KPS-1 Δαίδαλος: Η Ελληνική πρόταση για ένα αεροσκάφος αρχικής εκπαίδευσης

Μια ενδιαφέρουσα ελληνική πρόταση-μελέτη για την ανάπτυξη ενός αεροσκάφους αρχικής εκπαίδευσης «αλιεύσαμε» στο διαδίκτυο και πραγματικά αποδεικνύει ότι στην χώρα μας υπάρχουν ακόμη και σήμερα άνθρωποι με όραμα και διάθεση να δημιουργήσουν νέα προϊόντα που θα μπορούσαν να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες αλλά και να διεκδικήσουν παραγγελίες από το εξωτερικό.

Πρόκειται για το αεροσκάφος αρχικής εκπαίδευσης «KPS-1 Δαίδαλος» την αρχική μελέτη ανάπτυξης του οποίου πραγματοποίησε ο Μηχανολόγος Μηχανικός Αεροσκαφών-Αεροναυπηγός Κωνσταντίνος Πανιτσίδης, απόφοιτος του Πανεπιστημίου του Κιέβου, της περίφημης σχολής του Αεροναυπηγού και οραματιστή Oleg Antonov.

Σε μια εποχή που οι περισσότεροι Έλληνες πιστεύουν λανθασμένα λόγω έλλειψης επαρκούς πληροφόρησης, ότι η χώρα δεν παράγει τίποτα και δεν εξάγει τίποτα, νέοι επιστήμονες δημιουργοί σχεδιάζουν το μέλλον της οικονομίας της Ελλάδας με νέα πρωτοποριακά προϊόντα διεκδικώντας από το Κράτος να αλλάξει τον στρεβλό προσανατολισμό της οικονομίας μας από τον τομέα των υπηρεσιών στον τομέα της παραγωγής.

Όσο και αν ακούγεται απίστευτο η Ελλάδα κατασκευάζει εδώ και πολλά χρόνια στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ το 33% της ατράκτου του αμερικανικού μαχητικού F-16 και του μεταγωγικού C-130J για κάθε αεροσκάφος από τους δύο παραπάνω τύπους που παραγγέλνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Επιπλέον ιδιωτικές ελληνικές εταιρείες όπως οι MILTECH Hellas, APELLA, BOSA, AΚΜΟΝ, ELFON, INASCO HELLAS Co, AXON ENGINEERING S.A., THALES ELECTRONIC SYSTEMS S.A., ALTHOM ENGINEERING EPE, DEDALOS Ltd, FEAC ENGINEERING, HERON ENGINEERING, ISD S.A, ISI HELLAS, Teletel S.A καθώς και άλλες εταιρείες αναπτύσσουν και κατασκευάζουν υποσυστήματα, λογισμικό και πραγματοποιούν μελέτες για αεροσκάφη.

Η «μικρή» Ελλάδα όπως κάποιοι επιθυμούν να την χαρακτηρίζουν όπως φαίνεται από τα παραπάνω διαθέτει ικανοποιητική υποδομή στον τομέα της αεροναυπηγικής, η οποία όμως μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί για την σχεδίαση ανάπτυξη και κατασκευή ενός εγχώριου αεροσκάφους, όπως ενός εκπαιδευτικού ή ενός αμφίβιου πυροσβεστικού αεροσκάφους, αφού ποτέ δεν υπήρξε πολιτική απόφαση με την βαρύτητα και την διαχρονική δέσμευση όπως αυτή που λήφθηκε για την διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, ένα εγχείρημα πολλαπλάσιας δυσκολίας και κόστους.

Το σχέδιο του κυρίου Κωνσταντίνου Πανιτσίδη που όπως επισημαίνεται αποτελεί αρχική μελέτη αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός αεροσκάφους, το οποίο θα μπορούσε να αντικαταστήσει το υπάρχον εκπαιδευτικό αεροσκάφος T-41D που χρησιμοποιεί η Πολεμική Αεροπορία.

Το αεροσκάφος «KPS-1  Δαίδαλος»  ανήκει στην κατηγορία των ελαφρών αεροσκαφών υψηλών επιδόσεων εξοπλισμένο με εμβολοφόρο κινητήρα η ελικοστροβιλοκινητήρα. Το «KPS-1  Δαίδαλος»  κατατάσσεται μεταξύ των πιο σύγχρονων νέας γενιάς αεροσκαφών με δυνατότητα να διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την ετοιμότητα και τις δεξιότητες των πληρωμάτων της Πολεμικής Αεροπορίας.

KPS_1_Daedalus_3

Τεχνική περιγραφή

Το αεροσκάφος «KPS-1  Δαίδαλος» είναι ένα χαμηλοπτέρυγο, μονοκινητήριο, διθέσιο αεροσκάφος υψηλών επιδόσεων.

