Οι Χούθι «δίνουν ώθηση» στο Εξπρές Κίνας-Ευρώπης (CRE)

 Κάθε εβδομάδα, περίπου 30 εμπορευματικά τρένα από την Κίνα φτάνουν στο Ντούισμπουργκ, μια πόλη που βρίσκεται στην περιοχή του Ρουρ της Γερμανίας και σημαντικό κόμβο για το Σιδηροδρομικό Εξπρές Κίνας-Ευρώπης (CRE). Καθώς οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις έχουν φτάσει στα όρια χωρητικότητας, ένας νέος τερματικός σταθμός θα λειτουργήσει αυτό το καλοκαίρι για τη διαχείριση των εμπορευμάτων από και προς την Κίνα.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, στο Ντούισμπουργκ και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις με υπηρεσία CRE παρατηρήθηκε αύξηση της εμπορευματικής σιδηροδρομικής κίνησης με την Κίνα. Η πρόσφατη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησε επίσης σε αυξανόμενη ζήτηση για την υπηρεσία.

Το CRE είναι ένα βασικό έργο της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Από την έναρξή της πριν από μια δεκαετία, η πρωτοβουλία έχει εξελιχθεί σε ένα ευρέως αναγνωρισμένο παγκόσμιο δημόσιο αγαθό και πλατφόρμα συνεργασίας, ανοίγοντας νέο χώρο για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

Παρά τη δημοτικότητα του BRI, πρόσφατα εμφανίστηκε μια ρητορική σε ορισμένες δυτικές χώρες, η οποία ισχυρίζεται ότι η συγκριτική ισχύς της Κίνας κορυφώνεται. Ένα από τα επιχειρήματα που υποστηρίζουν οι θεωρητικοί της «Αιχμής της Κίνας» είναι ότι η Κίνα αντιμετωπίζει ένα επιδεινούμενο εξωτερικό περιβάλλον, αυξανόμενους γεωπολιτικούς κινδύνους, ένα κύμα απόσυρσης ξένων κεφαλαίων και μια αλλαγή στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Κίνα έλαβε 1,1 τρισεκατομμύρια γιουάν (περίπου 150 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) σε πραγματικές ξένες επενδύσεις το 2023. Παρά την πτώση 8 τοις εκατό από έτος σε έτος, ο αριθμός έχασε μόνο στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2021 και το 2022.

Αυτό είναι κάτι που αξίζει να επικροτήσουμε δεδομένης της ζοφερής εικόνας σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) αποκάλυψε σε μια έκθεση τον Ιανουάριο ότι όταν αποκλείονται μερικές ευρωπαϊκές «οικονομίες αγωγών», μεσάζοντες για άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) που προορίζονται για άλλες χώρες, οι παγκόσμιες ροές ΑΞΕ παρουσιάζουν μείωση τόσο απότομη ως 18 τοις εκατό.

Οι ΑΞΕ της Κίνας παρουσίασαν διακυμάνσεις για διάφορους λόγους. Η χώρα εξακολουθεί να αναστατώνεται από την πανδημία του COVID-19 και οι διακοπές στις επισκέψεις και τις ανταλλαγές επηρέασαν τις επενδυτικές αποφάσεις πολυεθνικών εταιρειών. Επιπλέον, η συρρίκνωση της παγκόσμιας διασυνοριακής επένδυσης έχει εντείνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό για εισερχόμενες επενδύσεις και έχει ως αποτέλεσμα ορισμένες εκτροπές κεφαλαίων από την Κίνα.

Σε γενικές γραμμές, η δομή των ξένων επενδύσεων στην Κίνα βελτιστοποιείται. Το 2023, η Κίνα έλαβε 423,34 δισεκατομμύρια γιουάν επενδύσεων σε βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας, περίπου το 37,3 τοις εκατό των καταβεβλημένων ξένων επενδύσεων, αύξηση 1,2 ποσοστιαίων μονάδων σε σύγκριση με το 2022.

Επίσης, οι διακυμάνσεις δεν έχουν αλλάξει τα θεμελιώδη στοιχεία που συντηρούν την υγιή οικονομική ανάπτυξη στην Κίνα. Η τεράστια αγορά της χώρας και οι πλήρεις βιομηχανικές αλυσίδες και εφοδιαστικές αλυσίδες της αναμένεται να αποτελέσουν μόνιμο μαγνήτη για ξένους επενδυτές.

Περισσότερες πολυεθνικές εταιρείες επεκτείνουν την παρουσία τους στην Κίνα. Τον Σεπτέμβριο του 2023, η Airbus ξεκίνησε την κατασκευή της δεύτερης τελικής γραμμής συναρμολόγησης στον δήμο Tianjin της βόρειας Κίνας. Ο γερμανικός γίγαντας BASF επενδύει έως και 10 δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή μιας ολοκληρωμένης τοποθεσίας Verbund στο Zhanjiang, στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ της νότιας Κίνας. Οι πρώτες γραμμές παραγωγής θερμοπλαστικής πολυουρεθάνης στο νέο Verbund τέθηκαν σε λειτουργία πρόσφατα.

