Κύπρος: Το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Euroasia Interconnector δεν έχει κλείσει

“Το θέμα του Euroasia Interconnector δεν έχει κλείσει, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και προσπαθούμε να το διατηρήσουμε ως ευρωπαϊκό έργο”. Αυτό επισημαίνει σε δήλωσή του προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Κύπρου, Πρόδρομος Προδρόμου, αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου, μέσω Κρήτης, ενώ την ίδια ώρα ο ΑΔΜΗΕ προχωρά το σχεδιασμό για την υλοποίηση της διασύνδεση Κρήτης- Αττικής σύμφωνα με το πλαίσιο που έχει ορίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Ο κ. Προδρόμου χαρακτηρίζει το έργο πολύ σημαντικό για την Κύπρο, όχι μόνο, όπως επισημαίνει, για την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και για την ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού. “Η διασύνδεση θα χρηματοδοτηθεί από τα κοινοτικά ταμεία και για το λόγο αυτό είναι εφικτή. Υπάρχει ένα τεχνικό πρόβλημα με τις αποφάσεις στην Ελλάδα, ελπίζουμε να βρεθεί λύση που δεν θα ακυρώνει τη δυνατότητα κατασκευής του”, προσθέτει.

Η διασύνδεση Κύπρου- Ελλάδας που έχει χαρακτηριστεί από την Κομισιόν ως έργο κοινού ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση, περιλαμβάνει τη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, η οποία αποτελεί τμήμα της πρώτης. Όμως, στη διασύνδεση με την Κύπρο διαπιστώνεται διετής καθυστέρηση, ενώ η ελληνική πλευρά επείγεται για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Κρήτης: τόσο για την διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας του νησιού όσο και για τη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που χρηματοδοτούν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος και επιβαρύνονται κατά κύριο λόγο από το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης.

Η ΡΑΕ ανέθεσε τη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος προχώρησε στην ίδρυση της “Αριάδνη interconnection” ως φορέα υλοποίησης του έργου. Η Αρχή έδωσε επίσης τη δυνατότητα στην Euroasia να εξαγοράσει το 39% των μετοχών της “Αριάδνη”, θέτοντας προθεσμία για την εξαγορά τις 31 Δεκεμβρίου 2018, η οποία παρήλθε άπρακτη.

Σε ερώτηση για το γεγονός ότι η εταιρεία Euroasia Interconnector δεν προχώρησε στην εξαγορά του 39% της Αριάδνη, ο κ. Προδρόμου απαντά ότι το πρόβλημα δεν είναι αυτό, “αλλά το έργο να σχεδιαστεί τεχνικά και οικονομικά κατά τρόπο που να γίνεται δεκτό και να λυθεί η διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την Κομισιόν”.

Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, επισήμανε για το θέμα ότι “η Ελλάδα δεν θα θυσιάσει το μεγαλύτερο εθνικής σημασίας έργο της, σε μια περαιτέρω διολίσθηση και εμπλοκή με μια ανύπαρκτη εταιρεία -για να είμαστε και ειλικρινείς τώρα- που δεν έχει φράγκο, δεν έχει τεχνολογία, δεν έχει κάνει ποτέ της κανένα έργο και που κάποιοι, για διάφορους λόγους, συνεχίζουν να θεωρούν ότι μπορεί να υλοποιήσει το μεγαλύτερο έργο της χώρας”.

Την περασμένη Πέμπτη η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη” απέστειλε στη ΡΑΕ την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση έως και του 39% των μετοχών, που δεν αγόρασε η Euroasia, σε στρατηγικούς επενδυτές που θα είναι κατά προτεραιότητα πιστοποιημένοι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς από χώρες της ΕΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Σταθάκης στη Βουλή το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για την ηλεκτροδότηση των νησιών είναι 700 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από τα οποία τα 450 εκατομμύρια είναι το κόστος της Κρήτης.

Το κόστος της διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής κυμαίνεται στο 1 δισ. ευρώ και το έργο προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2022.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ViaDiplomacy Newsroom