Περιβαλλοντική εκπαίδευση στα Πομακοχώρια από τον εξερευνητή του National Geographic Θοδωρή Αναγνωστόπουλο
Για ένα σημαντικό καινοτόμο πρόγραμμα στα Πομακοχώρια που θα ξεκινήσει τον επόμενο Σεπτέμβριο ετοιμάζεται ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος που εντάχθηκε πρόσφατα στην οικογένεια των Explorers του National Geographic.
Στο νέο του εγχείρημα, μαζί με την ομάδα της SciCo (Science Communication) την οποία έχει ιδρύσει ο ίδιος, το British Council Greece και εκπαιδευτικούς STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) από την Ξάνθη, ξεκινά ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μαθητών στα Πομακοχώρια της Θράκης. H National Geographic Society θα υποστηρίξει το εγχείρημα.
«Έχοντας δουλέψει πολύ με το κομμάτι της εκπαίδευσης STEM και πηγαίνοντας τα τελευταία χρόνια σε απομακρυσμένες περιοχές και ενδυναμώνοντας τους καθηγητές και στη συνέχεια τους μαθητές συναντήσαμε τους Πομάκους. Εκεί διαπιστώσαμε κάτι που είναι ευρέως γνωστό, ότι δηλαδή είναι απομονωμένοι τόσο γεωγραφικά οι άνθρωποι αυτοί όσο και κοινωνικά. Οι γεωγραφικοί λόγοι είναι ευνόητοι και υπάρχουν και κοινωνικοί λόγοι για αυτό. Διαπιστώσαμε λοιπόν ότι έχεις Έλληνες μέσα στην Ελλάδα που δεν είναι ενσωματωμένοι. Και σκεφτήκαμε να πειραματιστούμε με τη γλώσσα της επιστήμης, με τη γλώσσα της εκπαίδευσης STEM και να δημιουργήσουμε μια πολιτιστική γεφύρωση μεταξύ των Πομάκων και των μη Πομάκων που ζουν στην περιοχή. Η ιδέα αυτή έχει έναν άξονα περιβαλλοντικό γιατί η Θράκη είναι φανταστική από πλευράς βιοποικιλότητας, ανανεώσιμων πόρων, έχει ανέμους, έχει ποτάμια πάρα πολλά. Επομένως, είπαμε να κάνουμε ένα πρόγραμμα βιωματικής περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που θα συνδέσει τους πληθυσμούς των Πομάκων και των συμπατριωτών τους μη Πομάκων», λέει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος.
Τα προγράμματα θα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 12 με 16 ετών και αναμένεται να διαρκέσουν τρεις με τέσσερις μήνες σε μια πρώτη πιλοτική φάση.
«Θα φτιάξουμε ένα πρόγραμμα το οποίο θα είναι εκτός του σχολικού προγράμματος. Οι βασικές έννοιες της εκπαίδευσης STEM, πέρα από τεχνικά πράγματα, δηλαδή να σου μάθει πώς να χρησιμοποιείς το μικροσκόπιο ή το τηλεσκόπιο ή πώς να φτιάχνεις ένα κύκλωμα και να χρησιμοποιείς σένσορες, έχει μια βαθύτερη εκπαιδευτική ουσία. Αυτή είναι ότι διδάσκει την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων, την ομαδικότητα, σε μαθαίνει να πειραματίζεσαι και να κάνεις λάθη και το λάθος να είναι ένα μέρος της πειραματικής διαδικασίας απολύτως θεμιτό ίσως ή φυσιολογικό. Επομένως, αυτά είναι στοιχεία τα οποία θα τους μείνουν πέραν του τι ακριβώς θα τους μάθουμε», αναφέρει ακόμα ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος.
Το όλο εγχείρημα θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τους δασκάλους της περιοχής και όπως λέει ο κ. Αναγνωστόπουλος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από την εμπειρία που υπάρχει μέχρι στιγμής η τοπική εκπαιδευτική κοινότητα είναι πολύ πρόθυμη να λάβει μέρος στο πρόγραμμα.
Τι είναι η National Geograhic Society
Από το 1888, η National Geograhic Society έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της γνώσης και της καινοτομίας εντοπίζοντας και επενδύοντας σε κορυφαίους επιστήμονες, εκπαιδευτικούς, αφηγητές και πρωτοπόρους της τεχνολογίας ανά τον κόσμο. Η μεγάλη αυτή οικογένεια αποτελείται από τους Explorers National Geographic, η αποστολή των οποίων είναι να αντιμετωπίζουν μερικές από τις δύσκολες προκλήσεις της εποχής τους, να οδηγούν στη νέα γνώση, να προωθούν νέες λύσεις και να εμπνέουν θετικές αλλαγές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα explorer είναι η Τζέιν Γκούνταλ, η πρωτοπόρος ζωολόγος που έγινε γνωστή παγκοσμίως για τη δουλειά της με τους χιμπατζήδες.
Από την απονομή της πρώτης επιχορήγησης το 1890, η μη κερδοσκοπική οργάνωση έχει δώσει περισσότερες από 14.000 επιχορηγήσεις και στις επτά ηπείρους. Αυτό περιλαμβάνει την πιο ολοκληρωμένη επιστημονική αποστολή στο Όρος Έβερεστ, τη μελέτη της σύγκρουσης ανθρώπων-σαρκοφάγων στο Gorongosa, την αφήγηση ιστοριών που βοηθούν στην εξήγηση του κόσμου και όσων υπάρχουν σε αυτόν.