Η κακή πορεία της οικονομίας φέρνει την «πρόσληψη» της Τουρκίας από την Κίνα
Η οικονομία της Τουρκίας καταρρέει και αυτό οφείλεται σε παράγοντες που πλέον δεν είναι ελεγχόμενοι από την Άγκυρα . Τα πολεμικά μέτωπα που έχει ανοίξει, οι βάσεις που στήνει στην Αφρική στα πρότυπα δυτικών δυνάμεων, η Πανδημία με τις επιπτώσεις στο τουρισμό,την κατανάλωση και τις εξαγωγές, αλλά και τα μεγάλα επενδυτικά έργα που είναι σε εξέλιξη, δημιουργούν την τέλεια καταιγίδα για την Τουρκική οικονομία
Σύμφωνα με την Morgan Stanley, το έλλειμμα της Τουρκίας τον Απρίλιο έφτασε στα 5,60 δισεκατομμύρια δολάρια από μόλις 500 εκατομμύρια δολάρια στα τέλη του 2019. Την κατάσταση αυτή έτρεξε να εκμεταλλευτή η Κίνα, η οποία όπως και σε άλλες χώρες με τεράστια οικονομικά προβλήματα, εμφανίστηκε ως σωτήρας καθώς η Τουρκία έχει εξαντλήσει τα κρίσιμα ξένα αποθέματα που χρειάζεται για να εξοφλήσει το χρέος της.
Τον περασμένο μήνα Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας επέκτεινε την ανταλλαγή για την τουρκική λίρα αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Η συμφωνία ανταλλαγής νομισμάτων υπογράφηκε αρχικά το 2012, αλλά βρίσκει εφαρμογή τώρα αφού η Άγκυρα δεν βρήκε άλλη λύση για να σταματήσει η κατάρρευση του νομίσματος, και η οποία βέβαια ακόμα συνεχίζεται
Για το Πεκίνο η κατάσταση της Τουρκικής οικονομίας είναι η χρυσή ευκαιρία για να διασφαλίσει ότι η Τουρκία θα γίνει ζωτικό μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Μια κινεζική εταιρεία logistics αγόρασε πρόσφατα το 48% του Kumport Terminal για 940 εκατομμύρια δολάρια. Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται στη βορειοδυτική ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά, και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων της Τουρκίας ενώ αποτελεί στρατηγικό κόμβο προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με την Daily Sabah, τον Νοέμβριο του 2019 η Τουρκία καλωσόρισε επίσης το πρώτο φορτηγό τρένο από την Κίνα μέσω της σήραγγας Μαρμαρά που χτίστηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Πεκίνο. Χρησιμοποιώντας αυτή την σήραγγα, κάθε τρένο μπορεί να κάνει ένα απευθείας δρομολόγιο από την Κίνα προς την Ευρώπη για πρώτη φορά.
Ο Γκάο Τιαν, διευθυντής των Σιδηροδρόμων Κίνας-Γερμανίας, υποστηρίζει ότι έργα όπως αυτά δείχνουν πώς η Τουρκία θα είναι το κέντρο των σιδηροδρόμων και υποδομών που θα συνδέει την Ανατολή με την Δύση. Το σχέδιο περιλαμβάνει την ανάπτυξη της Τουρκίας από έναν απλό κόμβο διαμετακόμισης για ΥΦΑ, σε έναν ενεργό, παγκόσμιο κόμβο διεθνούς εμπορίου μέσω του Silk Road Economic Belt. Πρόσθετα βοηθητικά έργα για την ανάπτυξη του Silk Road περιλαμβάνουν ένα έργο παραγωγής ενέργειας της Τουρκίας, αξίας περίπου 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Οι πολύ ενθουσιώδεις κινεζικές επενδύσεις, ωστόσο, ενδέχεται να μην αντισταθμίσουν άμεσα την επικείμενη νομισματική κρίση της Τουρκίας ή το πρόβλημα του μακροπρόθεσμου χρέους εταιρειών, το οποίο ανέρχεται σε πάνω από 300 δισεκατομμύρια δολάρια. Ζητήματα φερεγγυότητας έχουν ήδη επηρεάσει έργα που χρηματοδοτούνται από την Κίνα. Η γέφυρα Σουλτάνος Γιαβούζ – μια από τις ψηλότερες στον κόσμο – χρηματοδοτήθηκε από την Κίνα με 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Όταν ο ιδιοκτήτης δεν μπόρεσε να υλοποιήσει το έργο, η γέφυρα πωλήθηκε σε Κινέζους επενδυτές για 688 εκατομμύρια δολάρια.
