Νεώτερες πληροφορίες για τα αναπτυξιακά προγράμματα 6 νέων τουρκικών οπλικών συστημάτων
Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την πορεία έξι σημαντικών τουρκικών αναπτυξιακών εξοπλιστικών προγραμμάτων παρουσίασαν σε δημοσιεύματα τους Τούρκοι στρατιωτικοί αναλυτές.
Πιο αναλυτικά σύμφωνα με τις τουρκικές πηγές, ο υπό ανάπτυξη πύραυλος αέρος-αέρος Bozdogan BVR θα διαθέτει κεραία radar στερεάς καταστάσεως, η οποία θα λειτουργεί σε συχνότητα Ku και είναι τοποθετημένη επί σταθεροποιημένης μηχανικής βάσης. Κατά την διάρκεια των δοκιμών του παραπάνω αισθητήρα το σύστημα λειτούργησε χωρίς προβλήματα ακόμη και με επιταχύνσεις 30g και 40g.
Επιπλέον η κεραία κατάφερε να λειτούργησε επιτυχώς ακόμη και όταν υπήρξαν ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Οι πρώτες δοκιμές του πυραύλου Bozdogan BVR θα πραγματοποιηθούν το 2018 σε πρώτη φάση χωρίς των αισθητήρα και μετέπειτα με αυτόν. Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 5 αισθητήρες radar από την εταιρεία Aselsan και έχουν παραδοθεί στο κρατικό κέντρο ερευνών Tubitak SAGE. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος αισθητήρας θα χρησιμοποιηθεί το 2019 και στον αντιαεροπορικό πύραυλο Hisar-O.
Από την άλλη πλευρά ο πύραυλος αέρος-αέρος μικρής εμβέλειας Gokdogan έχει εξοπλιστεί με τον παθητικό αισθητήρα IIR του κρατικού ιδρύματος ερευνών Tubitak SAGE.
Ένα ακόμη σημαντικό αναπτυξιακό πρόγραμμα που όπως φαίνεται οδεύει προς την ωρίμανση του είναι ο πύραυλος επιφανείας-επιφανείας Atmaca, ο οποίος επίσης χρησιμοποιεί μια κεραία radar για τον εντοπισμό των στόχων της εταιρείας Aselsan. Η εταιρεία έχει παραδώσει συνολικά 20 αισθητήρες radar. Το επόμενο βήμα είναι η ανάπτυξη της έκδοσης Atmaca Block II η οποία θα είναι εξοπλισμένη με σύστημα ραδιοζεύξης και αισθητήρα IIR.
Ο πύραυλος επιφανείας-επιφανείας Atmaca είναι εξοπλισμένος με το γαλλικής κατασκευής κινητήρα turbojet TRI 40 της εταιρείας Safran, ενώ η βελτιωμένη έκδοση Atmaca Block II θα είναι εξοπλισμένη με μια αναβαθμισμένη έκδοση του γαλλικού κινητήρα. Η αρχική παρτίδα παραγωγής θα περιλαμβάνει την κατασκευή 64 πυραύλων οι οποίοι θα εξοπλίσουν τις 4 φρεγάτες κλάσης “I”.
Ένα σχεδόν άγνωστο αναπτυξιακό εξοπλιστικό πρόγραμμα της Τουρκικής Αεροπορίας είναι το Akbaba το οποίο αφορά την ανάπτυξη δοκιμή και κατασκευή ενός πυραύλου αντι-radar που θα αντικαταστήσει ή συμπληρώσει τον αμερικανικό πύραυλο AGM-88 HARM.
Το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και αρκετά χρόνια αφού από το 2013 η εταιρεία Aselsan έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη ενός αισθητήρα τεχνολογίας AESA που λειτουργεί στην συχνότητα Ku. Σύμφωνα με τις τουρκικές πηγές το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη.
Παρά την πρόσφατη τουρκική παραγγελία για 4 πυροβολαρχίες του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400 Triumf η Τουρκία φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει στην ανάπτυξη του δικού της αντιαεροπορικού/αντιβαλλιστικού συστήματος με δυνατότητες αντίστοιχες του ρωσικού συστήματος το οποίο όπως φαίνεται θα χρησιμοποιηθεί ως ενδιάμεση λύση μέχρις ότου ενταχτεί σε υπηρεσία το αποτέλεσμα του αναπτυξιακού προγράμματος Hisar-U.
Για το λόγο αυτό η Τουρκία και πιο συγκεκριμένα η τουρκική κοινοπραξία των εταιρειών Aselsan και Roketsan υπέγραψε στις 5 Ιανουαρίου 2018 με την ευρωπαϊκή κοινοπραξία Eurosam συμφωνία για την μελέτη και ανάπτυξη ενός νέου πυραυλικού αντιαεροπορικού/αντιβαλλιστικού συστήματος που θα αξιοποιήσει την τεχνολογία του συστήματος Aster 30 SAMP/T (Surface-to-Air Missile Platform/Terrain), και την σχετική τεχνολογία που οι δύο εταιρείες έχουν αναπτύξει.
Η ασυμφωνία προβλέπει την ολοκλήρωση των κοινών προσπαθειών μέσα σε 18 μήνες και ακολούθως την ανάπτυξη και κατασκευή του συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι η σχετική μελέτη θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα το 2020 και ακολούθως οι Τουρκικές εταιρείες θα αναπτύξουν το νέο σύστημα με οδηγό τις μελέτες που οι δύο κοινοπραξίες θα έχουν ολοκληρώσει.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας η εταιρεία Aselsan έχει ξεκινήσει από το 2016 την ανάπτυξη ενός αισθητήρα ραντάρ που θα λειτουργεί στην συχνότητα Ka για τον εξοπλισμό του πυραύλου του νέου συστήματος ο οποίος θα βασιστεί τεχνολογικά στον πύραυλο Aster-30 Βlock 1 NT. Ο συγκεκριμένος πύραυλος θα αναχαιτίζει τους στόχους με απευθείας πλήγμα αξιοποιώντας την μεγάλη τελική ταχύτητα που θα έχει αναπτύξει.
Τέλος εντός του 2020 πρόκειται να παραδοθεί στο Τουρκικό Ναυτικό η εγχώρια ανεπτυγμένη με κορεατική βοήθεια βαριά τορπίλη τύπου Akya. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2009 με προυπολογισμό 24 εκατ. ευρώ για την φάση της τεχνο-οικονομικής μελέτης και της αρχικής σχεδίασης. Το πρωτότυπο παρουσιάστηκε στις 11 Ιουλίου του 2013, ενώ η δεύτερη φάση του αναπτυξιακού προγράμματος η οποία περιλαμβάνει την σχεδίαση της τορπίλης για να εισέλθει σε μαζική παραγωγή, οι δοκιμές αποδοχής κλπ ξεκίνησε τον Ιούλιο 2016.