Οι ναυπηγοί της Ρωσίας δυσκολεύονται με τις Νέες Κατασκευές
Πρόσφατες ανακοινώσεις δείχνουν ότι τα ρωσικά ναυπηγεία συνεχίζουν να αγωνίζονται για την κατασκευή νέου τύπου πλοίων. Πρώτα ήρθε η ανακοίνωση, ακριβώς στο τέλος του 2015, ότι η καθέλκυση της φρεγάτας Admiral Gorshkov θα καθυστερήσει για ένα ακόμη έτος, έως το τέλος του 2016. Παράλληλα, το ναυτικό ανακοίνωσε ότι η φρεγάτα Admiral Grigorovich θα καθελκυθεί το πρώτο τρίμηνο του 2016. Ακόμη μια φορά στο παρελθόν, το Μάιο του 2015 τα σχέδια για την καθέλκυση της φρεγάτας είχαν αναβληθεί. Επιπλέον, το ίδιο έχει γίνει και με τη ναυαρχίδα των ναρκαλιευτικών Alexandrit-class (Πρόγραμμα 12700), για άλλη μια φορά, η καθέλκυσή του ακυρώθηκε για το Μάιο του 2016. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να είναι πίσω στον στόλο το 2013. Οι θαλάσσιες δοκιμές του Ivan Gren ενός αμφίβιου πλοίου επίσης είχαν μεταφερθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2016. Ως αποτέλεσμα, το 2015 το ρωσικό Ναυτικό δεν έλαβε νέα πλοία ανοιχτής θαλάσσης.
Από την άλλη πλευρά, έχασε τις επισκευές αρκετών πλοίων, συμπεριλαμβανομένου του ταχύπλοου Steregushchy στο οποίο ξέσπασε φωτιά τον Απρίλιο, και δύο φρεγάτες της κλάσης Neustrashimy. Τα επόμενα πλοία ήδη περιμένουν να επισκευαστούν στο ναυπηγείο Yantar, αλλά για την αναμόρφωση θα χρειαστεί πολύς καιρός αφού η Ουκρανία δεν θα προμηθεύσει ανταλλακτικούς κινητήρες για τα πλοία. Η έλλειψη κινητήρων θα καθυστερήσει την κατασκευή των περισσότερων από τις μεγαλύτερες τάξεις των πλοίων επιφάνειας, συμπεριλαμβανομένου του project 22350 ( Gorshkov-class κύτη 3-4), του Project 11356 ( Gorshkov-class κύτη 4-6), και του Project 20385 (Steregushchy- class variant, το οποίο αντικαταστάθηκε από το Project 20380 με λιγότερο αξιόπιστους ρωσικής κατασκευής κινητήρες).
Η κατασκευή υποβρυχίων μπορεί να φαίνεται καλύτερα επιφανειακά, με την καθέλκυση των δύο Βελτιωμένων Kilo-class (Πρόγραμμα 636) υποβρυχίων ντίζελ και την επιστροφή στην ενεργό υπηρεσία το 2015 του υποβρυχίου Gepard της κατηγορίας Akula και το Pskov κατηγορίας Sierra μετά από μακροχρόνιες επισκευές. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η κατασκευή υποβρυχίων από τους Ρώσους είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την κατασκευή πλοίων, αφού υπάρχουν και εκεί προβλήματα. Πρώτα απ ‘όλα, παρά το γεγονός ότι καθελκύστηκε το 2013, το Severodvinsk SSN παραμένει σε θαλάσσιες δοκιμές για τρίτο έτος.
Αλλά το πιο σημαντικό,είναι πως φαίνεται να υπάρχουν προβλήματα με την ανάπτυξη μιας νέας κατηγορίας ντίζελ- ηλεκτρικών υποβρυχίων. Προβλήματα με τα συστήματα προώθησης έχουν εδώ και καιρό καθυστερήσει την καθέλκυση της ναυαρχίδας της Lada-class, λόγω τέτοιων γεγονότων πάρθηκε η απόφαση πριν από μερικά χρόνια για την κατασκευή έξι βελτιωμένων υποβρυχίων της κλάσης Kilo για το στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Το ρωσικό Ναυτικό φαίνεται να κινείται προς την ανακοίνωση της διαδόχου της Kalina-class, τα υποβρύχια της οποίας επρόκειτο να έχουν ανεξάρτητα συστήματα πρόωσης αέρα (AIP). Ρώσοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα AIP θα είναι έτοιμα μέχρι το 2017 – 18, και τα νέα υποβρύχια θα μπορούσαν να κατασκευαστούν σχετικά γρήγορα μετά από αυτό. Ωστόσο, το ρωσικό Ναυτικό ανακοίνωσε πρόσφατα, με αρκετές τυμπανοκρουσίες, ότι είχε παραγγείλει άλλα έξι βελτιωμένα υποβρύχια Kilo-class για τον στόλου του Ειρηνικού. Αυτά είναι άριστης ποιότητας υποβρύχια, τα οποία αναμφίβολα θα είναι εξοπλισμένα με πυραύλους πλοήγησης Kalibr που θα τους δώσει μια ισχυρή ικανότητα επίθεσης σε γη και θάλασσα. Όμως, η επίπτωση της παρούσας ανακοίνωσης είναι ότι το ρωσικό Ναυτικό δεν αναμένει να λάβει οποιοδήποτε από τα νέα υποβρύχια κατηγορίας Kalina σχετικά σύντομα, επομένως παραγγέλνει τα δοκιμασμένα και αξιόπιστα υποβρύχια για αν συμπληρώσει το κενό.
Σε γενικές γραμμές”, φαίνεται ότι η ρωσική ναυπηγική βιομηχανία συνεχίζει να “βαδίζει στο νερό”, με επιτυχία στην κατασκευή πλοίων που έχει ήδη πραγματοποιηθεί στο παρελθόν, αλλά έχει σοβαρά προβλήματα με τις καθυστερήσεις στα νέα έργα που αναμένονται να αποτελέσουν τον πυρήνα του ρωσικού Ναυτικού τη δεκαετία του 2020. Ο Dmitry Gorenburg είναι Ανώτερος Ερευνητής στο CNA, όπου διεξάγει έρευνα σε θέματα ασφάλειας στην πρώην Σοβιετική Ένωση,τη ρωσική στρατιωτική μεταρρύθμιση,τη ρωσική εξωτερική πολιτική, την εθνική πολιτική και ταυτότητα, και τη ρωσική περιφερειακή πολιτική. Είναι επίσης ο συντάκτης των περιοδικών “Προβλήματα του μετα-κομμουνισμού” και “Ρωσική Πολιτική και Δίκαιο” και μέλος στο Σχέδιο Εθνικής Ασφάλειας Τρούμαν.
Αυτό το άρθρο αρχικά γράφτηκε για το Gorenburg, ένα ρωσικό στρατιωτικό μεταρρυθμιστικό blog.