Κοινή γερμανο-τουρκική προώθηση του υποβρυχίου Type 214 στην Ινδονησία – Όταν οι Τούρκοι αξιοποιούν την Ελληνική πρωτοπορία
Επιστολή πρόθεσης για την επίτευξη βιομηχανικής και εμπορικής συνεργασίας υπέγραψε η τουρκική εταιρεία STM με την γερμανική ναυπηγική εταιρεία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) για την πιθανή ναυπήγηση τριών υποβρυχίων Type 214 για το Ναυτικό της Ινδονησίας.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Navy Recognition το έγγραφο υπογράφηκε κατά την διάρκεια της έκθεσης στρατιωτικού υλικού IDEF 2017 στην Κωνσταντινούπολη πριν από λίγες ημέρες. Η έκδοση του υποβρυχίου Type 214 που θα προσφερθεί στο Ναυτικό της Ινδονησίας βασίζεται στο υποβρύχιο Type 214TN κλάσης Reis που αυτή την περίοδο ναυπηγείται για το Τουρκικό Ναυτικό.
Η ναυπήγηση του σκάφους αυτού ξεκίνησε στις 10 Οκτωβρίου του 2015, στο κρατικό ναυπηγείο Gölcük στην περιοχή Kocaeli νοτιοανατολικά της Κωνσταντινούπολης και πρόκειται να παραδοθεί στο Τουρκικό Ναυτικό στις αρχές του 2022 έξι χρόνια μετά την έναρξη της ναυπήγησης του εάν φυσικά το πρόγραμμα εξελιχτεί χωρίς προβλήματα. Με βάση την συμφωνία η τουρκική εταιρεία STM θα είναι ο κύριος εργολάβος στο συγκεκριμένο πρόγραμμα στην Ινδονησία.
Όπως ανέφερε η ιστοσελίδα εφόσον η γερμανο-τουρκική κοινοπραξία κερδίσει το συμβόλαιο του Ναυτικού της Ινδονησίας το πρώτο υποβρύχιο θα ναυπηγηθεί στην Τουρκία και τα υπόλοιπα δύο στα ναυπηγεία της Ινδονησίας με την σχετική μεταφορά της αναγκαίας τεχνογνωσίας.
Η γερμανο-τουρκική πρόταση του Type 214TN αφορά ένα υποβρύχιο με μήκος 65 μέτρα διάμετρο 6,3 μέτρα ικανό να καταδυθεί σε βάθος 400 μέτρων εξοπλισμένο με το γερμανικό σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP). Εκτός από την γερμανο-τουρκική πρόταση στον διαγωνισμό του Ναυτικού της Ινδονησίας θα συμμετάσχουν η νοτιοκορεατική εταιρεία DSME και η γαλλική DCNS.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τουρκικά ναυπηγεία δεν έχουν όπως αναφέρθηκε ολοκληρώσει την ναυπήγηση του πρώτου υποβρυχίου του Τουρκικού προγράμματος και παρόλα αυτά οι Γερμανοί επέλεξαν τους Τούρκους για να συνεργαστούν στο πρόγραμμα του Ναυτικού της Ινδονησίας όταν τα Ελληνικά ναυπηγεία έχουν ήδη παραδώσει τρία υποβρύχια του ιδίου τύπου στο Πολεμικό Ναυτικό.
Είναι πραγματικά τραγικό μια ναυπηγική μονάδα σαν τα ΕΝΑΕ, να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία ένα από τα πλέον σύνθετα ναυπηγικά προγράμματα στην Ευρώπη, κατασκευάζοντας τρία σύγχρονης τεχνολογίας υποβρύχια Type 214 συμβάλλοντας στην επίλυση των τεχνικών προβλημάτων που υπήρχαν από την σχεδίαση του με το μικρότερο δυνατό κόστος και παρόλα αυτά να μην επιλέγονται ως συνεργάτες από τα γερμανικά ναυπηγεία ThyssenKrupp Marine Systems, λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον των ναυπηγείων.
Όπως φαίνεται η εκκρεμότητα της δικαστικής διαμάχης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ και η αβεβαιότητα για το μέλλον των ναυπηγείων κόστισε στα μεγαλύτερα Ελληνικά ναυπηγεία μια πιθανή συνεργασία για ένα εξαγωγικό συμβόλαιο δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ουσιαστικά, ενώ η Ελλάδα με την παραγγελία των πρώτων Type 214 χρηματοδότησε την ανάπτυξη του συγκεκριμένου υποβρυχίου, ενώ τα Ελληνικά ναυπηγεία κατασκεύασαν μετα τα Γερμανικά, τα πρώτα υποβρύχια αυτού του τύπου και τα παρέδωσαν με επιτυχία στο Πολεμικό Ναυτικό, έρχεται η Τουρκία να δρέψει τους καρπούς αυτού του προγράμματος, κερδίζοντας την προνομιακή θέση του στενού συνεργάτη της ThyssenKrupp Marine Systems στην εμπορική προώθηση του Type 214 στην διεθνή αγορά χωρίς τα τουρκικά ναυπηγεία να έχουν παραδώσει ούτε ένα υποβρύχιο στον πρώτο τους πελάτη το Τουρκικό Ναυτικού.
Με απλά λόγια ενώ οι Γερμανοί γνωρίζουν το εξαιρετικό επίπεδο επαγγελματισμού και τεχνογνωσίας των ΕΝΑΕ στην ναυπήγηση των Type 214 επέλεξαν να συνεργαστούν με ένα ναυπηγείο, το Gölcük, του οποίου τις ικανότητες και την ποιότητα των εργασιών του δεν έχουν ακόμη αξιολογήσει γιατί πολύ απλά δεν έχουν ακόμη ναυπηγήσει ούτε καν το πρώτο από τα έξι υποβρύχια που τους έχουν αναθέσει να κατασκευάσουν.
Το συγκεκριμένο γεγονός αναδεικνύει τον χαμένο χρόνο της διελκυστίνδας του Ελληνικού Δημοσίου με την ιδιοκτησία των ΕΝΑΕ και τις χαμένες ευκαιρίες που θα μπορούσαν να φανούν επικερδείς και για τις δύο πλευρές.
Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι εκτός της Ινδονησία ακόμη μία χώρα ενδιαφέρεται να αποκτήσει υποβρύχια Type 214 από την ThyssenKrupp Marine Systems και όπως φαίνεται κατά πάσα πιθανότητα θα ζητήσει την κατάθεση προσφοράς από την γερμανο-τουρκική κοινοπραξία για την ναυπήγηση των σκαφών στην Τουρκία.
Μετά από όλα αυτά διερωτάται κανείς τι φταίει τελικά σε αυτή την χώρα και δεν μπορούμε να πάμε μπροστά. Τι φταίει και δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις υποδομές την τεχνογνωσία που με μεγάλο κόστος αποκτήσαμε στον ναυπηγικό τομέα που δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτουμε για να φέρουμε στην Ελλάδα διεθνή συμβόλαια που θα απασχολήσουν χιλιάδες εργαζομένους και θα φέρουν στα κρατικά ταμεία εκατομμύρια ευρώ.