Το μήκος του είναι 7,9 μέτρα, το ύψος του 2,6 μέτρα το εκπέτασμα των πτερύγων του φτάνει τα 8,5 μέτρα, ενώ η επιφάνεια των πτερύγων του φτάνει τα 12,5 τετραγωνικά μέτρα. Το κενό βάρος του «KPS-1  Δαίδαλος» είναι 950 κιλά, το κανονικό βάρος απογείωσης είναι 1.300 κιλά και το μέγιστο βάρος απογείωσης φτάνει τα 1.500 κιλά.

Το  «KPS-1  Δαίδαλος»  μεταφέρει στο εσωτερικό του 200-220 κιλά καύσιμα.

Οι πολύ καλές αεροδυναμικές επιφάνειες του αεροσκάφους, του δίνουν την ικανότητα να επιχειρεί με μεγάλες γωνιές προσβολής και να εκτελεί ακραίους ελιγμούς. Είναι πολύ σημαντικό για ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος να προσομοιάζει και να πλησιάζει τις δυνατότητες ενός συγχρόνου μαχητικού αεροσκάφους.

Το αεροσκάφος μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί από μικρούς και πρόχειρους διαδρόμους. Το σύστημα προσγειώσεις είναι τρίκυκλο ανασυρόμενο και φέρει μόνους τροχούς ανά σκέλος γεγονός που επιτρέπει την χρησιμοποίηση του «KPS-1  Δαίδαλος» σε προχείρους διαδρόμους.

Την όλη δομή του «KPS-1  Δαίδαλος» χαρακτηρίζουν οι καθαρές αεροδυναμικές γραμμές και ο αρκετά πετυχημένος συνδυασμός δομής και πτέρυγας. Οι μικρές προεκτάσεις του χείλους προσβολής, LERX είναι σχεδιασμένες ώστε να αποτελούν την ομαλή σύνδεση μεταξύ δομής και πτέρυγας και να παράγουν ελεγχόμενη άνωση τυρβώδους ροής η αλλιώς δινών.

Το πιλοτήριο περιλαμβάνει δυο κύριες οθόνες απεικόνισης μεγάλου σχήματος πολλαπλών λειτουργιών και HUD για κάθε χειριστή. Για την επιβίωση του πληρώματος διαθέτει εκτινασσόμενα καθίσματα τύπου “Zero-Zero”.

Για την διευκόλυνση στην εκπαίδευση σε νυκτερινές αποστολές, το «KPS-1  Δαίδαλος» μπορεί να εξοπλιστεί και με διόπτρες νυχτερινής όρασης (NVG). Για καλύτερη συνεργασία του εκπαιδευτή και του εκπαιδευόμενου, στον τρόπο απεικόνισης των πληροφοριών πτήσης και στοχοποίησης, το «KPS-1  Δαίδαλος»  φέρει ενσωματωμένο σύστημα με ένα σκοπευτικό σύστημα επί κράνος, τύπου HMD, με κατάδειξη στόχων και προσομοίωση της απεικόνισης.

Το σύστημα πρόωσης αποτελείται από έναν εμβολοφόρο κινητήρα με μεγίστη ισχύ έως 400 h.p. Εναλλακτικά το αεροσκάφος μπορεί να εξοπλιστεί με ένα ελικοστροβιλοκινητήρα και ακόμα και με ένα κινητήρα ντίζελ με ισχύ έως 450-500 h.p.

KPS_1_Daedalus_4

Οπλισμός

Το αεροσκάφος έχει την δυνατότητα να μεταφέρει με διμελές πλήρωμα ελαφρό οπλισμό μέχρι 300 κιλά σε δύο εξωτερικούς πυλώνες κάτω από την πτέρυγα.

Πιο αναλυτικά το αεροσκάφος μπορεί να φέρει δύο ατρακτίδια πολυβόλου των 7,62 χλστ ή 12,7 χλστ ή δύο βόμβες ελεύθερης πτώσης γενικής χρήσης τύπου Mk81 (βάρους 238 κιλών/524Lb), ή εναλλακτικά δύο εκτοξευτές ρουκετών των 7 θέσεων τύπου LAU-131, ο οποίος μπορεί να εξοπλιστεί με απλές ρουκέτες Hydra 70 των 70 χλστ συνολικού βάρους 165 κιλών.

Σε περίπτωση που το αεροσκάφος χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά σε αποστολές κρούσης εξοπλισμένο με σύστημα FLIR βάρους μέχρι 50 κιλών τοποθετημένο στο κάτω μέρος της ατράκτου, το πλήρωμα περιορίζεται μόνο στον πιλότο, γεγονός που επιτρέπει στην αύξηση του μεταφερόμενου πολεμικού φορτίου κατα 100-120 κιλά, δηλ το συνολικό βάρος του πολεμικού φορτίου υπό αυτή την διαμόρφωση φτάνει στα 350 κιλά.

