Πως εμπλέκονται τα Καλάβρυτα σε μια «μάχη» πετρελαίου ανάμεσα σε Κούρδους και Ιράκ
Εξήντα μίλια ανοικτά των ακτών του Τέξας κάθεται ένα δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου πλήρως «φορτωμένο» με μια διαμάχη πολλών χρόνων μεταξύ της κουρδικής περιοχής του Ιράκ και της κεντρικής κυβέρνησης στη Βαγδάτη.
Το United Kalavrvta, ένα δεξαμενόπλοιο με μήκος τριών γηπέδων ποδοσφαίρου, μεταφέρει περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου από την κουρδική περιοχή του Ιράκ. Απέπλευσε για το Γκάλβεστον, αλλά ποτέ δεν έφτασε εκεί.
Η κεντρική κυβέρνηση του Ιράκ, παρά τις πρόσφατες στρατιωτικές αποτυχίες, έστειλε τους αμερικανούς δικηγόρους της να δώσουν τη μάχη στο ομοσπονδιακό δικαστήριο στο νότιο Τέξας, όπου ένας δικαστής αποφάνθηκε ότι το φορτίο του δεξαμενόπλοιου, που αξίζει περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια, θα πρέπει να κατασχεθεί εάν έρθει μέσα στα νερά του Τέξας .
Ο πυρήνας της διαφωνίας: Η ιρακινή κυβέρνηση λέει ότι το ακατέργαστο φορτίο ανήκει στο Υπουργείο Πετρελαίου της Βαγδάτη και ότι ποτέ δεν ήταν η ιδιοκτησία της Περιφερειακής Κυβέρνησης του Κουρδιστάν. Όμως οι Κούρδοι υποστηρίζουν ότι το δικαστήριο του Τέξας δεν έχει δικαιοδοσία, και κατέθεσε μια πρόταση τη Δευτέρα στο δικαστήριο να άρει τους περιορισμούς σχετικά με το πετρέλαιο. Ο Michael Howard, ένας σύμβουλος του κουρδικού υπουργού των φυσικών πόρων, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι «αυτό είναι ένα συνταγματικό ζήτημα που θα πρέπει να καθοριστεί στο Ιράκ και δεν πρέπει να εξάγονται σε δικαστήρια των ΗΠΑ.”
Δεδομένου ότι η νομική υπόθεση παίζει στο εξωτερικό, το πλοίο περιμένει στον Κόλπο του Μεξικού, η τύχη του φορτίου του είναι αβέβαιοι. Το θέμα αυτό στο Τέξας είναι απλώς μέρος ενός παγκόσμιου παιχνιδιού που γίνεται από την Περιφερειακή Κυβέρνηση του Κουρδιστάν, η οποία προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει χρήματα στη μέση της κρίσης στο Ιράκ. Οι Κούρδοι, πολλοί από τους οποίους έχουν επιδιώξει από καιρό ένα ανεξάρτητο κράτος, λένε ότι η κεντρική κυβέρνηση στη Βαγδάτη έχει σταματήσει να παρέχει στη βόρεια περιοχή με το μερίδιο του εθνικού προϋπολογισμού. Και χωρίς τη δυνατότητα να πουλούν το δικό τους πετρέλαιο, οι κούρδοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν, ότι δεν μπορούν να προστατευθούν από τους βίαιους στρατιωτικούς ή να παρέχουν κρατικούς πόρους. Την Κυριακή, σουνίτες εξτρεμιστές μαχητές πολιόρκησαν τρεις κουρδικές πόλεις, στέλνοντας χιλιάδες Κούρδους σε φυγή
Αλλά αν οι Κούρδοι μπορούσαν να πουλήσουν το δικό τους πετρέλαιο, θα μπορούσαν επίσης να εξασφαλίσουν την οικονομική βάση που πρέπει για να δηλώσουν τελικά την ανεξαρτησία τους.
