Μετά τον Χουσεϊν Ζεϊμπέκ έχουμε και την «πολιτική κατάληψη» από τους Αρμένιους;
«Έλαβα γνώση από το άρθρο σας για την συγκεκριμένη διαφήμιση και ήδη έχω δώσει εντολή να αφαιρεθεί από το λεωφορείο. Ειλικρινά λυπούμαι για την προκληθείσα κατάσταση, εν αγνοία του ΟΑΣΘ.»
Το παραπάνω είναι η απάντηση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΑΣΘ κ. Γιώργου Σκόρδα σε δημοσίευμα της Ηλεκτρονικής Εφημερίδας, Politispress.gr, με τίτλο «Ντροπή και αίσχος στη Διοίκηση του ΟΑΣΘ – Του Κρικόρ Τσακιτζιάν». Το δημοσίευμα έκανε λόγο για διαφήμιση σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ που αναφερόταν στην πόλη Σούσα, στην περιοχή του Ναγκόρνο – Καραμπάχ η οποία απελευθερώθηκε στον τελευτα΄ίο πόλεμο. Να σημειώσω πως αναφέρω την λέξη απελευθερώθηκε γιατί σύμφωνα με τον Χάρτη του ΟΗΕ η περιοχή είχε καταληφθεί από τους Αρμένιους, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην Κύπρο.
Η απάντηση του Προέδρου του ΟΑΣΘ συμπεριλήφθηκε σε δεύτερο άρθρο του Politispress.gr με τίτλο «Μετά την αντίδρασή μας, κατεβαίνει η διαφήμιση της ντροπής από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ» και στο οποίο υπάρχει όλη η απάντηση του κ. Σκόρδα.
Ολόκληρη η απάντηση του κ. Σκόρδα έχει ως εξής:
Αγαπητέ κ. Τσακιτζιάν,
Επιτρέψτε μου να σας ενημερώσω ότι ο διαφημιστικός χώρος στο εξωτερικό των λεωφορείων του ΟΑΣΘ έχει παραχωρηθεί με σύμβαση από το 2015 και για 10 χρόνια στην εταιρία INTERBUS. Συνεπώς, η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν είχε την παραμικρή ιδέα για το θέμα.
Έλαβα γνώση από το άρθρο σας για την συγκεκριμένη διαφήμιση και ήδη έχω δώσει εντολή να αφαιρεθεί από το λεωφορείο.
Ειλικρινά λυπούμαι για την προκληθείσα κατάσταση, εν αγνοία του ΟΑΣΘ.
καθηγ. Γεώργιος Σκόδρας
Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος ΟΑΣΘ
Από την απάντηση του κυρίου Σκόρδα προκύπτει πως ο ίδιος ενημερώθηκε από το δημοσίευμα και έδωσε άμεσα εντολή να αποσυρθεί η διαφήμιση με βάση το δημοσίευμα, πριν καν διερευνύσει τι ακριβώς συνέβη.
Το «Viadiplomacy» επικοινώνησε με τον κύριο Σκόρδα και στην ερώτηση αν προέβει στην ενέργεια αυτή με βάση το δημοσίευμα – ο τίτλος του δεύτερου άρθρου είναι «Μετά την αντίδρασή μας, κατεβαίνει η διαφήμιση της ντροπής από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ» – απάντησε αρνητικά. Σημείωσε μάλιστα ότι ο ΟΑΣΘ δεν εμπλέκεται στην πολιτική.
Από το θέμα όμως προκύπτουν κάποια βασικά ερωτήματα.
Καταρχήν όσο αφορά την ίδια την διαφήμιση. Την στιγμή που το Μπακού προσπαθεί να κάνει άνοιγμα στην Ευρώπη και πόσο μάλιστα στην Ελλάδα, αντί να διαφημίσει την χώρα αναφέρεται σε μια περιοχή και μια πόλη που ήταν βέβαιο ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις. Θα έλεγε κανείς πως περισσότερο με προβοκάτσια μοιάζει παρά με μια καλά μελετημένη τουριστική καμπάνια. Όπως θα δούμε όμως παρακάτω, δεν ήταν ούτε προβοκάτσια αλλά και ούτε μια καλά μελετημένη τουριστική καμπάνια.
Το δεύτερο, που δεν κάνει καθόλου εντύπωση, είναι ο τρόπος που με ένα απλό δημοσίευμα μια κοινότητα στην Ελλάδα μπορεί να κάνει παρέμβαση. Με λεξιλόγιο, «Ντροπή και αίσχος στη Διοίκηση του ΟΑΣΘ», «διαφήμιση της ντροπής», «Ποιός ελέγχει και εγκρίνει το περιεχόμενο των διαφημίσεων ή μήπως είναι όλα ανεξέλεγκτα αρκεί να πέφτουν οι παράδες;», λες και ο κάθε οργανισμός θα πρέπει να δίνει λόγο στην κάθε κοινότητα που ζει στην Δημοκρατική Ελλάδα, ανάλογα τις εθνικές ευαισθησίες. Γενικά θα σημείωνα, οι Κοινότητες από όπου και αν προέρχονται, μπορούν να λύνουν τις διαφορές τους εκτός Ελλάδας.
Το τρίτο είναι ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Αν αύριο μια άλλη κοινοτητα, Πακιστανική, ζητήσει με δημοσίευμα να κατεβεί ένα μήνυμα Δυτικό, όπως μια διαφήμιση με ημίγυμνη γυναίκα, θα τρέξει να ζητήσει συγνώμη και να αποσύρει την διαφήμιση; Η όπως ρωτήσαμε τον κύριο Σκόρδα, αν κάνει καμπάνια το Κόσοβο και η Σερβική κοινότητα ζητήσει να αποσυρθεί, θα πράξει το ίδιο; Η απάντηση του στο ερώτημα μας ήταν πως εκεί η Ελλάδα ασκεί εξωτερική πολιτική. Βέβαια ο ίδιος αγνοεί ότι η Σούσα είναι έδαφος του Αζερμπαϊτζάν αναγνωρισμένο από όλα τα κράτη, ενώ το Κόσοβο όχι ακόμη.
Τέλος, στο δεύτερο δημοσίευμα του Politispress.gr, αναφέρεται, «Δείτε στην ανάρτηση που έκανε ο πρέσβης της πρεσβείας του Αζερμπαϊτζάν, ποιοί ήταν οι σκοποί τους και τους πρόθυμους που έσπευσαν να τους ικανοποιήσουν.» βάζοντας την παρακάτω φωτογραφία.
Όπως φαίνεται ο δημοσιογράφος είτε δεν γνωρίζει ποιος είναι ο Πρέσβης του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα, είτε σκοπίμως χρησιμοποίησε το tweet ενός τρίτου για να δυναμιτίσει το κλίμα ακόμα περισσσότερο. Θα προτιμήσω την πρώτη πε΄ριπτωση και να πω πως αυτός που έκανε το post στο Facebook από όπου και η εικόνα, είναι ένας Αζέρος αναλυτής ο οποίος είναι σαν κάποιους στην Ελλάδα που κάθε 15 ημέρες βυθίζουν ένα Τουρκικό πλοίο. Ο δεύτερος που αναφέρεται στο post, είναι ο Rashid Mammadov, υπεύθυνος του Σύλλογου Αζέρων “Qalla” στην Θεσσαλονίκη, και από τον οποίο προήλθε η φωτογραφία και πολύ πιθανόν και η ιδέα της διαφήμισης.