Η αβεβαιότητα του εξωτερικού περιβάλλοντος της Κίνας πράγματι αυξάνεται, ως αποτέλεσμα του περιορισμού και της καταστολής από ορισμένες δυτικές χώρες.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες ενός καρουζέλ τακτικών που στοχεύουν την Κίνα, που κυμαίνονται από την «αποσύνδεση» έως την «αποδέσμευση κινδύνου», «μικρή αυλή, ψηλός φράχτης» και πιο πρόσφατα «αποδέσμευση φίλων».

Με το πρόσχημα της εθνικής ασφάλειας, αυτές οι χώρες έχουν χρησιμοποιήσει την κρατική εξουσία για να καταπνίξουν τις κινεζικές εταιρείες σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν μια «τεχνολογική σφαίρα επιρροής» και να εμποδίσουν την Κίνα να αποκτήσει προηγμένη τεχνολογία και εξοπλισμό.

Η θέση της Κίνας ως «εργοστάσιο του κόσμου», ωστόσο, παραμένει ακλόνητη. Σύμφωνα με τα τελωνεία της Κίνας, το συνολικό εμπόριο αγαθών της χώρας έφτασε τα 41,76 τρισεκατομμύρια γιουάν το 2023, αύξηση 0,2%, όπου οι εξαγωγές ανήλθαν συνολικά σε 23,77 τρισεκατομμύρια γιουάν, αυξημένες κατά 0,6%.

Συγκριτικά, μια έκθεση της UNCTAD τον Δεκέμβριο προέβλεψε ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα μειωνόταν κατά περίπου 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε κάτω από τα 31 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2023, μείωση 5 τοις εκατό σε σύγκριση με το επίπεδο του 2022.

Οι κινεζικές εταιρείες εξακολουθούν να επεκτείνουν το αποτύπωμά τους στο εξωτερικό. Το 2023, η Κίνα έγινε ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο για πρώτη φορά, πουλώντας 4,91 εκατομμύρια οχήματα στο εξωτερικό, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 57,9 τοις εκατό.

Στην Ευρώπη, μετά την έναρξη του εργοστασίου μπαταριών στη Γερμανία στις αρχές του 2023, η κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων Contemporary Amperex Technology ξοδεύει 7,34 δισεκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή ενός εργοστασίου στην Ουγγαρία, με την παραγωγή να αναμένεται να ξεκινήσει το 2025.

Η Κίνα δεν αποφεύγει ποτέ τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Τον Δεκέμβριο, μια ετήσια Διάσκεψη Κεντρικής Οικονομικής Εργασίας κάλεσε να δοθεί προσοχή στην «πολυπλοκότητα, τη σοβαρότητα και την αβεβαιότητα» του εξωτερικού περιβάλλοντος της χώρας.

Η λύση της Κίνας σε αυτό είναι το άνοιγμα υψηλού επιπέδου με συγκεκριμένες πολιτικές. Ανακοίνωσε ότι θα αρθούν όλοι οι περιορισμοί στην πρόσβαση ξένων επενδύσεων στον μεταποιητικό της τομέα και εισήγαγε μονομερείς πολιτικές απαλλαγής από την υποχρέωση θεώρησης σε χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία.

Η Κίνα υποστηρίζει μια οικονομική παγκοσμιοποίηση χωρίς αποκλεισμούς που ωφελεί όλους, αντιτίθεται στη μονομέρεια και τον προστατευτισμό και αντιστέκεται σε μεροληπτικά και αποκλειστικά πρότυπα και κανόνες. Αυτό έχει κερδίσει την υποστήριξη των περισσότερων χωρών, ειδικά εκείνων στον Παγκόσμιο Νότο.

Οι οικονομικές σχέσεις της Κίνας με την ASEAN, τις χώρες της Περιφερειακής Συνολικής Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης και την Αφρική έχουν γίνει όλο και πιο ενεργές τα τελευταία χρόνια. Ο όγκος των συναλλαγών της με τις χώρες εταίρους της BRI έφτασε τα 19,47 τρισεκατομμύρια γιουάν, αντιπροσωπεύοντας το 46,6 τοις εκατό της συνολικής εμπορικής της αξίας και ξεπερνώντας τη συνολική ανάπτυξη του εξωτερικού εμπορίου της.

Το 2023, περισσότερες από 150 χώρες συμμετείχαν στο τρίτο φόρουμ Belt and Road for International Cooperation που πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο, επιτυγχάνοντας 458 αποτελέσματα και συμφωνίες αξίας 97,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η Κίνα είναι δυναμική στην πλοήγηση σε ένα περίπλοκο διεθνές περιβάλλον, συμμετέχοντας στη διπλωματία του αρχηγού κράτους, αναπτύσσοντας μια κοινότητα με κοινό μέλλον για την ανθρωπότητα, φέρνοντας τη συνεργασία BRI σε ένα νέο στάδιο ανάπτυξης υψηλής ποιότητας και βοηθώντας τους BRICS να επιτύχουν μια ιστορική επέκταση στα μέλη του πέρυσι.

Ενώ προάγουν την παγκόσμια ειρήνη, σταθερότητα και ευημερία, αυτά τα μέτρα ενθαρρύνουν επίσης ένα ευνοϊκό εξωτερικό περιβάλλον για την ανάπτυξη της ίδιας της Κίνας.

ViaDiplomacy Newsroom