Πως οι Κάθετοι Οδικοί Άξονες Βουλγαρίας – Ελλάδας πλημμυρίζουν κάθε χρόνο τον Έβρο
“Μέσω μεγάλου δικηγορικού γραφείου της Αθήνας θα ξεκινήσω μηνύσεις και αγωγές για ζημίες που γίνονται στο Δήμο μας από τις πλημμύρες. Εναντίον του βουλγαρικού κράτους”
Στα δικαστήρια προτίθεται να προσφύγει ο δήμαρχος Σουφλίου, Ευάγγελος Πουλιλιός, και προαναγγέλλει ότι θα καταθέσει αγωγές και μηνύσεις σε βάρος της Βουλγαρίας για κακή διαχείριση των φραγμάτων στη γειτονική χώρα με αποτέλεσμα να σημειώνονται πλημμύρες, σχεδόν κάθε χρόνο.
Μιλώντας στο “Πρακτορείο 104,9 FM” ανέφερε επίσης «Η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας παραχώρησε τη διαχείριση και την εκμετάλλευση των φραγμάτων σε ιδιώτες οι οποίοι -όπως καταγγέλλει- αδιαφορούν και δεν απελευθερώνουν σταδιακά από τώρα ποσότητες υδάτων στα φράγματα που από αυτή την εποχή κιόλας παρουσιάζουν πληρότητα που “αγγίζει” το 99%.»
Η απάντηση της βουλγαρικής πλευράς στις παραπάνω αιτιάσεις περιορίζεται στη συχνότητα των έντονων καιρικών φαινομένων ενώ επισημαίνεται και η δημιουργία ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης μέσω του οποίου κάθε φορά που τα στοιχεία δείχνουν ότι η στάθμη των ποταμών θα ανέβει, προειδοποιούνται εγκαίρως οι Έλληνες αρμόδιοι.
Άνοιξαν τους Κάθετους Άξονες χωρίς να εξασφαλίσουν συμφωνία για την διαχείριση υδάτων
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα –αν όχι το μεγαλύτερο – ανάμεσα στην Ελλάδα και την Βουλγαρία ήταν και είναι η διαχείριση των υδάτων και συγκεκριμένα στην Περιοχή του Έβρου και των Σερρών που αφορά τις πλημμύρες, και στο Νέστο στην διαχείριση της ροής το οποίο έχει λυθεί με το φράγμα του Θησαυρού αλλά παραμένει αυτό της μόλυνσης του ποταμού.
Μέχρι σήμερα η ελληνική πλευρά, έχει υποβάλει σειρά υπομνημάτων στη Βουλγαρική, σχετικά με εκκρεμή διμερή θέματα για τα ύδατα του ποταμού Νέστου και έχει εκδώσει οδηγίες στην Ελληνική Πρεσβεία στη Σόφια όπως προβεί σε διαμαρτυρία διάβημα προς στις αρμόδιες Βουλγαρικές αρχές καθώς πληθαίνουν οι καταγγελίες περί συγκεντρώσεων καδμίου στα ύδατα του ποταμού.
Επίσης έχει καταστεί σαφές στις βουλγαρικές αρχές ότι η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να αντιδράσει κατάλληλα σε περίπτωση που συνεχιστεί από τη Βουλγαρία η ίδια επιλήψιμη συμπεριφορά ως προς την αντιμετώπιση της διαχείρισης των διασυνοριακών υδάτων.
Τέλος το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής αναφέρει ότι στο πλαίσιο λειτουργίας της Κοινής Ομάδας Εργασίας έχουν ζητηθεί από τη Βουλγαρική πλευρά πληροφορίες σε ό,τι αφορά στις ρυπογόνες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στις διασυνοριακές λεκάνες απορροής, περιλαμβανομένης και εκείνης του ποταμού Νέστου, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν ακόμα ληφθεί σχετικά στοιχεία από Βουλγαρικής πλευράς.
Παράλληλα, πληροφορίες και εξηγήσεις από τις βουλγαρικές αρχές ζητά κατά καιρούς η Κομισιόν για τη ρύπανση της λεκάνης απορροής του Έβρου στη Βουλγαρία και ιδιαίτερα των παραποτάμων Chepelarska, Topolnitsa και Medetska, στα πλαίσια της εφαρμογής της οδηγίας πλαίσιο για τα νερά, και ενδεχομένως να προβεί σε λήψη μέτρων.
Οι Βούλγαροι με την είσοδο τους στην Ε.Ε γνώριζαν πως οι κάθετοι άξονες κάποια στιγμή θα ήταν υποχρέωση της Ελλάδας και ενεργώντας έξυπνα καθυστέρησαν από νωρίς όλες τις συζητήσεις για τον έλεγχο των υδάτων ,χωρίς να προχωρήσουν τα τελευταία 25 χρόνια σε καμιά συμφωνία.
