Κωσταράκος: Πέντε γεγονότα και πέντε συμπεράσματα για τις φρεγάτες FREMM
«Η απόκτηση των φρεγατών FREMM θα γίνει αν και όταν αποφασισθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες και εντός των οικονομικών και κατασκευαστικών δυνατοτήτων μας», αναφέρει σε τοποθέτησή του ο Στρατηγός, Πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Μιχαήλ Κωσταράκος.
Διευκρινίζει παράλληλα πως «δεν έχουν κατασκευασθεί και δεν υπάρχουν Α/Α φρεγάτες FREMM, για τις οποίες εκτός των άλλων ενδιαφέρεται έντονα το ΠΝ και ότι ο ορίζοντας κατασκευής τους για το Γαλλικό Ναυτικό είναι το 2021 και 2022 αντίστοιχα».
Ο κ. Κωσταράκος σημειώνει επίσης πως «άσχετα με την απόκτηση ή όχι των φρεγατών (FREMM ή άλλου τύπου), θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι φρεγάτες δεν είναι, ούτε θα γίνουν, το προσδοκώμενο στρατηγικό υπερόπλο (γιατί δεν υπάρχει τέτοιο), αλλά ούτε και η λύση στο στρατηγικό πρόβλημα της Ελλαδος»
Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι θα βοηθήσουν εφόσον αποκτηθούν, «στο να βελτιώσουμε τις δυνατότητες του στόλου μας, να ενισχύσουμε την ναυτική αποτροπή αλλά και την προβολή ναυτικής ισχύος και τον θαλάσσιο έλεγχο στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο, που συνδέεται με τα εθνικά μας συμφέροντα».
Αναλυτικά η τοποθέτηση του Μ. Κωσταράκου:
Πέντε γεγονότα και πέντε συμπεράσματα για τις φρεγάτες FREMM
Αποφάσισα να καταθέσω τα οσα γνωρίζω και την εκτιμηση μου για για την προμήθεια των φρεγατών FREMM διότι το τελευταίο διάστημα λέχθηκαν και γράφτηκαν πολλά. Πολυ πρόσφατες πληροφοριες μάλιστα ανέφεραν οτι το θέμα έκλεισε οριστικά απο την πλευρά των Γάλλων. Το θέμα στην Ελλάδα εγινε πολιτικό μέχρι κάποιο σημείο και αυτο επέβαλλε την μη συμμετοχή μου στην περαιτέρω πολιτική συζητηση. Και επειδή δεν ειναι αναγκαίες εξειδικευμένες γνώσεις ή απόρρητες πληροφορίες, θα ηθελα να μοιραστώ μαζί σας μια σειρά απο γεγονότα και συμπεράσματα που τυχαίνει να γνωρίζω:
Γεγονός 1ο
Η φρεγάτα FREMM είναι ένα εξαιρετικό πολεμικό πλοίο ανοικτής θαλάσσης (blue water) γαλλικής κατασκευής με εκτόπισμα 6000 τον. (6700 τον η ιταλική παραλλαγή) και δυνατότητες που του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ολόκληρο τον κόσμο. Κατασκευάζεται σε τρεις παραλλαγές: γενικής χρήσεως, ανθυποβρυχιακές και αντιαεροπορικές. Εχουν παραγγελθεί συνολικά 20 φρεγάτες (8 γαλλικές – 6 ανθυποβρυχιακές και 2 αντιαεροπορικές-,10 ιταλικές-6 γενικής χρησεως και 4 ανθυποβρυχιακες, 1 αιγυπτιακή και 1 μαροκινή – και οι δύο ανθυποβρυχιακές). Σε υπηρεσία είναι συνολικά 13 φρεγάτες (4 γαλλικές – όλες ανθυποβρυχιακές, 7 ιταλικές-4 ανθυποβρυχιακές και 3 γενικής χρήσεως, 1 αιγυπτιακή και 1 μαροκινή). Οι ιταλικές φρεγάτες κατασκευάζονται στην Ιταλία και έχουν την ονομασία Κλάση Bergamini από την ονομασία της πρώτης φρεγάτας που κατασκευάστηκε. Το κόστος τους ανέρχεται σε 670 εκατ. ευρώ (Γαλλία), 598 εκατ.ευρώ (Ιταλία) ή 470 εκατ. ευρώ (Μαρόκο).