Αυτό που διακυβεύεται είναι ο στόχος των ΗΠΑ για ένα ενωμένο Ιράκ, και η κυβέρνηση του Ομπάμα έχει κολλήσει στη μέση της διαφωνίας. Έχοντας κάνει τεράστια προσπάθεια για τη διασφάλιση της ιρακινής κυβέρνησης και το σύνταγμα της – που λέει ότι το πετρέλαιο ανήκει στο σύνολο της δημοκρατίας – η διοίκηση έχει αποθαρρύνει τις εταιρείες και τις χώρες από την αγορά των κουρδικών φορτίων πετρελαίου. Τα έσοδα επιμερισμού συμφωνιών στο Ιράκ υποτίθεται ότι παρέχουν το 17 % των εσόδων από το πετρέλαιο στην Περιφερειακή Κυβέρνηση του Κουρδιστάν.
Αμερικανοί αξιωματούχοι πίστευαν ότι μεσολάβησε μια συμφωνία μεταξύ των Κούρδων και της Βαγδάτης το Μάρτιο, και ήταν δυσαρεστημένοι όταν κατέρρευσε, σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου Εξωτερικών, που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας, επειδή δεν ήταν εξουσιοδοτημένοι να συζητήσουν το θέμα.
Στη συνέχεια, η περιφερειακή κυβέρνηση του Κουρδιστάν επεξεργάστηκε μια συμφωνία με την Τουρκία για να φορτώσει τα δεξαμενόπλοια. Το Ιράκ είπε ότι η εν λόγω συμφωνία της Τουρκίας να φορτώσει κουρδικό πετρέλαιο παραβιάζει τις συμφωνίες μεταξύ των δύο εθνών.
Το United Kalavrvta είναι ένα από τα πέντε δεξαμενόπλοια που έχουν φορτωθεί με Κουρδικό αργό πετρέλαιο στο τουρκικό λιμάνι του Τσεϊχάν από τα τέλη Μαΐου. Ένα παρέδωσε το φορτίο του στο Ισραήλ, με μεγάλες εκπτώσεις όπως λένε οι φήμες. Ένα άλλο, το United Emblem, το οποίο, όπως το United Kalavrvta ανήκει σε μια ελληνική εταιρεία που ονομάζεται Marine Management Services, και είναι σήμερα στα Στενά της Σιγκαπούρης. To Reuters ανέφερε ότι μεταφέρθηκε το φορτίο του στη θάλασσα σε ένα άγνωστο δεξαμενόπλοιο την περασμένη εβδομάδα. Ακόμα ένα άλλο δεξαμενόπλοιο, το Καμάρι, που έφυγε από το Τσεϊχάν την Παρασκευή και κατευθυνόταν προς την Αίγυπτο.
Ως μέρος της συμφωνίας με την Τουρκία, οι αγοραστές του πετρελαίου μπορούν να κάνουν τις πληρωμές προς την Περιφερειακή Κυβέρνηση του Κουρδιστάν μέσω της Turkiye Halk Bankasi, μίας κρατικής τράπεζας. Αλλά αυτή δεν είναι η συνηθισμένη αντιμετώπιση για τα ιρακινά έσοδα από το πετρέλαιο .
Από το 1991, τα ιρακινά έσοδα από το πετρέλαιο έχουν περάσει από την Επιτροπή Αποζημίωσης του ΟΗΕ, η οποία εξακολουθεί να στέλνει 5%του συνόλου στο Κουβέιτ ως αποζημίωση για τη ζημία που έγινε κατά τη διάρκεια της εισβολής και κατοχής του Σαντάμ Χουσεΐν το 1990 .Η πιο πρόσφατη πληρωμή στο Κουβέιτ, 1.200 δισεκατομμύρια δολάρια, έγινε στις 24 Ιουλίου φέρνοντας τις συνολικές πληρωμές σε $ 46.7 δισεκατομμύρια.
Το λόμπι της Ουάσιγκτον
Οι Κούρδοι λένε ότι δεν έχουν άλλη επιλογή πέρα του να αθετήσουν τις δικές τους συμφωνίες.
