Οι ΗΠΑ προετοιμάζονται για την Διαχείριση της μεγαλύτερης Κινεζικής Βάσης στην Μεσόγειο, την Τουρκία!
Για το Πεκίνο η κατάσταση της Τουρκικής οικονομίας είναι η χρυσή ευκαιρία για να διασφαλίσει ότι η Τουρκία θα γίνει ζωτικό μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Μια κινεζική εταιρεία logistics αγόρασε το καλοκαίρι το 48% του Kumport Terminal για 940 εκατομμύρια δολάρια. Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται στη βορειοδυτική ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά, και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων της Τουρκίας ενώ αποτελεί στρατηγικό κόμβο προς την Ευρώπη.
Τον Νοέμβριο του 2019 η Τουρκία καλωσόρισε επίσης το πρώτο φορτηγό τρένο από την Κίνα μέσω της σήραγγας Μαρμαρά που χτίστηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Πεκίνο. Χρησιμοποιώντας αυτή την σήραγγα, κάθε τρένο μπορεί να κάνει ένα απευθείας δρομολόγιο από την Κίνα προς την Ευρώπη για πρώτη φορά.
Ο Γκάο Τιαν, διευθυντής των Σιδηροδρόμων Κίνας-Γερμανίας, υποστηρίζει ότι έργα όπως αυτά δείχνουν πώς η Τουρκία θα είναι το κέντρο των σιδηροδρόμων και υποδομών που θα συνδέει την Ανατολή με την Δύση. Το σχέδιο περιλαμβάνει την ανάπτυξη της Τουρκίας από έναν απλό κόμβο διαμετακόμισης για ΥΦΑ, σε έναν ενεργό, παγκόσμιο κόμβο διεθνούς εμπορίου μέσω του Silk Road Economic Belt. Πρόσθετα βοηθητικά έργα για την ανάπτυξη του Silk Road περιλαμβάνουν ένα έργο παραγωγής ενέργειας της Τουρκίας, αξίας περίπου 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Πολιτική του Χρέους από την Κίνα και στην Τουρκία
Το μακροπρόθεσμου χρέος εταιρειών στην Τουρκία ανέρχεται σε πάνω από 300 δισεκατομμύρια δολάρια. Ζητήματα φερεγγυότητας έχουν ήδη επηρεάσει έργα που χρηματοδοτούνται από την Κίνα. Η γέφυρα Σουλτάνος Γιαβούζ – μια από τις ψηλότερες στον κόσμο – χρηματοδοτήθηκε από την Κίνα με 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Όταν ο ιδιοκτήτης δεν μπόρεσε να υλοποιήσει το έργο, η γέφυρα πωλήθηκε σε Κινέζους επενδυτές για 688 εκατομμύρια δολάρια.
Ο μόνος τομέας στην Τουρκία που εξακολουθεί να αναπτύσσεται σήμερα είναι η τεχνολογία που επίσης ενδιαφέρει έντονα την Κίνα. Αυτό περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Τουρκίας, το Trendyol, με 2 εκατομμύρια ενεργούς αγοραστές και 25 εκατομμύρια μέλη. Αγοράστηκε για 750 εκατομμύρια δολάρια από την Alibaba. Σύμφωνα με ένα στέλεχος της εταιρείας, ο κινεζικός γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου υπόσχεται εξοικονόμηση κόστους με προϊόντα κινέζικης παραγωγής, πιστεύοντας ότι η τεράστια τεχνογνωσία της Alibaba σε υποδομές, μεταφορές και logistics θα ωφελήσει τους Τούρκους καταναλωτές με φθηνότερα αγαθά,ακόμη και δωρεάν αποστολή τριών ημερών.
