Ολοκληρώνεται ο TAP – Η σημασία του Νοτίου Διαδρόμου για Τουρκία και Βουλγαρία
Στα τέλη Αυγούστου 2020 o TAP ολοκληρώθηκε στο 98% στο σύνολο του έργου ενώ οι Κοινοπραξίες στις χώρες από όπου περνάει ο αγωγός, προετοιμάζονται για την εμπορική λειτουργία που περιλαμβάνει την φάση δοκιμής. Να σημειωθεί ότι ο αγωγός έχει τροφοδοτηθεί με φυσικό αέριο από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την πόλη Φιέρι της Αλβανίας.
Τον Οκτώβριο η το αργότερο με την λειτουργία του TAP θα έχει ενεργοποιηθεί ουσιαστικά ο Νότιος Διάδρομος Αερίου (SGC) που ξεκινά από το Αζερμπαϊτζάν και καταλήγει στην Ιταλία. Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του αγωγού είναι 16 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως. Όλη αυτή η ποσότητα έχει συμφωνηθεί ήδη με τις αγορές ενώ μέσω του TANAP έχει ήδη ξεκινήσει την παράδοση 6 bcm ετησίως στην Τουρκία. Πριν εισέλθει στην κύρια αγορά στην Ιταλία το αέριο που θα διακινείται μέσω του TAP, ο Βουλγαρικός διανομέας φυσικού αερίου Bulgargaz και η Ελληνική ΔΕΠΑ θα λαμβάνουν 1 bcm ετησίως. Τα υπόλοιπα 8 bcm στην Ιταλία θα διανεμηθούν μεταξύ των Ευρωπαίων εμπόρων που είναι οι Shell, Engie, Axpo, ENEL, Hera, E.ON και Gas Natural SDG.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 2020
Οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν ότι η Ευρώπη μπορεί να επιδιώξει να αυξήσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου της Κασπίας πέραν των 10 bcm ετησίως. Οι διαχειριστές του TAP AG, Snam και ΔΕΣΦΑ σκέφτονται να επεκτείνουν τη χωρητικότητα TAP κατά άλλα 7,8 δισεκατομμύρια ή 11,7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Ο πρώτος γύρος των αιτήσεων που ελήφθησαν για πρόσθετους όγκους αερίου μέσω του Νότιου Διάδρομου έδειξε ζήτηση για 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2019. Οι προμηθευτές εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο εξαγωγής σε όλες τις χώρες της νότιας Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ουγγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επέκταση του αγωγού TAP θα προσθέσει 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ (1,7 δισεκατομμύρια δολάρια) στο συνολικό κόστος του έργου 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (5,3 δισεκατομμύρια δολάρια).