Ανώτεροι κούρδοι αξιωματούχοι οι οποίοι επισκέφτηκαν την Ουάσινγκτον στις αρχές Ιουλίου, είπαν ότι ήθελαν να αλλάξουν τη στάση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και να επιτρέψουν στο Κουρδιστάν για να πουλήσουν το δικό τους πετρέλαιο. Είπαν ότι η Βαγδάτη δεν είχε πληρώσει στο Κουρδιστάν τίποτα φέτος και ότι θα πρέπει να είναι σε θέση να πωλούν το πετρέλαιο τους για να αναπληρώσουν αυτό το κενό.
«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί το Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι αφενός χρειαζόμαστε τη βοήθειά σας για να σώσουμε το Ιράκ, αλλά δεν σας δίνουμε οποιαδήποτε οικονομικά εργαλεία και θα πρέπει να κάνετε ό, τι [ο πρωθυπουργός Νούρι Αλ] Μαλίκι σας σχετικά με το πετρέλαιο », δήλωσε ο Χάουαρντ. Σημείωσε ότι 1 εκατομμύριο Ιρακινοί έχουν πάει στο Κουρδιστάν από το σκληρό ισλαμικό κράτος, το οποίο έχει αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, και ότι η κουρδική μαχητική δύναμη, η Merga PESH, έχει αυξημένα καθήκοντα και κόστη για να πολεμήσει εναντίον στους ισλαμιστές.
Ο Brett McGurk, αναπληρωτής βοηθός υφυπουργός Εξωτερικών για θέματα της Εγγύς Ανατολής, έγραψε στο Twitter την περασμένη εβδομάδα σε μια προσπάθεια να ορίσει τη θέση των ΗΠΑ. «Η πολιτική μας σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα υπήρξε σαφής και συνεπής. Οι ενεργειακοί πόροι του Ιράκ ανήκουν σε όλο τον ιρακινό λαό », είπε. “Αυτές οι ερωτήσεις θα πρέπει να επιλυθούν με τρόπο που να συνάδει με το Σύνταγμα του Ιράκ.”
Ένα από τα tweets τουMcGurk έλεγαν: «Δεν υπάρχει καμία απαγόρευση των ΗΠΑ για τη μεταβίβαση ή πώληση του πετρελαίου που προέρχονται από οποιοδήποτε μέρος του Ιράκ. Υποδείξεις για το αντίθετο είναι ψευδείς. ”
Αυτό πυροδότησε εικασίες για το αν το Στέιτ Ντιπάρτμεντ θα επιτρέψει στο United Kalavrvta να ξεφορτώσει το πετρέλαιο στο Τέξας, αλλά οι αξιωματούχοι της υπηρεσίας είπαν ότι δεν υπήρχε καμία αλλαγή στη θέση των ΗΠΑ.
Ο McGurk πρόσθεσε: «Όπως και σε πολλές περιπτώσεις που αφορούν νομικές διαφορές, οι ΗΠΑ συνιστά ότι οι πλευρές πρέπει να πάρουν τη δική τους απόφαση με την συμβουλή του δικηγόρου.”
Να πώς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει περιγράψει τη θέση του. «Αν ακούμε από τους πιθανούς αγοραστές, τους ενημερώνουμε ότι η αγορά αυτού του πετρελαίου θα μπορούσε να τους εκθέσει σε σοβαρούς νομικούς κινδύνους και θα πρέπει να συμβουλευτούν τον νομικό τους σύμβουλο γι ‘αυτό”, δήλωσε αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας.
Αναλυτές της βιομηχανίας πετρελαίου λένε ότι αυτές οι προειδοποιήσεις έχουν αποθαρρύνει τους αγοραστές. Το United Kalavrvta είναι σε αναμονή στοΤέξας και έπρεπε να είχε παραδώσει το πετρέλαιο σε μια αμερικανική εταιρία που ονομάζεται LyondellBassell, που λέει τώρα ότι δεν θέλει να εμπλακεί σε μια νομική διαμάχη μεταξύ της Βαγδάτης και των Κούρδων.H AET Offshore Services, η οποία υποτίθεται ότι θα απορροφήσει κάποιo από το πετρέλαιο του μεγάλου δεξαμενόπλοιου έξω από το λιμάνι, υποχώρησε επίσης.
