Οι Γερμανοί παραδίδουν στους Κινέζους το λιμάνι Θεσσαλονίκης μέσω του Ιβάν Σαββίδη
Στον μεγαλύτερο και ελέγχοντα μέτοχο της SEGT Ltd, ήτοι της εταιρείας ιδιωτών επενδυτών, που ελέγχει την πλειονότητα των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε. και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, θα αναδειχθεί -με ποσοστό 66,67%- ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, μέσω της Belterra Investments Ltd, εφόσον εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η μεταβίβαση μετοχικού πακέτου, που ανήκει στο γερμανικό fund DIEP GmbH.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΟΛΘ ΑΕ στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η Belterra συμφώνησε να αποκτήσει -βάσει συμφωνητικού αγοραπωλησίας μετοχών, που υπεγράφη την 1η Φεβρουαρίου- το εναπομείναν 70% των μετοχών της «Melbery Investments Ltd.» (Melbery) από την πωλήτρια Helanor Holdings Ltd (DIEP GmbH).
H μεταβίβαση των μετοχών θα πραγματοποιηθεί μόνο εφόσον υπάρξει έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η Melbery, στην οποία η Belterra κατέχει σήμερα (προ του συμφωνητικού) το 30% των μετοχών, είναι κατά 66,67% μέτοχος της SEGT, η οποία με τη σειρά της κατέχει το 67% των μετοχών της εισηγμένης ΟΛΘ Α.Ε.
Το «V» σε παλιότερο άρθρο με τίτλο «οι Κινέζοι προσπαθούν να χτυπήσουν την Ελληνοαμερικανική Συμμαχία στην Βόρεια Ελλάδα» σημείωνε «ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπως έγινε γνωστό στις 17 Οκτωβρίου όταν κατέθεσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Ο ΟΛΘ Α.Ε ανήκει κατά πλειοψηφία και ελέγχεται από μια εταιρεία με έδρα την Κύπρο, την South Europe Gateway Thessaloniki Limited (SEGT). Η κρατική εταιρεία China Merchants Port Holdings (CMPH) διατηρεί ένα έμμεσο ποσοστό 33% στη SEGT μέσω μιας άλλης εταιρείας χαρτοφυλακίου με έδρα την Κύπρο, την Terminal Link SA – μια κοινοπραξία που κατέχει η CMPH (China Merchants Port Holdings Co. Ltd 49%) και η CMA CGM της Γαλλίας (51%). Ένα άλλο 20% της SEGT ανήκει στην Belterra Investments, μια εταιρεία που ελέγχεται από τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη ο οποίος εκφράζει τα συμφέροντα της Ρωσίας.
Η Κίνα, μέσω της κρατικής COSCO Shipping, ελέγχει επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά, μετά την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου το 2016. Ο Πειραιάς είναι ένας κρίσιμος κόμβος για τον Belt and Road Initiative (BRI) του Πεκίνου. Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης δίνουν αυξανόμενο ρόλο της Κίνας στα ευρωπαϊκά εμπορικά δίκτυα και στις υποδομές μεταφορών. Τα λιμάνια διευκολύνουν την πρόσβαση στα σιδηροδρομικά συστήματα της Σερβίας, Ουγγαρίας, και της Τουρκίας, τα οποία έχουν λάβει τεχνική και οικονομική υποστήριξη από κινεζικές εταιρείες.
Τον Ιούλιο του 2020, ο ΟΛΘ Α.Ε υπέγραψε δύο συμφωνίες στρατηγικής συνεργασίας με την CMPH και τη θυγατρική China Merchants Holdings International Information Technology (CMHIT). Και οι δύο συμφωνίες αφορούσαν την ενοποίηση του λειτουργικού συστήματος τερματικών εμπορευματοκιβωτίων της CMPH από τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι που εγκατέστησε το λειτουργικό λογισμικό της CMPH.»