Η πρώτη μακέτα της ARMERKOM για το πρόγραμμα του τουρκικού εθνικού υποβρυχίου MiLDEN
Έντονη κινητικότητα παρουσιάζει το τουρκικό πρόγραμμα σχεδίασης και ανάπτυξης από εγχώριους φορείς και βιομηχανίες του πρώτου υποβρυχίου του Τουρκικού Ναυτικού.
Το πρόγραμμα MiLDEN όπως ονομάζεται, ξεκίνησε το 2012 και σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχεδιασμό του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας (SSM) για την περιόδου 2012-2016 που δημοσιεύτηκε το Φθινόπωρο του 2013, η διαδικασία σχεδίασης ανάπτυξης και ναυπήγησης του αρχικού σκάφους θα υλοποιηθεί σε ένα χρονικό διάστημα 17 ετών από το 2013 δηλ. το 2030.
Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο η υπηρεσία ανάπτυξης νέων συστημάτων και σχεδίασης πολεμικών πλοίων του Τουρκικού Ναυτικού ARMERKOM, εμπλέκεται άμεσα στο πρόγραμμα MiLDEN, αφού έχει ήδη ιδρυθεί γραφείο εντός του ARMERKOM για τον συντονισμό και την υλοποίηση του προγράμματος και δεύτερον στελέχη της υπηρεσίας παρουσιάζονται μαζί με μια μακέτα του υπο σχεδίαση σκάφους.
Αυτή την περίοδο η ARMERKOM έχει προκηρύξει διαγωνισμό για την κατάθεση από τους ενδιαφερόμενους των σχεδίων γενικής σύλληψης αναφορικά με το ανάπτυξη του νέου υποβρυχίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τουρκικές πηγές το νέο υποβρύχιο θα πρέπει να διαθέτει ηλεκτροπτικό σύστημα υψηλής ευκρίνειας, περισκόπιο νέας τεχνολογίας, ολοκληρωμένο σύστημα SONAR, διστατικό radar LPI, σύστημα εντοπισμού radar LPI, σύστημα COMINT-SIGINT, σύστημα ναυσιπλοΐας υψηλής ακρίβειας, αναμονές για την αγκίστρωση μικρών υποβρυχίων για τις ειδικές δυνάμεις, σύστημα δορυφορικών επικοινωνιών ευρείας συχνότητας EHF/SHF, υποβρύχιο σύστημα IFF.
Επιπλέον το νέο τουρκικό υποβρύχιο θα διαθέτει επιπλέουσα κεραία επικοινωνιών, προηγμένο σύστημα ζεύξης, εγχώριο σύστημα αναερόβιας πρόωσης, δυνατότητα εκτόξευση πυραύλων που μπορούν να πλήξουν χερσαίους στόχους, εγχώριες τορπίλες και νάρκες και τέλος σύστημα αντιμετώπισης εχθρικών τορπιλών και ναρκών.
Υπενθυμίζεται ότι η τουρκική κρατική εταιρεία μηχανολογικών μελετών STM παρουσίασε τον περασμένο Μάιο στην έκθεση στρατιωτικού υλικού IDEF 2017 το σχέδιο του υποβρυχίου TS1700 το οποίο αποτελεί μία από τις προτάσεις για το πρόγραμμα MiLDEN. Το τουρκικό υποβρύχιο TS1700 έχει μήκος 60,14 μέτρα διάμετρο 6,5 μέτρα και εκτόπισμα 1.740 τόνους.
Το τουρκικό υποβρύχιο θα έχει πλήρωμα 25 άτομα γεγονός που υποδεικνύει το υψηλό ποσοστό αυτοματισμού του και θα μπορεί να φιλοξενεί μέχρι και 6 βατραχανθρώπους.
Το TS1700 θα διαθέτει 8 τορπιλοσωλήνες εκ των οποίων οι 4 θα έχουν την ικανότητα να εκτοξεύσουν πυραύλους, ενώ συνολικά το υποβρύχιο θα μπορεί να μεταφέρει 16 τορπίλες και πυραύλους.
Το τουρκικό υποβρύχιο θα εξοπλιστεί με κινητήρα αναερόβιας πρόωσης συνολικής ισχύος 3MW (κατά πάσα πιθανότητα τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής) και δύο γεννήτριες diesel των 1,000kW.
Τόσο ο κινητήρας, όσο και οι γεννήτριες θα είναι εγκατεστημένες επί ειδικής βάσης που θα μπορεί να αντέχει σε κραδασμούς και υποβρύχιες εκρήξεις. Το προωστικό σύστημα του TS1700 θα επιτρέπει στο υποβρύχιο να πλέει σε κατάδυση με μέγιστη ταχύτητα 20 κόμβων και να επιχειρεί χωρίς ανεφοδιασμό για 90 ημέρες.
Αν και είναι νωρίς να παραχθούν συμπεράσματα για το συγκεκριμένο πρόγραμμα το μόνο βέβαιο είναι ότι οι Τούρκοι είναι αποφασισμένοι να αποκτήσουν την αναγκαία τεχνολογία όχι μόνο για την σχεδίαση και κατασκευή υποσυστημάτων που τοποθετούνται σε υποβρύχια αλλά και τις σχεδιαστικές και βιομηχανικές ικανότητες για την ανάπτυξη και ναυπήγηση υποβρυχίων.
Σύνθετα προγράμματα σαν και το MiLDEN εμπεριέχουν υψηλά ποσοστά τεχνολογικού κινδύνου και για αυτό το λόγο, λίγες μόνο χώρες τολμούν να ξεκινήσουν προγράμματα σχεδίασης και ναυπήγησης υποβρυχίων.
Όπως φαίνεται οι Τούρκοι είναι πρόθυμοι να αναλάβουν αυτό το ρίσκο με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την Ελλάδα, καθότι το πρόγραμμα MiLDEN περιλαμβάνει την ναυπήγηση συνολικά 8 υποβρυχίων τα οποία θα αντικαταστήσουν τα 8 υποβρύχια Type 209/1400 κλάσεων Gur και Preveze μετα το 2030.
Εάν το πρόγραμμα MiLDEN αποτύχει ή δεν αποδώσει τα αναμενόμενα οι Τούρκοι θα πρέπει να καλύψουν το κενό που θα προκύψει από την μελλοντική απόσυρση των υποβρυχίων της κλάσης Preveze τα οποία το 2030 θα συμπληρώνουν 31-36 έτη σε υπηρεσία και η πλέον λογική λύση θα ήταν η ναυπήγηση περισσότερων υποβρυχίων της κλάσης Reis Type 214TN