Εν τω μεταξύ, το United Leadership,, ένα δεξαμενόπλοιο που πήρε ένα φορτίο Κουρδικού πετρελαίου στο λιμάνι Τσεϊχάν στις 22 Μαΐου, είναι επίσης σε αναμονή στα ανοικτά των ακτών του Μαρόκου. Βιομηχανικές πηγές λένε ότι ο πιο πιθανός πελάτης για το πετρέλαιο είναι το Σαμίρ, ένα διυλιστήριο το οποίο ανήκει στον al-Amoudis, έναν Σαουδάραβα έμπορο.
Αξιωματούχοι του Στέιτ Ντιπάρτμεντ λένε ότι η καλύτερη λύση για το αδιέξοδο που είναι το δεξαμενόπλοιο είναι οι Κούρδοι ηγέτες να καταλήξουν σε συμφωνία με την κυβέρνηση της Βαγδάτης. Αλλά αυτό φαίνεται απίθανο, ειδικά ενώ παραμένει ασαφές εάν ο Μαλίκι, ο οποίος έχει κατηγορηθεί ευρέως ότι πυροδοτεί εθνικιστικές εντάσεις, θα αντικατασταθεί.
Τα ιρακινά δικαστήρια μένουν στο παρασκήνιο
ΟΙ δικαστές του Ιράκ απέφυγαν να επέμβουν. Ένας Ιρακινός δικαστής είπε ότι η επίλυση της διαφωνίας για το κουρδικό πετρέλαιο ήταν ένα θέμα διαπραγμάτευσης, και όχι νομιμότητας.
“Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση του Ιράκ προσπαθεί να επιτύχει σε ξένα δικαστήρια και στο ιρακινό ανώτατο δικαστήριο ότι αρνήθηκε στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση από το ιρακινό σύνταγμα,” είπε ο Ashti Hawrami, υπουργός φυσικών πόρων του Κουρδιστάν, σε μια δήλωση στις 30 Ιουλίου .”Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν μπορεί να κερδίσει, γιατί το πετρέλαιο μας νόμιμα, παράγεται, αποστέλλεται, εξάγεται και πωλείται σύμφωνα με τα δικαιώματα της Περιφέρειας του Κουρδιστάν, όπως ορίζεται στο σύνταγμα του Ιράκ. ”
Είπε ότι η αποτυχία της Βαγδάτης να μοιραστεί τα έσοδα – συμπεριλαμβανομένων των 7.000.000.000 δολαρίων σε καθυστέρηση μόνο φέτος, σύμφωνα με τις κουρδικές επίσημες εκτιμήσεις – ανοίγει τον δρόμο στην ιρακινή κεντρική κυβέρνηση για ανταπαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης για παραβιάσεις την εποχή του Χουσεΐν. “Οι ισχυρισμοί μας για την απλήρωτη αποζημίωση, που πρέπει να καταβληθεί, όπως προβλέπεται στο ιρακινό σύνταγμα και το νόμο, θα είναι επίσης πριν από κάθε ξένο δικαστήριο με το οποίο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση προσπαθεί να μας επιτεθεί”, δήλωσε ο Hawrami.
Έτσι, προς το παρόν, η τύχη του United Kalavrvta στα ανοικτά των ακτών του Τέξας είναι άλυτη. Η περιφερειακή κυβέρνηση του Κουρδιστάν δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη δικαστική υπόθεση του Τέξας, αλλά έχει προσλάβει την εταιρία Wilmer Cutler Pickering Hale και Dorr, η οποία έστειλε επιστολή στον Δικαστή Επαρχιακού Δικαστηρίου Gray Miller.
Η Lyondell, η ταιρεία που υποτίθεται ότι θα λάμβανε το πετρέλαιο, είπε σε μια ομάδα μέσων μαζικής ενημέρωσης της βιομηχανίας πετρελαίου, την Argus Global Markets, ότι αγόρασε το πετρέλαιο”από έναν έγκριτο διεθνές έμπορο με την εγγύηση του τίτλου και σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία των ΗΠΑ.», Και πρόσθεσε ότι είχε “ακυρώσει περαιτέρω αγορές και δεν θα αποδεχθεί την παράδοση του εν λόγω πετρελαίου έως ότου το θέμα επιλυθεί κατάλληλα.”