Κάθετος Άξονας Ροδόπης: Υπόδειγμα αποτυχημένης διαχείρισης μαλακών συνόρων!

Την ερχόμενη Τρίτη 14 Μαρτίου θα γίνουν τα εγκαίνια του ολοκληρωμένου κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Κομοτηνής-Νυμφαία-Μακάζα. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου ολοκληρώθηκε το φθινόπωρο του 2013 και μετράει ήδη τρία χρόνια λειτουργίας. Ουσιαστικά , πρόκειται για τον Κάθετο Άξονα  Ροδόπης που κατασκευάστηκε για να συνδέει την Εγνατία Οδό με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα στη Νυμφαία αλλά και τη Θράκη γενικότερα με τη Φιλιππούπολη (184 χλμ.), με το Βουκουρέστι, μέσω γέφυρας του Δούναβη (456 χλμ.), με το Κισινάου της Μολδαβίας (926 χλμ.) αναπτύσσοντας ταυτόχρονα εμπορικές συναλλαγές και μετατρέποντας αρκετά λιμάνια από εισαγωγικά της Ευρώπης σε εξαγωγικά με Ρωσία, Τουρκμενιστάν, Ουκρανία, Γεωργία, Αζερμπαϊτζάν..

Ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας (9-9-2013 έως και 9-9-2014), ο αριθμός των ατόμων που πραγματοποίησαν είσοδο και έξοδο από το συνοριακό σημείο διέλευσης Νυμφαίας διαμορφώνεται σε 1.910.946 (είσοδος) και 1.741.334 (έξοδος) γι α να φθάσουμε σήμερα να μιλάμε για 3 εκατομμύρια επισκεπτών που κάνουν χρήση του Κάθετου Άξονα της Ροδόπης!

Τα πρώτα «μαλακά σύνορα» στην περιοχή είναι γεγονός με την ελληνική πλευρά να μην μπορεί να αντιληφθεί εδώ και τρία χρόνια την λειτουργικότητά τους.

Η Ροδόπη απέτυχε να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα του οδικού άξονα, η ελληνική εξωτερική πολιτική δεν ήταν σε θέση να διαχειρισθεί το ζήτημα των κάθετων αξόνων ως διαπραγματευτικό εργαλείο και στην περίπτωση της «διπλωματίας των υδάτων» που χαρακτηρίζει τις διμερείς ελληνοβουλγαρικές σχέσεις.

Επιπροσθέτως, αδιανόητοι τοπικισμοί επέμεναν στην ενίσχυση του Έβρου και του Ορμενίου απαγορεύοντας την διέλευση τουριστικών λεωφορείων από τον Κάθετο Οδικό Άξονα της Ροδόπης.

Παράλληλα, στοιχειώδεις υποδομές και έλεγχοι για τη νομιμότητα των συναλλαγών δεν υπήρξαν στην περιοχή της Ροδόπη και οι επαγγελματίες της περιοχής δεν ήταν προετοιμασμένοι ΑΛΛΑ ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΠΡΟΘΥΜΟΙ για να δεχθούν ένα τόσο μεγάλο κύμα τουριστών πλην ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΦΩΤΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.

Πλήγμα για την τοπική οικονομία πρέπει να θεωρηθεί και η ένταση του φαινομένου του διασυνοριακού καταναλωτισμού αλλά και η δημιουργία ενός νέους διαδρόμου παραβατικότητας που ευνοεί το οργανωμένο διασυνοριακό έγκλημα.

Με υπόμνημα που κατέθεσαν προς τους αιρετούς εκπροσώπους της περιοχής η Ομοσπονδία Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Ροδόπης, ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής, ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης, οι Τουριστικοί Πράκτορες Ροδόπης, και η Αναπτυξιακή Εταιρεία των ΟΤΑ, ζητούσαν: “να στελεχωθεί με επιπλέον προσωπικό το τελωνείο ‘Μακάζα’, ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερος ο έλεγχος και ταχύτερη η διέλευση επισκεπτών από αυτό, να επιτραπεί η διέλευση λεωφορείων από τον κάθετο άξονα, ώστε να προσελκύσουμε τουριστικά γκρουπ από τη Βουλγαρία και τις άλλες βαλκανικές χώρες, να βελτιωθεί η σήμανση και επάνω στον κάθετο άξονα αλλά και μέσα στην πόλη της Κομοτηνής, με τοποθέτηση πινακίδων που θα ενημερώνουν τους επισκέπτες δίνοντάς τους οδηγίες και θα τους καθοδηγούν να επισκεφθούν τουριστικούς προορισμούς της περιοχής του Νομού Ροδόπης (Μαρώνεια – Φανάρι κ.λ.π.), να αλλάξει η σήμανση διέλευσης των επισκεπτών του κάθετου άξονα από την πόλη της Κομοτηνής”.

Με το ίδιο υπόμνημα, οι φορείς της Ροδόπης θεωρούν απαραίτητες τις ενέργειες αντιμετώπισης του παρεμπορίου, με την ενίσχυση των αρμόδιων ελεγκτικών κλιμακίων -και από την πλευρά της Βουλγαρίας και από την πλευρά της Ελλάδας- να εκπονηθεί έρευνα από την οποία να προκύπτει το προφίλ των επισκεπτών της χώρας μας, μέσω του κάθετου άξονα Βουλγαρίας – Κομοτηνής (ανάγκες, προσδοκίες, ενδιαφέροντα κ.λ.π.), ώστε να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους. ”

Εφόσον διευθετηθούν άμεσα τα ανωτέρω θέματα πιστεύουμε ότι η Κομοτηνή σύντομα θα αποτελεί τόπο στάσης ή και τουριστικού προορισμού πολλών επισκεπτών που θα εισέρχονται στη χώρα μας μέσω του κάθετου άξονα Βουλγαρίας – Κομοτηνής, αλλά και ότι και όλη η υπόλοιπη Βόρεια Ελλάδα θα επωφεληθεί οικονομικά και τουριστικά από αυτή τη νέα αγορά” καταλήγουν οι φορείς της Ροδόπης.

Σήμερα, παραμονές εγκαινίων του ολοκληρωμένου οδικού άξονα, η ΟΕΒΕΣ εκφράζει τις επιφυλάξεις της , οι γνώστες και οι ειδικοί εντοπίζουν τα επιμέρους προβλήματα και η πραγματικότητα θα εξακολουθεί να  προσ-περνάει την Κομοτηνή.

 

Συγγραφέας: Νίκος Αρβανίτης

Νίκος Αρβανίτης

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι, παρακολουθεί τις εξελίξεις στη Ν.Α. Ευρώπη από το 1991. Διαχειριστής του KomotiniPress.

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.