Ο μόνος τομέας στην Τουρκία που εξακολουθεί να αναπτύσσεται σήμερα είναι η τεχνολογία που επίσης ενδιαφέρει έντονα την Κίνα. Αυτό περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Τουρκίας, το Trendyol, με 2 εκατομμύρια ενεργούς αγοραστές και 25 εκατομμύρια μέλη. Αγοράστηκε για 750 εκατομμύρια δολάρια από την Alibaba. Σύμφωνα με ένα στέλεχος της εταιρείας, ο κινεζικός γίγαντας ηλεκτρονικού εμπορίου υπόσχεται εξοικονόμηση κόστους με προϊόντα κινέζικης παραγωγής, πιστεύοντας ότι η τεράστια τεχνογνωσία της Alibaba σε υποδομές, μεταφορές και logistics θα ωφελήσει τους Τούρκους καταναλωτές με φθηνότερα αγαθά,ακόμη και δωρεάν αποστολή τριών ημερών.
Αλλά είναι αρκετή η επένδυση από την Κίνα για να σώσει την Τουρκία την στιγμή που αποχωρούν μεγάλες εταιρείες από την Δύση; Σύμφωνα με έναν πρώην οικονομικό σύμβουλο του κυβερνώντος κόμματος της Τουρκίας, είναι σαφές στην Άγκυρα ότι η λίρα πρέπει να υποτιμηθεί ακόμη περισσότερο από ότι σήμερα. Το ερώτημα δεν είναι εάν αλλά πότε. Η λίρα έχει χάσει σχεδόν παραπάνω από την μισή της αξίας του 2018, αλλά η υποτίμηση του σοκ θα προκαλέσει σημαντικό οικονομικό πρόβλημα για μια χώρα που είναι καθαρός εισαγωγέας ενέργειας,με τα αγαθά να γίνονται πιο ακριβά.
Τους επόμενους έξι μήνες, η Τουρκία θα πρέπει να βρει 60 δισεκατομμύρια δολάρια για να επιτρέψει στην κυβέρνηση να μετατρέψει το εξωτερικό χρέος της σε πιο εύκολα διαχειρίσιμο εσωτερικό χρέος.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η Άγκυρα θα μπει και αυτή στις χώρες όπου το Πεκίνο ασκεί Διπλωματία και Πολιτική με την διαχείριση του χρέος μιας χώρας. Το Τατζικιστάν – έχει χρέος στην Κίνα – πλήρωσε μια κινεζική εταιρεία για να χτίσει εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας και η πληρωμή έγινε με ορυχείο χρυσού. Σε άλλες περιπτώσεις η Κίνα πιέζει χώρες που της χρωστούν για να διακόψουν διπλωματικές σχέσεις με την Ταϊβάν
Για τις ΗΠΑ, η αναδυόμενη επιρροή της Κίνας στην οικονομία ενός μέλους του ΝΑΤΟ είναι βαθιά ανησυχητική. Έτσι, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν περιμένει μέχρι τον Νοέμβριο, ελπίζοντας ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θα κερδίσει την επανεκλογή και θα αποφασίσει να βοηθήσει την οικονομική ανάκαμψη του συμμάχου του αναστρέφοντας το αμερικανικό βέτο για τη διάσωση της Τουρκίας από το ΔΝΤ.