Ο TAP “τελείωσε” την πολιτική της Ευρωπαϊκής Τράπεζας

Τον Μάιο του 2106 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) ανακοίνωσε ότι εξετάζει να χρημαδοτήσει την κατασκευή του TAP με το ποσό έως 1,5 δισ. ευρώ. Την δήλωση αυτή την είχε κάνει  ο διευθύνων σύμβουλος της EBRD για την ενέργεια Riccardo Puliti, σε συνέντευξή του στο Reuters

«Εξετάζουμε να δώσουμε ποσό έως 500 εκατ. ευρώ από δικά μας κεφάλαια για τον TAP και θα προσπαθήσουμε να συμφωνήσουμε με άλλες τράπεζες κοινοπρακτικό δάνειο έως 1 δισ. ευρώ», δήλωσε ο Riccardo Puliti

O ίδιος είπε ότι το συνολικό δάνειο θα είναι το μεγαλύτερο που έχει ποτέ προσφέρει η EBRD.

Τα κριτήρια χρηματοδότης της EBRD που πρέπει να πληρεί ο TAP

Τον Ιούνιο του ίδιου έτους και πάλι ο Riccardo Puliti επιβεβαίωσε ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) έχει αρχίσει τις συνομιλίες για την άμεση χρηματοδότηση του TAP με το ποσό των 500 εκ και την αναζήτηση από άλλες τράπεζες κεφάλαια ύψους 1 δις ευρώ.

Με δηλώσεις του στο Τουρκικό Πρακτορείο Ειδήσεων Ανατόλια, ο Riccardo Puliti σημείωσε πως η χρηματοδότηση TransAnatolian και TransAdriatic (TANAP και TAP) θα εξαρτηθεί από το Αζερμπαϊτζάν όπου σημειώνει πρόοδο στις τρέχουσες συνομιλίες  με την Πρωτοβουλία Διαφάνειας Εξορυκτικών Βιομηχανιών (EITI), μια διεθνή πρωτοβουλία που υποστηρίζεται από τις κυβερνήσεις, τις επιχειρήσεις και τα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που θέτει τα πρότυπα της διαφάνειας με στόχο την προώθηση της «ανοικτής και υπεύθυνης διαχείρισης των φυσικών πόρων» και για τα οποία το Αζερμπαϊτζάν έχει καθεστώς υποψήφιας χώρα.

Με πράσινο χρώμα οι υποψήφιες χώρες

Οι συνομιλίες αυτές όμως αφορούσαν και όλη την όδευση του έργου και συγκεκριμένα του TAP, με την EBRD να μελετά τις οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και τεχνικές παραμέτρους του έργου καθώς και άλλους όρους, που σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) θα σταματήσει την χρηματοδότηση του έργου αν τα παραπάνω κριτήρια δεν ισχύσουν.

Στην Καβάλα αλλά και σε όλη την όδευση του έργου δημιουργούνται σχετικά προβλήματα. Το μεγαλύτερο αγκάθι για την Κοινοπραξία και την Ελληνική πλευρά που θα πρέπει να δώσει λόγο για όλη την διαχείριση των προβλημάτων είναι τα περιβαλλοντικά και η απόφαση του Στε.

“Πράσινο φως” στην χρηματοδότηση χωρίς απόφαση του Στε

Η Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα ενέκρινε πριν λίγες ημέρες το δάνειο των 1,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού όπως ανέφερε στο Reuters εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού οργανισμού. Ο TAP και η σημασία του έργου για τους Αμερικανούς είναι όπως φαίνεται πολύ πιο ισχυρό από την πολιτική της EBRD, έτσι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα ανακοίνωσε την χρηματοδότηση του έργου πριν βγούνε τελεσίδικες αποφάσεις για περιβαντολογικά θέματα. Επίσης η EBRD φαίνεται να κάνει τα στραβά μάτια και στο αυταρχικό καθεστώς των Αζέρων αλλά και στις διαδικασίες των Ανταποδοτικών στην Ελλάδα.

 

 

ViaDiplomacy Newsroom