Nagorno Karabakh: Ο πόλεμος των Drones

Ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα των πολεμικών συγκρούσεων που έλαβαν χώρα τα τελευταία 15 χρόνια στην Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία είναι η εκτεταμένη χρήση των UAV σε όλα σχεδόν τα επίπεδα των συγκρούσεων.

Τα αεροχήματα χρησιμοποιήθηκαν τόσο για την συλλογή πληροφοριών, την επιτήρηση περιοχών την καθοδήγηση πυρών πυροβολικού και αεροπορικών επιδρομών καθώς και την καταστροφή στόχων με κατευθυνόμενες βόμβες και πυραύλους.

HAROP 6 APRIL

Για πρώτη όμως φορά στον πρόσφατο πόλεμο των τεσσάρων  ημερών (2-6 Απριλίου) στο Nagorno Karabakh τα UAV χρησιμοποιήθηκαν από τις Αζερικές δυνάμεις σε επιθετικές αποστολές «αυτοκτονίας».

HAROP 7 APRIL

Τα επονομαζόμενα “Kamikaze UAV” φαίνεται να αποτελούν την νέα τάση για την καταστροφή «μαλακών» στόχων με μεγάλη ακρίβεια σε μεγάλη απόσταση.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση οι Αζέροι χρησιμοποίησαν το Ισραηλινό σύστημα Harop, το οποίο κατέγραψε μια επιτυχημένη αποστολή καταστρέφοντας ένα λεωφορείο που μετέφερε Αρμένιους εθελοντές.

Σε τρείς όμως άλλες περιπτώσεις (6 Απριλίου και 7 Απριλίου) τα Ισραηλινά UAV είτε καταρρίφθηκαν, είτε αναχαιτίστηκαν.

X-55

Συνολικά οι δυνάμεις του Αζερμπαϊτζάν έχασαν 14 UAV διαφόρων τύπων (Harop, Orbiter-2M, Thunder B) Ισραηλινής κατασκευής μέσα σε 6 ημέρες πριν αυτά φέρουν σε πέρας την αποστολή του (περίπτωση των 3 Harop που εξουδετερώθηκαν) καθώς και κατά την διάρκεια της αποστολής τους (συλλογή πληροφοριών επιτήρηση κλπ. ).

Από την πλευρά των δυνάμεων του Nagorno Karabakh δεν χρησιμοποίησαν τόσο εκτεταμένα τα αεροχήματα που διαθέτουν και έχασαν ένα UAV τύπου Χ-55, του οποίο οι Αζέροι κατάφεραν να αποκτήσουν τον έλεγχο του.

Όπως φαίνεται οι Αζερικές δυνάμεις επηρεασμένες από το Ισραλινό δόγμα επιχειρήσεων χρησιμοποίησαν μεγάλο αριθμό UAV τόσο για την συλλογή πληροφοριών, όσο και για την καθοδήγηση των πυρών πυροβολικού/αντιαρματικών πυραύλων Spike-LR, καθώς και για την καταστροφή στόχων με “αυτοκτονικά UAV”, χωρίς όμως την αναμενόμενη επιτυχία, αφού οι απώλειες τους ήταν σημαντικές και τα αποτελέσματα δεν ήταν τόσο εντυπωσιακά (μόλις 14 Αρμενικά άρματα μάχης καταστράφηκαν).

Το Αζερμπαιτζάν δεν είχε μόνο αγοράσει αεροχήματα από το Ισραήλ, αλλά είχε λάβει την άδεια από την εταιρεία Aeronautics Ltd για την εγχώρια κατασκευή δύο τύπων του Orbiter-2M και του Aerostar UAS.

Αναμφίβολα η εξέλιξη των επιχειρήσεων θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης για το Στρατό του Αζερμπαιτζάν και επαναπροσδιορισμού του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα αεροχήματα.

 

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.