Με την Συμφωνία των Πρεσπών δεν λύθηκε το μεγαλύτερο πρόβλημα
Από το φθινόπωρο του 2013 στην Ροδόπη λειτουργεί ο διασυνοριακός σταθμός της Μακάζας. Ουσιαστικά , πρόκειται για τον Κάθετο Άξονα Ροδόπης που κατασκευάστηκε για να συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα στη Νυμφαία αλλά και τη Θράκη γενικότερα με τη Φιλιππούπολη (184 χλμ.), με το Βουκουρέστι, μέσω γέφυρας του Δούναβη (456 χλμ.), με το Κισινάου της Μολδαβίας (926 χλμ.) αναπτύσσοντας ταυτόχρονα εμπορικές συναλλαγές και μετατρέποντας αρκετά λιμάνια από εισαγωγικά της Ευρώπης σε εξαγωγικά με Ρωσία, Τουρκμενιστάν, Ουκρανία, Γεωργία, Αζερμπαϊτζάν. Ο συγκεκριμένος άξονας είναι ιδιαίτερη σημασία και για το ΝΑΤΟ και τους Αμερικανούς αφού βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και το συνδέει με την Via Carpathia , μια οδό στρατηγικής σημασίας.
Η δίοδος της Μακάζας (Νυμφαίο), ξεκίνησε και τα πρώτα «μαλακά σύνορα» στην περιοχή με την ελληνική πλευρά να μην μπορεί να αντιληφθεί λειτουργικότητά τους.Ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας (9-9-2013 έως και 9-9-2014), ο αριθμός των ατόμων που πραγματοποίησαν είσοδο και έξοδο από το συνοριακό σημείο διέλευσης Νυμφαίας διαμορφώνεται σε 1.910.946 (είσοδος) και 1.741.334 (έξοδος) γι α να φθάσουμε σήμερα να μιλάμε για 3 εκατομμύρια επισκεπτών που κάνουν χρήση του Κάθετου Άξονα της Ροδόπης!
Η Ελλάδα απέτυχε να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου οδικού άξονα, και η Ελληνική εξωτερική πολιτική δεν ήταν σε θέση να διαχειρισθεί το ζήτημα των κάθετων αξόνων ως διαπραγματευτικό εργαλείο και στην περίπτωση της «διπλωματίας των υδάτων» που χαρακτηρίζει τις διμερείς ελληνοβουλγαρικές σχέσεις.
Αυτό έχει σαν συνέπεια κάθε χρόνο Έβρος και Σέρρες να πλημμυρίζουν, με χιλιάδες στρέμματα και περιουσίες να καταστρέφονται αφού οι Βούλγαροι αφήνουν ανεξέλεγκτα τα νερά τους, ειδικά μετά από βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις.
Η Συμφωνία των Πρεσπών άφησε άλυτο το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει η Ελλάδα με την Βόρεια Μακεδονία
Τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να γίνει “ένα σύμφωνο συνεργασίας για τη διαχείριση, παρακολούθηση και πρόληψη της ρύπανσης στον Αξιό και ως εκ τούτου στον Θερμαϊκό Κόλπο” συζήτησε, την Παρασκευή, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος της Βόρειας Μακεδονίας, Jani Makraduli στη διάρκεια της πρώτης – όπως είπε ο κ. Φάμελλος από το βήμα των εργασιών της ημερίδας “SummiTimes – Circular Economy”
“Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κοινή παρακολούθηση, πρόληψη περιστατικών ρύπανσης, συνεργασία για την ανάπτυξη ανακύκλωσης και αντιρυπαντικής τεχνολογίας στη Βόρεια Μακεδονία” υπογράμμισε ο κ. Φάμελλος, στη διάρκεια της τοποθέτησής του στη στρογγυλή τράπεζα με θέμα “Ευκαιρίες Αγοράς για την κυκλική οικονομία στα Βαλκάνια” στο οποίο συμμετείχαν ο υπουργός Περιβαλλοντικής Προστασίας της Σερβίας Goran Trivan, η υφυπουργός Τουρισμού και Περιβάλλοντος της Αλβανίας, Ornela Cuci και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Φυσικού Σχεδιασμού της Βόρειας Μακεδονίας, Jani Makraduli.
Όμως η ρύπανση ως ένα σημείο θα λυθεί με την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην Ε.Ε όπου και θα αναγκαστεί να εφαρμόσει όλες τις οδηγίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα θα είναι η διαχείριση των υδάτων και συγκεκριμένα του Αξιού. Η Συμφωνία των Πρεσπών δεν πρόβλεψε το συγκεκριμένο θέμα το οποίο τα επόμενα χρόνια θα είναι σημείο έντασης ανάμεσα στις δύο χώρες.
Ο Αξιός θα είναι και αυτός θύμα της κλιματικής αλλαγής και η γειτονική χώρα με την ένταξη της στην Ε.Ε και την αποδέσμευση κεφαλαίων από την EBRD, θα προχωρήσει σε δημιουργία φραγμάτων για τον έλεγχο των υδάτων. Και ενώ στην περίπτωση της Βουλγαρίας η διαμάχη είναι γιατί μας “πνίγνουν”, με την Βόρεια Μακεδονία το πρόβλημα θα είναι το ακριβώς αντίθετο.