Ένα στοιχεία που δείχνει την εξάρτηση που δημιουργείται και θα επηρεάσει άμεσα και τις σχέσεις Τουρκίας – ΗΠΑ, είναι μέτωπο των τηλεπικοινωνιών, όπου π κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας Huawei κατασκευάζει ένα δίκτυο 5G και διαθέτει κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Κωνσταντινούπολη.Το μερίδιό της στην τουρκική αγορά αυξήθηκε από μόλις 3 % το 2017 σε 30% το 2019. Οι κατηγορίες σχετικά με τη χρήση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών από την Κίνα για κρατική επιτήρηση και καταστολή είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές στην Τουρκία, όπου ο πληθυσμός βασίζεται στο Διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω αυστηρού ελέγχου άλλων καναλιών μέσων. Μια άλλη κινεζική εταιρεία τεχνολογίας, η ZTE, ανέλαβε το 48% της Netas, του βασικού κατασκευαστή τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού της Τουρκίας, το 2016. Η Netas διαχειρίζεται κεντρικά έργα, συμπεριλαμβανομένων των τηλεπικοινωνιών του νέου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης και της ψηφιοποίησης των εθνικών δεδομένων υγείας.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η Άγκυρα θα μπει και αυτή στις χώρες όπου το Πεκίνο ασκεί Διπλωματία και Πολιτική με την διαχείριση του χρέος μιας χώρας. Το Τατζικιστάν – έχει χρέος στην Κίνα – πλήρωσε μια κινεζική εταιρεία για να χτίσει εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας και η πληρωμή έγινε με ορυχείο χρυσού. Σε άλλες περιπτώσεις η Κίνα πιέζει χώρες που της χρωστούν για να διακόψουν διπλωματικές σχέσεις με την Ταϊβάν
Από το Καρς ξεκινά το τέλος της Τουρκίας στην Δύση
Η Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI) προσφέρει στην Τουρκία μια πηγή μετρητών – και στο Πεκίνο μια στρατηγική βάση για τη Μεσόγειο Θάλασσα. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για την κατασκευή υποδομών, η Τουρκία ολοκλήρωσε έναν σιδηρόδρομο από το Kars στην ανατολική Τουρκία μέσω της Τιφλίδας, της Γεωργίας, προς το Μπακού, το Αζερμπαϊτζάν, στην Κασπία Θάλασσα, από όπου συνδέεται με δίκτυα μεταφορών προς την Κίνα. Τα έργα BRI βοηθούν στην υποστήριξη του Ερντογάν με άλλους τρόπους. Ενισχύουν τη στρατηγική της Τουρκίας για να προβάλει τον εαυτό της ως διάδρομο μεταφορών και έχουν ενισχύσει την πολιτική του Ερντογάν προωθώντας τον ως κάποιον που μπορεί να αναπτύξει υποδομές, να προσελκύσει κεφάλαια και να αναλάβει έργα μεγάλης κλίμακας.
Την Δευτέρα το τρένο Silk Route που συνδέει την Τουρκία με την Κίνα διήλθε από την Άγκυρα. Αυτό το νέο έργο σύνδεσης που ονομάζεται Iron Silk Road ή Central Corridor παραδίδει το πρώτο εξαγωγικό φορτίο μέσω σιδηροδρόμου από την Τουρκία στην Κίνα. Το τρένο με συνολικό μήκος 754 μέτρα,λευκά είδη και 1400 ψυγεία που παράγονται στην Τουρκία. Αναμένεται να φτάσει στην Κίνα σε περίπου 12 ημέρες.
Το τρένο Silk Road έχει καλύψει 2.323 χιλιόμετρα (μέσα στην Τουρκία) ενώ το απόγευμα της 8ης Δεκεμβρίου ξεκίνησε το δρόμο του προς την Κίνα, ακολουθώντας τη σιδηροδρομική γραμμή Μπακού – Τυφλίδα – Καρς. Το ταξίδι θα τελειώσει στην πόλη Xi’an της Κίνας διασχίζοντας τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, την Κασπία Θαλάσσια Διάβαση και το Καζακστάν.
Το τρένο θα καλύψει συνολικά 8.693 km (5401 μίλια), διασχίζοντας δύο ηπείρους, περνώντας από δύο θάλασσες και πέντε χώρες. Ο σιδηρόδρομος θα μειώσει το χρόνο μεταφοράς μεταξύ Κίνας και Τουρκίας από ένα μήνα σε μόλις 12 ημέρες, ενώ ολόκληρος ο δρόμος από το Xian προς την Πράγα θα διαρκέσει 18 ημέρες.