Υπάρχει κρυφή ατζέντα ΣΥΡΙΖΑ για τη Θράκη;
Από τις 23/11/2012 ένας πρέσβης, τρεις πρόξενοι και μια πλειάδα διπλωματικών υπαλλήλων στελεχώνουν το νέο διπλωματικό στρατηγείο της Τουρκίας που ως υπηρεσία δημιουργήθηκε στη Νομαρχία Αδριανούπολης, τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν παρουσία του τότε υφυπουργού Εξωτερικών Κουρού Νατζί αλλά και του τότε τούρκου προξένου στην Κομοτηνή, Ιλχάν Σενέρ.
Σύμφωνα με τα δελτία τύπου και τα δημοσιεύματα της εποχής, οι τρεις πρόξενοι του γραφείου είχαν επωμιστεί συγκεκριμένα καθήκοντα: ο ένας θα ασχολείται αποκλειστικά με τα θέματα της Θράκης και τα ζητήματα της μειονότητας, ο δεύτερος με τα ζητήματα των Βαλκανίων και το ισλαμικό τόξο και ο τρίτος με τη Βουλγαρία, όπου επίσης εγείρονται μειονοτικά θέματα.
Η συγκεκριμένη υπηρεσία λειτουργεί τα τελευταία χρόνια πλήρως εξοπλισμένη με προσωπικό και «πόρους» Διεύθυνση του τουρκικού ΥΠΕΞ, η οποία συντονίζει όλους τους κρατικούς φορείς που ασχολούνται με τη διείσδυση στα Βαλκάνια. Αυτή η Διεύθυνση, κατευθύνει την ΤΙΚΑ, την υπηρεσία για την προώθηση της ανθρωπιστικής αναπτυξιακής βοήθειας αλλά και τις υπηρεσίες για την ανάδειξη της οθωμανικής πολιτιστικής κληρονομιάς και εκπροσωπεί και την Υπηρεσία Βαλκανικών Τουρκικών Κοινοτήτων που έχει ιδρυθεί στο γραφείο του τούρκου πρωθυπουργού.
Η παραπάνω εξέλιξη αποτελούσε σαφή «σαφή αναδιάταξη δυνάμεων» του τουρκικού ΥΠ.ΕΞ. ως προς την (διαρκώς υποβαθμιζόμενη) παρουσία του «γραφείου του ΥΠ.ΕΞ.» στην Ξάνθη, της Υπηρεσίας Πολιτικών Υποθέσεων (ΥΠΥ) Ξάνθης που ως αρμοδιότητά της έχει «την παρακολούθηση, μελέτη και έρευνα των πολιτικών θεμάτων και ζητημάτων που σχετίζονται με τις ξένες χώρες, με σκοπό την εκτίμηση της θέσης κάθε χώρας στη Διεθνή Κοινωνία και της σημασίας που έχουν για την Ελλάδα , για τη διαμόρφωση της ακολουθητέας πολιτικής στις διακρατικές σχέσεις καθώς και για την λήψη των απαραίτητων μέτρων για την περιφρούρηση και εξασφάλιση των εθνικών και κρατικών συμφερόντων».
Η συγκεκριμένη υπηρεσία αν και ατύχησε ως προς την στελέχωσή της, λειτουργούσε ως ένας εκφραστής της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής και των άμεσων οδηγιών της στην περιοχή μας, μεταφέροντας αυτήν και διερμηνεύοντάς την στους διπλωματικούς εκπροσώπους, πρέσβεις ή προξένους, ευρωπαϊκών ή άλλων χωρών που επισκέπτονται την περιοχή μας. Πρέπει να επισημανθεί ότι ο ρόλος του συγκεκριμένου γραφείου δεν είναι πολιτικός αλλά καθαρά υπηρεσιακός, μεταφέροντας τις θέσεις του υπουργείου σε ξένους διπλωμάτες που επισκέπτονται την περιοχή γύρω από σημαντικά ζητήματα όπως είναι το μεταναστευτικό, οι ΕΟΖ, η δημιουργία των κάθετων οδικών αξόνων αλλά ακόμη και η Συνθήκη της Λωζάνης..
Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη υπηρεσία είχε να αντιμετωπίσει και την δραστηριότητα του Τουρκικού Προξενείου της Κομοτηνής του οποίου οι δυνατότητες και η εκτίμηση επιρροής έχουν λάβει μυθικές διαστάσεις χωρίς όμως να παραβλέπουμε την οργανωτική δυναμική του και την πρόθεσή του να δημιουργήσει μηχανισμούς επιρροής και ανθελληνικής δράσης, παρακάμπτοντας την παραδοσιακή διπλωματική λογική.
