Kosava-1 : Ο νέος Σερβικός πύραυλος χερσαίας εκτόξευσης πολλαπλών χρήσεων

Ένα νέο οπλικό σύστημα παρουσίασε πρόσφατα η Σερβική αμυντική βιομηχανία. Πρόκειται για τον πολλαπλών χρήσεων πύραυλο Kosava-1, ο οποίος μεταφέρεται επί κανίστρου τοποθετημένου σε τετράδα επί οχήματος.

Το σύστημα παρουσιάστηκε στο Ρώσο υπουργό Άμυνας Sergei Shoigu στην Σερβία από τον Πρόεδρο της χώρας Aleksandar Vucic στις 20 Οκτωβρίου 2017. Το νέο πυραυλικό σύστημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά αρμάτων μάχης, τεθωρακισμένων οχημάτων, κέντρων διοίκησης, οχυρώσεων και λοιπών εγκαταστάσεων.

Επιπλέον το βλήμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά ελικοπτέρων που ίπτανται σε χαμηλό ύψος, κατά σκαφών επιφανείας, βιομηχανικών εγκαταστάσεων και γεφυρών  σε απόσταση 50 χλμ.

Ο πύραυλος φέρεται επί κανίστρου όπως αναφέρθηκε και εκτοξεύεται  με την βοήθεια ενός πυραυλοκινητήρα βάρους 69 κιλών που προέρχεται από την γιουγκοσλαβική ρουκέτα M91 και Μ77 των 128 χλστ τύπου Oganj. Ο πυραυλοκινητήρας είναι τοποθετημένος εξωτερικά στο κάτω τμήμα του βλήματος.

Μετά την πλήρη καύση του πυραυλοκινητήρα ο τελευταίος απορρίπτεται και το βλήμα συνεχίζει την πτήση του προς το στόχο.

Αμέσως μετά την εκτόξευση, το βλήμα αναπτύσσει δύο πτερύγια τα οποία βρίσκονται στο άνω τμήμα του πυραύλου, συμβάλλοντας με τα τέσσερα ουραία πτερύγια στην πλοήγηση του Kosava-1 προς το στόχο.

Το βλήμα ίπταται προς τον στόχο, αξιοποιώντας ένα σύστημα αδρανειακής πλοήγησης και όταν φτάσει στην περιοχή όπου βρίσκονται οι στόχοι ξεκινά η λειτουργία του παθητικού αισθητήρα υπερύθρων που διαθέτει.

Το συνολικό βάρος του βλήματος  Kosava-1 είναι 309 κιλά, ενώ η υψηλής εκρηκτικότητας θραυσματογόνος πολεμική κεφαλή φτάνει τα 100 κιλά. Η κεφαλή είναι ιδιαίτερα μεγάλη και συγκρίνεται με αυτή που διαθέτει ο πύραυλος Penguin της Νορβηγικής εταιρείας Norwegian.

Ουσιαστικά σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία ο Σερβικός πύραυλος φαίνεται να ακολουθεί τα βήματα του Νορβηγικού αντιπλοικού πυραύλου Penguin ο οποίος έχει βάρος 385 κιλά και πολεμική κεφαλή 120 κιλών, ενώ η καθοδήγηση του πραγματοποιείται με την αξιοποίηση συστήματος αδρανειακής πλοήγησης και για την τελική φάση της πτήσης προς τον στόχο με την αξιοποίηση ενός παθητικού αισθητήρα υπερλυθρων.

Το πλέον όμως εντυπωσιακό στην ανάπτυξη του βλήματος είναι το γεγονός ότι το  Kosava-1, θα δοκιμαστεί στο Πακιστάν, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια αναφορά για μια πιθανή απόκτηση του βλήματος από την Ασιατική χώρα.

 

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.