Μεγαλώνει η πολιτική «Αποικία Χρέους» στο Μαυροβούνιο η Κίνα
Εννέα χρόνια αφότου ένας αμφιλεγόμενος αυτοκινητόδρομος που χρηματοδοτήθηκε και κατασκευάστηκε από την Κίνα βύθισε το Μαυροβούνιο στο χρέος, η βαλκανική χώρα στρέφεται και πάλι σε κινεζική εταιρεία για να κατασκευάσει ένα νέο τμήμα δρόμου.
Το Μαυροβούνιο υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με κινεζική κοινοπραξία στα τέλη Μαρτίου για την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου 54 εκατομμυρίων ευρώ (59 εκατομμυρίων δολαρίων) που θα συνδέει καλύτερα τις παράκτιες πόλεις Μπούντβα και Τίβατ, παρέχοντας μια νέα διαδρομή προς το τοπικό αεροδρόμιο. Αξιωματούχοι είπαν ότι η κατασκευή του δρόμου μήκους 16 χιλιομέτρων θα διαρκέσει δύο χρόνια και το έργο είναι μέρος των μακροπρόθεσμων σχεδίων του Μαυροβουνίου για ανάπτυξη της υποδομής μεταφορών, ενίσχυση του τουρισμού και ενίσχυση της θέσης του ως περιφερειακού κόμβου μεταφορών.
Αλλά η κίνηση αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό λόγω των προηγούμενων προβλημάτων χρέους της χώρας με την Κίνα για ένα έργο αυτοκινητόδρομου που ολοκληρώθηκε μόλις πριν από λίγα χρόνια.
Η κατασκευή αυτού του αυτοκινητόδρομου — ο οποίος επρόκειτο να εκτείνεται από την ακτή του Μαυροβουνίου στο Μπαρ έως το Μπολγκάρε πέρα από τα σύνορα με τη Σερβία – μαστίστηκε από διαμάχες, καθυστερήσεις και σκάνδαλο σχετικά με τον πληθωρισμό του κόστους και την υποτιθέμενη διαφθορά. Το έπος προκάλεσε επίσης ανησυχίες για το χρέος του Μαυροβουνίου προς την Κίνα, της οποίας η Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών παρείχε το δάνειο σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων -το οποίο αντιπροσώπευε σχεδόν το ένα τέταρτο του ΑΕΠ του Μαυροβουνίου εκείνη την εποχή.
Ανησυχίες σχετικά με το αυξανόμενο κόστος και το χρέος έχουν ήδη εμφανιστεί για το νέο έργο, αλλά οι Μαυροβούνιοι αξιωματούχοι προσπάθησαν να τους αποτρέψουν στρέφοντας μόνο σε κινεζικές εταιρείες για κατασκευή και όχι χρηματοδότηση.
Ερωτήματα έχουν επίσης εγερθεί για το πώς θα πληρώσουν οι αρχές για τον νέο αυτοκινητόδρομο. Η κυβέρνηση είπε ότι μέχρι στιγμής έχει εξασφαλίσει μόνο 15 εκατομμύρια ευρώ (16,5 εκατομμύρια δολάρια) για το έργο και δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στις 29 Μαρτίου ότι τα κεφάλαια που λείπουν θα προέλθουν από τον «κεφαλαιακό προϋπολογισμό ή άλλα μέσα χρηματοδότησης».
Ωστόσο, ο Μίρζα Μουλέσκοβιτς, ο ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Inteligencija MNE με έδρα την Ποντγκόριτσα, είπε στη RFE/RL ότι το νέο έργο δείχνει τη διατήρηση της κινεζικής επιρροής στο Μαυροβούνιο και στα Βαλκάνια, καθώς και την αποτελεσματικότητα των κινεζικών εταιρειών στην περιοχή.
«Η Κίνα ήταν έξυπνη για να διαθέσει τους οικονομικούς της πόρους με τρόπο που ενίσχυσε περαιτέρω την επιρροή της [στο Μαυροβούνιο] και στις [γειτονικές] χώρες», είπε ο Μουλέσκοβιτς.
Η σύμβαση κατασκευής ανατέθηκε σε κοινοπραξία εταιρειών από την ανατολική επαρχία Shandong της Κίνας: Shandong Foreign Economic and Technical Cooperation και Shandong Luqiao Group.
Η κοινοπραξία υπέβαλε τη χαμηλότερη προσφορά για τον αυτοκινητόδρομο, αλλά καμία εταιρεία δεν έχει εδραιωμένη παρουσία στο Μαυροβούνιο ή στα Βαλκάνια, με τον Όμιλο Shandong Luqiao να ανοίγει αντιπροσωπεία στην Ποντγκόριτσα μόλις πριν από έξι μήνες.