Στην διαμόρφωση κρούσης το αεροσκάφος μπορεί να φέρει συνδυασμό ενός εκτοξευτή LAU-131 με 7 ρουκέτες Hydra 70 των 70 χλστ και ενός εκτοξευτή LAU-68F/A Extended Length των 7 θέσεων, από τον οποίο μπορούν να εκτοξευτούν κατευθυνόμενες με ημιενεργή δέσμη laser ρουκέτες τύπου APKWS ΙΙ και TALON LGR.

Μία άλλη πρόταση περιλαμβάνει τη χρήση δύο εκτοξευτών LAU-68F/A Extended Length των 7 θέσεων (συνολικά 14 ρουκέτες), από τους οποίους μπορούν να εκτοξευτούν κατευθυνόμενες με ημιενεργή δέσμη laser ρουκέτες τύπου APKWS ΙΙ και TALON LGR.

Επιπλέον το αεροσκάφος μπορεί να φέρει μέχρι και 4 κατευθυνόμενους με δέσμη laser πυραύλους τύπου AGM-114 Hellfire σε δύο διπλούς εκτοξευτές τύπου M310.

KPS_1_Daedalus_5

Επιδόσεις

Με την ένταξη της νέας γενιάς μαχητικών αεροσκαφών, τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά δεν πληρούν πλέον τις προδιαγραφές της εκπαίδευσης, έχουν υψηλό κόστος αποτελεσματικότητας και εκμετάλλευσης και χρειάζονται αντικατάσταση.

Το εν λόγω αεροσκάφος απαιτείται να εξοπλιστεί με ένα σύγχρονο προωθητικό συγκρότημα (εμβολοφόρο/ελικοστροβιλοκινητήρα) σχεδιασμένο για  αεροσκάφη που εκτελούν ακραίους ελιγμούς.

KPS_10001

Το αεροσκάφος μπορεί να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 500 χλμ/ώρα, ενώ η διατηρούμενη ταχύτητα σε χαμηλό ύψος κυμαίνεται μεταξύ 360-370 χλμ την ώρα. Τα όρια φόρτισης του αεροσκάφους είναι +10/-10g. Το «KPS-1  Δαίδαλος» μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί σε διάδρομο μήκους 200-250 μέτρα επιτρέποντας την αξιοποιήση του ακόμη και από τα μικρά αεροδρόμια των νησιών του Αιγαίου καθώς και προωθημένα αγροτικά αεροδρόμια στην ηπειρωτική χώρα. Η επιχειρησιακή οροφή του  είναι 4.000 μέτρα και η μέγιστη εμβέλεια τα 1.500 χλμ. Για την αύξηση της εμβέλειας του μπορεί να φέρει εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου.

Όσον αφορά το χρονικό διάστημα και τα χρήματα που απαιτούνταιι για την ανάπτυξη και κατασκευή των πρωτοτύπων η φάση του Proof of Concept θα απαιτήσει 4-6 μήνες, η λεπτομερής σχεδίαση του αεροσκάφους 6 μήνες η κατασκευή δύο αεροσκαφών για στατικές δοκιμές, για δοκιμές κόπωσης και η κατασκευή δύο αεροσκαφών για τηνπραγματοποίηση πτητικών δοκιμών θα απαιτήσει 12 μήνες.

Θα ακολουθήσουν 15 μήνες πτητικών δοκιμών ώστε το αεροσκάφος να λάβει τα απαραίτητα πιστοποιητικά και να είναι έτοιμοπια να εισέλθει στην φάση της προπαραγωγής και μετέπειτα της παραγωγής. Για την κατασκευή των αρχικών 10 αεροσκαφών θα απαιτηθούν επιπλέον 18 μήνες.

KPS_Daidalus0001

Τέλος το συνολικό κόστος του προγράμματος μαζί με την παραγωγή των 4 πρωτοτύπων αεροσκαφών και των 10 αρχικών «KPS-1  Δαίδαλος» φτάνει τα 5 εκατ. ευρώ.

Φυσικά τίποτα από τα παραπάνω δεν θα μπορούσε να υλοποίηθεί στην Ελλάδα, διότι στην χώρα μας εδω και πολλές δεκαετίας έχει επικρατήσει η άποψη ότι “αυτά δεν μπορούν να γίνουν στην Ελλάδα, καλύτερα να τα αγοράσουμε από το εξωτερικό“.

Και μετά απορούμε για η χώρα μας έφτασε σε αυτή την κατάσταση που βιώνουμε τα τελευταία 6 χρόνια……

 

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.