρα όταν τον Οκτώβριο του 2014 ανέλαβε υπουργό Μεταφορών ο Lütfi Elvan.
Ο τελευταίος προώθησε το πρόγραμμα με ταχύτητα και αποφασιστικότητα και το Φεβρουάριο του 2015 η τουρκικών συμφερόντων Sierra Nevada Corp. (SNC) αγόρασε την Dornier και τα σχέδια της για τα δύο αεροσκάφη θέτοντας τα θεμέλια για το τουρκικό πρόγραμμα των δύο αεροσκαφών περιφερειακών μεταφορών.
Οποιασδήποτε σύγκριση με αντίστοιχες ελληνικές κυβερνητικές προσπάθειες μάλλον απογοήτευση θα έφερνε.