Η κοινοπραξία ήταν μία από τις τέσσερις κινεζικές εταιρείες που υπέβαλαν προσφορές και από τις οκτώ συνολικά προτάσεις που στάλθηκαν στις αρχές του Μαυροβουνίου, οι τρεις φθηνότερες ήταν από κινεζικές εταιρείες.
Η χαμηλότερη προσφορά είχε προηγουμένως παρασχεθεί από την China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), μια κρατική εταιρεία που συμμετείχε στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων του Μαυροβουνίου. Ωστόσο, η εταιρεία απέσυρε την προσφορά της ύψους 42,6 εκατομμυρίων ευρώ (47 εκατομμύρια δολάρια) πριν από τον δεύτερο γύρο της διαδικασίας υποβολής προσφορών τον Ιούλιο του 2022, λόγω του αυξανόμενου κόστους κατασκευής.
Η παρακολούθηση των αυξανόμενων δαπανών θα αποτελέσει κύρια ανησυχία λόγω του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθωρισμού και των προηγούμενων εμπειριών του Μαυροβουνίου με τον αυτοκινητόδρομο Bar-Boljare.
Η τιμή των 59 εκατομμυρίων δολαρίων είναι ήδη μεγαλύτερη από ό,τι είχαν προγραμματίσει να ξοδέψουν οι αρχές του Μαυροβουνίου, αλλά είπαν ότι έπρεπε να προσαρμόσουν τον προϋπολογισμό τους για να συμβαδίσουν με τις διακυμάνσεις της αγοράς.
«Το αν θα είναι υψηλότερο ή χαμηλότερο από το προσφερόμενο ποσό εξαρτάται πρωτίστως από τις αλλαγές στις τιμές για μεταλλικά προϊόντα, καύσιμα, άμμο και τσιμέντο», ανέφερε η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου σε δελτίο τύπου σχετικά με την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου.
Πέρα από το κόστος κατασκευής, οι αρχές αντιμετωπίζουν επίσης τη διαδικασία απαλλοτρίωσης της γης που απαιτείται για την κατασκευή του νέου δρόμου. Συγκεκριμένα, το έργο εξακολουθεί να αντιμετωπίζει αντιδράσεις στο Grblje, μια πόλη μεταξύ Μπούντβα και Κότορ κατά μήκος της ακτής της Αδριατικής, και αρκετοί αξιωματούχοι είπαν ότι η συνολική τιμή για το έργο θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω ανάλογα με το πόσο θα προκύψει από μια διαδικασία εξασφάλισης της γης γίνεται.
Το Μαυροβούνιο ήταν μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που υπέγραψε την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI), το παγκόσμιο έργο υποδομών και επενδύσεων που εκτείνεται σε όλη την Αφρική, την Ασία, την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική.
Έκτοτε, η Κίνα έχει επενδύσει στο Μαυροβούνιο, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ενός πολυτελούς θέρετρου στις ακτές της Αδριατικής και τον εκσυγχρονισμό ενός θερμοηλεκτρικού σταθμού.
Ωστόσο, το πιο δημοφιλές εγχείρημα ήταν ο αμφιλεγόμενος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος υπογράφηκε το 2014.
Εν μέσω πολλαπλών καθυστερήσεων στην κατασκευή, η βαλκανική χώρα των 620.000 κατοίκων άρχισε να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην αποπληρωμή του δανείου της που έφτασε σε οριακό σημείο το 2021. Αυτό τελικά χρειάστηκε βοήθεια από την Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και μια ομάδα δυτικών τραπεζών θα προστατεύσουν από τις συναλλαγματικές διακυμάνσεις και θα βοηθήσουν την κυβέρνηση να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής της. Η οικονομική κατάσταση γύρω από το έργο έχει σταθεροποιηθεί έκτοτε, αλλά μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί μόνο 41 χιλιόμετρα του προγραμματισμένου αυτοκινητόδρομου μήκους 163 χιλιομέτρων και η μελλοντική κατασκευή παραμένει αβέβαιη.
Παρά αυτές τις μεγάλες αποτυχίες, η ηγεσία του Μαυροβουνίου δεν φαίνεται να έχει απομακρυνθεί από την εμπειρία και συνεχίζει να αναζητά κινεζικές επενδύσεις.
(πηγή: rferl.org / Μίλος Ρούντοβιτς ανταποκριτής στο γραφείο της Ποντγκόριτσα της Βαλκανικής Υπηρεσίας της RFE/RL)