Στα πλαίσια της νεοελληνικής αντίληψης για την λειτουργία της δημόσιας διοίκησης με το πέρασμα των χρόνων σίγουρα η συγκεκριμένη υπηρεσία του ΥΠ.ΕΞ. υπέπεσε στον πειρασμό της εμπλοκής της σε παιχνίδια τοπικής τριβής και «πολιτικάντικης πρακτικής» με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Παρ’όλα αυτά η ύπαρξη μιας συγκροτημένης υπηρεσίας , έστω με τις όποιες εγγενείς αδυναμίες, λειτουργεί ως ανάχωμα ή έστω ως παρατηρητήριο στις δραστηριότητες ανθελληνικών μηχανισμών με σημεία αναφοράς πρακτικών στα εκπαιδευτικά θέματα την αναγνώριση τουρκικής εθνοτικής ταυτότητας σε μέλη άλλων μειονοτήτων (Πομάκοι Ρομά), την εκλογή μουφτήδων, τα βακούφια , στα δίγλωσσα νηπιαγωγεία, στη χρήση τουρκικής γλώσσας σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στην ενίσχυση των μειονοτικών σχολείων κτλ..
Δεν πρέπει , βεβαίως, να μας διαφεύγει και η δράση της «υπόγειας διπλωματίας» όπως αυτή που ασκούν η Ατυπη Συμβουλευτική Επιτροπή, ο Σύλλογος Αλληλοβοήθειας Δυτικοθρακιωτών στην Κωνσταντινούπολη και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης, που κινείται σε διεθνές επίπεδο.
Η προώθηση της «τουρκο-μουσουλμανικής» πολιτισμικής ταυτότητας με την ενεργή απόκρουση της ελληνικής θέσης για την «τριχοτόμηση της μειονότητας» σε τουρκόφωνους, Πομάκους και Ρομά και η ταυτόχρονη ανάδειξη των μειονοτικών ζητημάτων της Θράκης στον Οργανισμό Ισλαμικής Διάσκεψης έχουν σημάνει συναγερμό όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά και σε αρκετά ευρωπαϊκά υπουργεία . Είναι δεδομένη πλέον η επιδίωξη της τουρκικής πλευράς που μέσω του Ισλάμ επιδιώκει να εμφανιστεί ως προστάτιδα όλων των μουσουλμάνων στην Ελλάδα, τακτική που ακολουθεί ευρύτερα στα Βαλκάνια.
Σε αυτό το σκηνικό (στο οποίο δεν θέλουμε να εντάξουμε και το ρόλο της Τουρκίας για την διασπορά του ISIS-ΙΚΙΛ στην Ευρώπη μέσω των λαθρομεταναστευτικών ροών) η σημερινή ηγεσία του ΥΠ.ΕΞ. με εντολή , προφανώς, της «Νέας Διακυβέρνησης» απέσυρε από τη Θράκη τον επικεφαλής της Υπηρεσίας Πολιτικών Υποθέσεων χωρίς να έχει ορίσει ακόμη αντικαταστάτη του ενισχύοντας τη φημολογία περί άτυπου τερματισμού λειτουργίας του συγκεκριμένου γραφείου μέσω της μη αντικατάστασης του απελθόντα προϊστάμενου ή/και μετακίνησης του συγκεκριμένου γραφείου στην Καβάλα προκειμένου να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στην περιοχή.
Το κλείσιμο ή η υποβάθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικών Υποθέσεων αποτελεί πάγια απαίτηση των ακραίων της μειονότητας, που θεωρούν ότι η παρουσία μη αιρετού υπηρεσιακού εκπροσώπου στην περιοχή, που ως εκ της θέσεώς του γνωρίζει και τον τρόπο λειτουργίας του τουρκικού προξενείου, αποτελεί εμπόδιο στην ενίσχυση του «τουρκισμού» στη Θράκη.
Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης δεν έχουν αναδείξει στο βαθμό που θα έπρεπε το συγκεκριμένο θέμα και οι πολιτικοί μηχανισμοί της περιοχής (πλην της Χρυσής Αυγής) παρακολουθούν αμήχανα την νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται παρασκηνιακές ζυμώσεις για να μην φύγει η συγκεκριμένη υπηρεσία από την Ξάνθη.
Στην κοινή γνώμη της περιοχής, όμως, το ερώτημα είναι ένα: Υπάρχει κρυφή ατζέντα για την Θράκη;