Γεγονός 2ο
Τον Ιανουάριο του 2009 το ΠΝ ανακοίνωσε την παραγγελία εξη φρεγατών FREMM για να αντικαταστήσει ίσο αριθμό φρεγατών τύπου Ελλη (S class). Με την έναρξη της οικονομικής κρίσης η παραγγελία περιορίστηκε σε 2-4 σκάφη με τη διευκόλυνση η Ελλάδα να μη καταβάλλει το κόστος για τα πρώτα 5 χρονια. Η Γερμανία αντέδρασε στη συμφωνία τον Οκτώβριο του 2011 και γι αυτο η συμφωνία ποτέ δεν υπογράφτηκε.
Γεγονός 3ο
Τον Φεβρουάριο του 2013 κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Προέδρου Ολάντ στην Αθήνα συμφωνήθηκε οι δύο χώρες να προχωρήσουν σε μακρά χρονομίσθωση (long term leasing) 2 φρεγατών ( εκ των ενεργών στο Γαλλικό Ναυτικό) καθώς και αριθμού αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Atlantique. Η συμφωνία δεν προχώρησε εξαιτίας νομικών και οικονομικών προβλημάτων της γαλλικής πλευράς. Εγινε γνωστό ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία το γαλλικό κράτος δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει σε leasing πολεμικού υλικού. Για να υλοποιηθεί η χρονομίσθωση θα πρέπει να δημιουργηθεί ή να υπάρξει μια ενδιάμεση εταιρεία ή ένας ενδιάμεσος φορέας που να αγοράσει απο την Γαλλία τις φρεγάτες και με τη σειρά του να τις μισθώσει στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας και όλες τις νομικές και υποστηρικτικές υποχρεώσεις που προβλέπει η ιδιοκτησία και το leasing. Αυτό, όπως γίνεται αντιληπτό δεν δημιουργεί κύκλο και θέσεις εργασίας για τα γαλλικά ναυπηγεία. Ο δημιουργούμενος φορέας θα έπρεπε να έχει και να δεσμεύσει κεφάλαιο της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ περίπου για να εξυπηρετήσει την Ελλάδα, γεγονός που έκανε την όλη ενέργεια ασύμφορη για τη γαλλική πλευρά.
Γεγονός 4ο
Τον Απρίλιο του 2018 η υπόθεση των δύο φρεγατών με χρονομίσθωση αναζωπυρώθηκε με δημοσιεύματα στον Τύπο και πολιτικές δηλώσεις. Η υπόθεση όμως προς στιγμήν έκλεισε με τις δηλώσεις του ΥΕΘΑ Π. Καμμένου που ξεκαθάρισε τη κατάσταση εξηγώντας οτι «….θα υπάρξει διερεύνηση όλων των πιθανών δυνατοτήτων, αρχής γενομένης από το επίπεδο του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Μακρόν και εμείς παράλληλα από τα Επιτελεία θα ετοιμάσουμε το υλικό, το οποίο μπορεί να χρειαστεί σε αμυντικό επίπεδο. Αν και όταν έρθει η ώρα να αποφασιστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα θα ακολουθηθούν όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και από τον Κανονισμό της Βουλής και βεβαίως αρχής γενομένης από την απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού».