Για να μην προκαλέσουν την αντίδραση της Ελλάδας, μέχρι να ανοίξουν οι οδικοί άξονες κάνουν τέτοια διαχείριση των υδάτων στις περιόδους βροχοπτώσεων που θέτει σε «ύπνωση» την Ελληνική Εξωτερική πολιτική
Ύστατη προσπάθεια με τον άξονα της Μακάζας
Και ενώ ο κόμβος της Μακάζας ήταν έτοιμος και από τις δύο πλευρές, η δίοδος παρέμεινε κλειστή για μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλώντας τις εύλογες απορίες κυρίως από την Ελληνική πλευρά. Οι δικαιολογίες που παρουσίαζε η κυβέρνηση Σαμαρά ήταν τεχνικές για το εσωτερικό της χώρας αλλά σε Βουλγαρία και Ευρωπαϊκή Ένωση γνώριζαν πως η Ελλάδα το χρησιμοποιούσε σε μια ύστατη προσπάθεια συμφωνίας για την διαχείριση των υδάτων.
Το “δώρο” του νυν Περιφερειάρχη της ΑΜΘΗ Γιώργο Παυλίδη στους Βουλγάρους
Τον Ιανουάριο του 2010 μέσα σε ένα πανηγυρικό κλίμα με την παρουσία του τότε Πρωθυπουργού της χώρας κ. Γιώργου Παπανδρέου γίνονται τα εγκαίνια της διόδου του Αγίου Κωνσταντίνου. Πρόκειται για έναν δρόμο που κυριολεκτικά φτιάχτηκε στο «πόδι» και ο οποίος χαρακτηρίστηκε Τουριστικός αλλά στο τέλος αποτέλεσε δίοδο παράνομων εμπορευμάτων.
Για τους Βούλγαρους όμως ήταν ένα απρόσμενο δώρο από την Ελληνική πλευρά και για το λόγο αυτό έδωσαν όλα τα χαρακτηριστικά ενός κανονικού μεθοριακού σταθμού. Έφτιαξαν έναν αξιοπρεπές δρόμο σε σχέση με το «μονοπάτι» του τότε Νομάρχη Ξάνθης και νυν Περιφερειάρχη Γιώργου Παυλίδη, και δημιούργησαν και κτηριακές δομές για τους υπαλλήλους τους , οι οποίες φιλοξενούσαν και τους Έλληνες αστυνομικούς!
Αλλά αυτό που εξέπληξε ακόμα περισσότερο τους γείτονες, είναι πως από όλο το έργο διαφάνηκε πως δεν υπήρχε καμιά συνεργασία του Γιώργου Παυλίδη με το υπουργείο εξωτερικών. Ας το πούμε πιο απλά, ο τότε Νομάρχης έκανε του κεφαλιού του και σε μια νύχτα γκρέμισε το μοναδικό διαπραγματευτικό πλεονέκτημα της χώρας.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι Βούλγαροι από την πρώτη στιγμή έδωσαν στον Άγιο Κωνσταντίνο τα χαρακτηριστικά κανονικού συνοριακού σταθμού.
Η προχειρότητα και η επιπολαιότητα της δημιουργίας της διόδου του Αγίου Κωνσταντίνου είναι και η απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2014 προς το Επιμελητήριο Ξάνθης, όπου ούτε λίγο ούτε πολύ ανέφερε πως “Το εικαζόμενο σημείο δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο συνοριακό σημείων διέλευσης που έχουν κοινοποιηθεί από την Ελλάδα ή τη Βουλγαρία στην Ε.Ε.”
Στην πράξη όμως στήθηκε το παρεμπόριο, καθώς μέσω αυτής κινούνταν Βούλγαροι έμποροι και επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων, οι οποίοι πουλούσαν προϊόντα ή προσέφεραν υπηρεσίες σε πολύ χαμηλές τιμές χωρίς βέβαια να αποδίδουν φόρους. Η κατάσταση κατέστη ανεξέλεγκτη σύμφωνα αφού η διάβαση δεν εθεωρείτο εμπορική, οπότε δεν υπήρχε τελωνείο, αλλά ούτε καν μεθοριακός σταθμός ελέγχου της ΕΛ.ΑΣ., αφού δίοδος δεν υφίστατο τότε νομικά και τυπικά.
Το ελληνικό κράτος έχανε την περίοδο εκείνη 2 δισ. ευρώ το χρόνο από το παρεμπόριο στα βόρεια σύνορα της χώρας, όπως εκτιμούσαν με έρευνά τους τα επιμελητήρια Ξάνθης, Σερρών, Κιλκίς, Δράμας, Καβάλας, Ροδόπης και Εβρου.
Σήμερα, το πρόβλημα έχει ενταθεί καθώς το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί κατακόρυφα, αποτέλεσμα των ανύπαρκτων ελέγχων στα σύνορα, αλλά και των μηδενικών σχεδόν διασταυρώσεων στη διακίνηση. Διαρκές είναι το πρόβλημα του λαθρεμπορίου προϊόντων όπως ξύλα, πέλετ, ξυλόσομπες, αλλά και τσιμέντα, κουφώματα αλουμινίου, άλευρα, λιπάσματα κ.λπ., στα σύνορα με την Βουλγαρία ενώ οι κάθετοι άξονες έχουν μετατραπεί και σε πύλη εισόδου του οργανωμένου εγκλήματος στην περιοχή με απρόβλεπτες διαστάσεις.