Η επιτυχία των Αμερικανικών επενδύσεων στα Ναυπηγεία θα βασιστεί στα νέα «Liberty»
«Βλέποντας την πρόοδο που σημειώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες, προβλέπω ένα πολύ λαμπρό μέλλον για τον Ελληνικό ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος είναι ένα από τα διαρκή σύμβολα της Συμμαχίας ΗΠΑ-Ελλάδας», αυτή ήταν η δήλωση του Τζέφρι Πάιατ, που έγινε τον Φεβρουάριο του 2019 στην 10η επέτειο του Hellas Liberty Museum
«Παρά την κρίση οι Έλληνες εφοπλιστές δεν σταμάτησαν να ψάχνουν για ευκαιρίες και ξεπέρασαν το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων σε αξία φορτηγών πλοίων, ενώ είναι πρωτοπόροι και σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου», έγραφε σε άρθρο της η γερμανική «Die Welt». Οι Έλληνες εφοπλιστές και επενδυτές από την Ελλάδα έδωσαν 9 δισ. δολάρια για επενδύσεις σε αγορά τάνκερ για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.
Ο Έλληνες εφοπλιστές δημιουργούν σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, με τον αριθμό των LNG Carrier να ξεπερνά σε λίγα χρόνια τα 100. Η τεράστια επένδυση που πραγματοποιούν σε αυτά τα πλοία είναι αποτέλεσμα των εξελίξεων στην Ενέργεια και την προσπάθεια απεξάρτησης της Ευρώπης από το Ρωσικό φυσικό αέριο.
Το Liberty είναι ένα πλοίο το οποίο συνέδεσε το όνομα του με την ανοικοδόμηση της Ελλάδας και της Ευρώπης, μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Οι Έλληνες εφοπλιστές κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου έχασαν το σύνολο του στόλου (πάνω από 300 πλοία) και η μερική αντικατάσταση έγινε με την παραχώρηση από τις ΗΠΑ 100 πλοίων Liberty με ευνοϊκή χρηματοδότηση. Για περισσότερα από 20 χρόνια τα 100 αυτά πλοία έπαιξαν σημαντικό ρόλο τόσο στην ανοικοδόμηση της Ελλάδας, όσο και στην δημιουργία του ισχυρού Ελληνικού εμπορικού στόλου που κυριαρχεί σήμερα στις θάλασσες.
Η Ελλάδα εξελίσσεται στο μεγαλύτερο ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης ταυτίζοντας τα συμφέροντα της με αυτά των ΗΠΑ. Ο αγωγός TAP, ο αγωγός IGB, ο αγωγός Poseidon η Αλεξανδρούπολη με το FSRU, η Ρεβουθούσα, η Φυσική Αποθήκη στο κόλπο της Καβάλας, η συμμετοχή της στον Eastmed, το πρόγραμμα Poseidon Med II, αλλά και η σύνδεση της Εγνατίας οδού με την Via Caprathia, είναι η αρχή σε μια σειρά από εξελίξεις που θα καθορίσουν την πορεία της χώρας, του Έθνους και του Ελληνισμού για τις επόμενες δέκα δεκαετίες.
Σήμερα, μόνο η Ρεβυθούσα από μόνη παίζει σημαντικό ρόλο στην Ενεργειακή Ασφάλεια της Ελλάδας, εισάγοντας σημαντικές ποσότητες ΥΦΑ. Από αυτές οι μισές ποσότητες προέρχονται από τις ΗΠΑ ενώ οι υπόλοιπες μοιράζονται σε Κατάρ, Νιγηρία, Αλγερία Νορβηγία και Αίγυπτο. Από το σύνολο, η μεγαλύτερη απορρόφηση γίνεται από τους Ηλεκτροπαραγωγούς, ακολουθεί το Δίκτυο για τους καταναλωτές και τέλος, η βιομηχανία.
Τα Ναυπηγεία Σύρου – Ελευσίνας – Σκαραμαγκά και ο ρόλος τους στο μέλλον της χώρας
Πρόσφατα σε σχετικό άρθρο του «V» για τις επόμενες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού σημείωνε ότι τα κριτήρια επιλογής δεν θα είναι μόνο επιχειρησιακά, αλλά οικονομικά και γεωστρατηγικά. Στα οικονομικά περιλαμβάνεται και η κατασκευή φρεγατών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκάς, προοπτική που θα είναι δυνατή (με τα μέχρι τώρα δεδομένα) αν αποκτηθούν οι Αμερικανικές MMSC.
Όμως αυτό το κατασκευαστικό έργο από μόνο του δεν μπορεί να κάνει ναυπηγεία μια πετυχημένη επιχειρηματική δραστηριότητα. Μπορεί η Σύρος να είναι βιώσιμη με την συντήρηση του 6ου Στόλου, πιστοποίηση που έλαβε πρόσφατα, και με το εμπορικό έργο (έχουν περάσει περισσότερα από 1000 πλοία), αλλά Ελευσίνα και Σκαραμαγκάς χρειάζονται κάτι μεγαλύτερο.
Το «V» από τον Σεπτέμβριο του 2018 είχε επισημάνει το προφανές, πως για να κυριαρχήσουν οι ΗΠΑ σε Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα χρειάζονται τα Ναυπηγεία, όπως και ότι αυτό ήταν και το μεγάλο στοίχημα των Αμερικανών Διπλωματών. Η συντήρηση του στόλου των LNG Carrier που θα μεταφέρει στο σύνολο ΥΦΑ από την Αμερική στην Ευρώπη είναι κομβική για την πολιτική των ΗΠΑ που αφορά την Ενεργειακή απεξάρτηση των Ευρωπαϊκών χωρών από το Ρωσικό φυσικό αέριο.
Αυτό το τεράστιο έργο συντήρησης θα αποτελέσει την κύρια πηγή εσόδων για τα ναυπηγεία Ελευσίνας – Σκαραμαγκά, και όχι η κατασκευή πολεμικών πλοίων.