Γεγονός 5ο
Η Γαλλία διαθέτει 4 φρεγάτες FREMM με την πέμπτη να βρίσκεται στο τελικό στάδιο της παραλαβής. Οι γαλλικές φρεγάτες θεωρούνται στρατηγικό όπλο διότι φέρουν τον στρατηγικό βλήμα επιφάνειας-εδάφους MdCN το οποίο ειναι δυνατόν να προσβάλει στόχους στη ξηρά σε απόσταση τουλάχιστον 1000 χλμ. Το βλήμα αυτό είναι αυτό που εμείς θεωρούμε και ονομάζουμε SCALP NAVALE πιστεύοντας ότι ειναι το ναυτικό αντίστοιχο του υποστρατηγικού βλήματος SCALP με βεληνεκές 250 χλμ που διαθέτει απο πολλά χρόνια η Πολεμική Αεροπορία. Δεν είναι όμως το ίδιο. Το MdCN είναι στρατηγικό βλήμα (άνω των 500 χλμ), αντίστοιχο του αμερικανικού Τόμαχοκ του οποίου η κατασκευή, διάθεση, πώληση και χρήση υπόκειται σε σοβαρούς διεθνείς περιορισμούς. Εκτός από το στρατηγικό αυτο βλήμα, οι φρεγάτες FREMM διαθέτουν και λοιπό συμβατικό οπλισμό, όπως πυραύλους επιφάνειας-επιφάνειας Exocet, Α/Α Aster 15, πυροβόλο και τορπίλες. Ολες οι λοιπές φρεγάτες τύπου FREMM των υπολοίπων χωρών δεν διαθέτουν στρατηγικά βλήματα διότι αυτά δεν δόθηκαν σε καμία χώρα και συνεπώς οι μη γαλλικές φρεγάτες δεν αποτελούν στρατηγικά όπλα. Ο οπλισμός τους περιορίζεται στα λοιπά οπλικά συστήματα με κυριότερο τα βλήματα επιφάνειας-επιφάνειας.
Συμπεράσματα
Πρώτο: Δεν έχουν κατασκευασθεί και δεν υπάρχουν Α/Α φρεγάτες FREMM, για τις οποίες εκτός των άλλων ενδιαφέρεται έντονα το ΠΝ. Ο ορίζοντας κατασκευής τους για το Γαλλικό Ναυτικό είναι το 2021 και 2022 αντίστοιχα.
Δεύτερο: Οι φρεγάτες FREMM αποτελούν για τη Γαλλία στρατηγικό όπλο και έχει μόνο τέσσερις. Η πιθανότητα να διαθέσει υπό την παρούσα διεθνή συγκυρία το 50% του στρατηγικού αυτού δυναμικού επιφάνειας στην Ελλάδα εκτιμάται από ελάχιστη έως μηδενική.
Τρίτο: Η πιθανότητα οι φρεγάτες FREMM που θα αποκτηθούν από την Ελλάδα με οποιοδήποτε τρόπο, να είναι εξοπλισμένες με στρατηγικούς πυραύλους MdCN των 1000 χλμ εκτιμάται από ελάχιστη έως μηδενική.
Τέταρτο: Υπάρχει ελάχιστη δυνατότητα και περιορισμένο ενδιαφέρον για τη χρονομίσθωση των φρεγατών από τη γαλλική πλευρά, κάτι που επί του παρόντος εκτιμάται ως πρακτικά αδύνατο.
Πέμπτο: Η απόκτηση των φρεγατών θα γίνει, όπως εξήγησε ο κ ΥΕΘΑ, αν και όταν αποφασισθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες και εντός των οικονομικών και κατασκευαστικών δυνατοτήτων μας.
Τελικά, άσχετα με την απόκτηση ή όχι των φρεγατών ( FREMM ή άλλου τύπου) θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι φρεγάτες δεν είναι ούτε θα γίνουν το προσδοκώμενο στρατηγικό υπερόπλο (γιατί δεν υπάρχει τέτοιο) αλλά ούτε και η λύση στο στρατηγικό πρόβλημα της Ελλάδος. Θα βοηθήσουν όμως εφόσον αποκτηθούν, στο να βελτιώσουμε στις δυνατότητες του στόλου μας, να ενισχύσουμε την ναυτική αποτροπή αλλά και την προβολή ναυτικής ισχύος και το θαλάσσιο έλεγχο στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο που συνδέεται με τα εθνικά μας συμφέροντα.
(πηγή: Καθημερινή)